2015-09-10, 23:09
Medlem
Molly Muss avatar
Jag tänker byta bank (orsak oväsentlig).

Jag har inga lån och behöver inga inom överskådlig framtid.

Jag behöver ett lönekonto med internetbank för räkningar och överföringar samt ett uttagskort för kontanter.

(Jag behöver inget kreditkort och inget sparkonto, det löser jag på annat sätt.)

Vilken bank är bäst/billigast/trevligast? Vilken skall jag absolut inte byta till?
Senast redigerad av Molly Mus 2015-09-10 kl. 23:13.
Citera
2015-09-10, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molly Mus
Vilken skall jag absolut inte byta till?

SEB de tycker jag är totalt värdelösa. Kommit till deras bankkontor så vill de ha betalt för uppgifter om mitt egna konto som saknade pengar, och jag sa att jag kunde sätta in kontant för att få uppgifterna men de tog inte emot kontanter och de tog inte kort

Var ju inte aktiv kund men de finns ingen service, de ville ha betalt 150 kr för ett papper utskrivet.
Handelsbanken skulle aldrig någonsin bete sig sådär, och man får hur många internetdosor med usb-sladdar man vill och papper utan extra kostnader .
Citera
2015-09-11, 02:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Jag behöver ett lönekonto med internetbank för räkningar och överföringar samt ett uttagskort för kontanter.

(Jag behöver inget kreditkort och inget sparkonto, det löser jag på annat sätt.)

Vilken bank är bäst/billigast/trevligast? Vilken skall jag absolut inte byta till?

Oavsett vilken bank du till slut väljer, kan du hoppa över at betala för VISA/Mastercard hos dom. Du kan ha gratis VISA hos OKQ8 och gratis Mastercard hos Statoil och Shell. Dom ger dig dessutom bonus varje gång du betalar med korten, så du får hem kontantcheckar att lösa in i deras butiker. Bra mycket angenämnare att få pengar för att ha ett VISA/Mastercard än att behöva betala för det
Citera
2015-09-11, 07:31
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

Kan ju vara fiffigt att berätta VILKEN bank du byter FRÅN för att kunna ha en rimlig uppfattning om tips? Själv har jag Danske. De har funkat klanderfritt för mig. Klart över förväntan. Trevliga och intresserade.

Bytte från Nordea (som jag tycker är gangsters) för två år sen.
Citera
2015-09-11, 07:47
Medlem
Tror Handelsbanken skulle passa dig bäst.
Citera
2015-09-11, 19:10
Medlem
Att jämföra banker är egentligen ganska meningslöst då bankernas anställda varierar kraftigt i kvalité oavsett bank. Själv är jag kund i Swedbank sedan några år och är grymt nöjd enbart för att jag hittat en vettig kontakt som jag kan ha förtroende för. Ska tilläggas att jag tidigare valt bort Swedbank pga sämre kontakter.

Min nuvarande kontakt är nöjd med att jag endast är bolånekund då hon anser att banken jag valt att spara i är mer fördelaktig även om hon krävt ett symboliskt månadssparande inom Swedbank i syfte att erbjuda mig bra räntor. Hon förespråkar även amortering till skillnad från andra nötter jag mött som hävdar att amorteringar ska man undvika, speciellt om man närmar sig pensionsåldern då man som pensionär kan få svårt att få nya lån...

Edit: Efter att ha läst trådstarten lite noggrannare ska du självklart välja den bank som är billigast då du uppenbart inte avser att utnyttja tjänster utöver ett lönekonto, internetbetalningar och uttagskort. Tjänster man ganska lätt erbjuds gratis hos de allra flesta.
Senast redigerad av Magban 2015-09-11 kl. 19:15.
Citera
2015-09-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Oavsett vilken bank du till slut väljer, kan du hoppa över at betala för VISA/Mastercard hos dom. Du kan ha gratis VISA hos OKQ8 och gratis Mastercard hos Statoil och Shell. Dom ger dig dessutom bonus varje gång du betalar med korten, så du får hem kontantcheckar att lösa in i deras butiker. Bra mycket angenämnare att få pengar för att ha ett VISA/Mastercard än att behöva betala för det

Problemet med dessa gratis kort är att det kostar att ta ut kontanter på bankomat, iaf OKQ8 skulle tro detsamma gäller Statoil och Shell. Enda gratis kort som inte ta ut avgifter vid bankomatuttag som jag känner till är forexbank.
Citera
2015-09-11, 19:43
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vilken bank är bäst/billigast/trevligast?
Här har du några alternativ som jag tror passar dig.
Citera
2015-09-11, 20:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Problemet med dessa gratis kort är att det kostar att ta ut kontanter på bankomat, iaf OKQ8 skulle tro detsamma gäller Statoil och Shell. Enda gratis kort som inte ta ut avgifter vid bankomatuttag som jag känner till är forexbank.

Men hur ofta gör man det? Jag har nog haft mina VISA/Mastercard hos de tidigare nämnda företagen i 5+ år, i vart fall två av dem, och jag har hittills ALDRIG tagit ut kontanter i någon uttagsautomat. Löser in de bonuscheckar jag får hem med posten när jag handlat med korten, mot kontanter eftersom det kan vara "bra att ha". Sen ondgör jag mig över att dom aldrig kommer till användning.
Citera
2015-09-11, 22:59
Medlem
tankermans avatar
Citat:

Beror på vad du vill att det ska kosta. Nordea funkar väl bra för allt det där, men de tar betalt för att låna dina pengar.

Forex är avgiftsfritt och du har ränta på lönekontot.

Banker är inte ett dugg trevliga och bryr sig inte det minsta om ifall du är en "trogen kund". De vill bara ha dina pengar.
Citera
2015-09-12, 14:14
Medlem
Forex, finns ingen konkurrent.
Citera
2015-09-12, 21:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Forex, finns ingen konkurrent.

Häradssparbanken verkar inte ha nämnts så jo det gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in