Hej! Precis som rubriken säger undrar jag om man kan göra mannagrynsgröt och ställa den över natten så man snabbt kan äta den till frukost?
Brukar vara rätt sen och drara mig ut i det sista i sängen på morgonen så hinner inte göra gröten då
Hej! Precis som rubriken säger undrar jag om man kan göra mannagrynsgröt och ställa den över natten så man snabbt kan äta den till frukost?
Brukar vara rätt sen och drara mig ut i det sista i sängen på morgonen så hinner inte göra gröten då
Bra fråga, har funderat på samma sak. Tror mannagrynsgröten blir som en pudding och kanske lite torr om den värms upp igen, men har aldrig provat. Tror dock att ev. torrhet kan avhjälpas av att man rör ut den i lite mjölk för man värmer upp den. Men det är bara mina teorier. Det är ju väldigt smidigt med färdig gröt på morgonen, skulle vara skönt att slippa de köpa risgrynsgrötkorvarna...
Klart det går - men jag kör havregryn, på älgjakten så skänger jag ihop allt i en kastrull och på morgonen innan fan själv har vaknat så ställer jag den bara på spisen. 5 minuter så är den klar känns det som.
Äter min mannagrynsgröt ljummen. Brukar låta den ligga i vattenbad 30-40 minuter så blir den perfekt. Även koka upp till halvklar och köra i ägg eller äggvita, sedan koka upp igen några minuter: blir tjockare konsistens (när den börjar kallna> stelna).
Brukar ha i vaniljarom, vaniljsocker och sötningsströ. Ibland kakao (kräver mycket sötning), e.v arraksarom till kakao-kombon.
Kall tycker jag inte mannagrynsgröt blir så god. Då hade jag hellre gjort mannagrynspudding (googla recept) med bittermandel i och ätit kall dagen efter. Svingott.
Kall gröt är det fan inget som slår hemmagjord risgrynsgröt. Föredrar alltid risgrynsgröt kall.
Havregrynsgröt: alltid varm eller på väg till ljummen.
Mannagrynsgröt: ljummen (så den blivit lite puddingaktig).
Risgrynsgröt: kylskåpskall.
Brukar äta min gröt med jordgubb/hallonkräm, honung, sirap, kolasås, maränger, glass (inte allt på samma gång). Halvvarm mannagrynsgröt+glass+kolasås+maränger är fint!
Finns både mannagrynsgröt och risgrynsgröt att köpa färdigt i tetrapack. Som ett mjölkpaket man förvarar i kylen. Enklare än så blir det ju såklart inte.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!