2015-09-10, 21:51
Medlem
Hej! Precis som rubriken säger undrar jag om man kan göra mannagrynsgröt och ställa den över natten så man snabbt kan äta den till frukost?
Brukar vara rätt sen och drara mig ut i det sista i sängen på morgonen så hinner inte göra gröten då
Citera
2015-09-10, 21:56
Bannlyst
Koka en kopp te också och bara värm upp den nästa morgon.
Citera
2015-09-10, 23:25
Medlem
klybans avatar
Jag brukar äta mannagrynsgröt kall.
Men äppelmos eller jordgubbssylt, och kall mjölk.
Så visst går mannagrynsgröten göra dagen innan!
Citera
2015-09-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag brukar äta mannagrynsgröt kall.
Men äppelmos eller jordgubbssylt, och kall mjölk.
Så visst går mannagrynsgröten göra dagen innan!

kall? Detta måste testas!
Citera
2015-09-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majakr
Hej! Precis som rubriken säger undrar jag om man kan göra mannagrynsgröt och ställa den över natten så man snabbt kan äta den till frukost?
Brukar vara rätt sen och drara mig ut i det sista i sängen på morgonen så hinner inte göra gröten då

Bra fråga, har funderat på samma sak. Tror mannagrynsgröten blir som en pudding och kanske lite torr om den värms upp igen, men har aldrig provat. Tror dock att ev. torrhet kan avhjälpas av att man rör ut den i lite mjölk för man värmer upp den. Men det är bara mina teorier. Det är ju väldigt smidigt med färdig gröt på morgonen, skulle vara skönt att slippa de köpa risgrynsgrötkorvarna...
Citera
2015-09-11, 22:24
Medlem
christerys avatar
Klappgröt, http://www.recept.nu/anette_rosvall_...ryn/klappgrot/

Klart det går - men jag kör havregryn, på älgjakten så skänger jag ihop allt i en kastrull och på morgonen innan fan själv har vaknat så ställer jag den bara på spisen. 5 minuter så är den klar känns det som.
Citera
2015-09-11, 22:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majakr
kall? Detta måste testas!
Jag älskar kall mannagrynsgröt.
Samma som kall risgrynsgröt, som jag äter kall med sirap och kall mjölk.
Havregrynsgröt, den äter jag alltid varm.
Citera
2015-09-11, 22:36
Medlem
Riktig (mannagryns)gröt-oholic här!

Äter min mannagrynsgröt ljummen. Brukar låta den ligga i vattenbad 30-40 minuter så blir den perfekt. Även koka upp till halvklar och köra i ägg eller äggvita, sedan koka upp igen några minuter: blir tjockare konsistens (när den börjar kallna> stelna).
Brukar ha i vaniljarom, vaniljsocker och sötningsströ. Ibland kakao (kräver mycket sötning), e.v arraksarom till kakao-kombon.

Kall tycker jag inte mannagrynsgröt blir så god. Då hade jag hellre gjort mannagrynspudding (googla recept) med bittermandel i och ätit kall dagen efter. Svingott.

Kall gröt är det fan inget som slår hemmagjord risgrynsgröt. Föredrar alltid risgrynsgröt kall.

Havregrynsgröt: alltid varm eller på väg till ljummen.
Mannagrynsgröt: ljummen (så den blivit lite puddingaktig).
Risgrynsgröt: kylskåpskall.

Brukar äta min gröt med jordgubb/hallonkräm, honung, sirap, kolasås, maränger, glass (inte allt på samma gång). Halvvarm mannagrynsgröt+glass+kolasås+maränger är fint!
Citera
2015-09-19, 20:07
Medlem
shd305s avatar
Finns både mannagrynsgröt och risgrynsgröt att köpa färdigt i tetrapack. Som ett mjölkpaket man förvarar i kylen. Enklare än så blir det ju såklart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in