Citat:
Ursprungligen postat av
Grasstomouth
Men hur ska vi då klara födelsetalen Ola? Nu gäller det att rucka på lagarna och visa medmänsklighet
Vi kommer ju gå under annars!!

Jo, men jag har ju skrivit att det inte gör mig något, då jag önskar, minst 225000 invandrare till Sverige varje år framöver, i minst 10 års tid. Sedan rör invandring invandringsöverskott och inte primärt födelsetal. Utvecklingen i Sverige, Finland och Danmark kräver höga invandringsvolymer, födelsetalen är viktiga på sikt, men kan bara medverka i en begränsad utsträckning till att lösa 65+ problemet.
Den analys, vad gäller orsaken till Danmarks 65+ problem som jag tidigare tagit upp i ett inlägg, kan ni glömma, den var helt uppåt väggarna. För faktum är att Danmark har ännu lägre födelsetal än både Finland och Sverige. De danska kvinnorna föder, i genomsnitt, bara 1,67 barn per kvinna mot Finlands 1,75 och Sveriges 1,89. Skulle de danska kvinnorna haft samma födelsetal som de svenska hade 2014, så skulle Danmark, i år haft 9742 fler barn, och då har jag, naturligtvis tagit hänsyn till ländernas olika befolkningsstorlek. Skulle danskorna kommit upp i den långsiktigt hållbara nivån på 2,1 barn per kvinna så skulle det istället, nu funnits närmare 20000 fler danska barn. Däremot så utmärker sig inte de danska dödstalen gentemot de svenska, men det håller på att förändras som ni kan se nedan:
Färsk statistik ifrån "Danmarks statistik":
Dödstalen ökar
Det blir fler av de allra äldsta
Nettoinvandringen stiger
Födelseöverskottet står blott för elva procent av befolkningsökningen. (I Sverige ca 25%, i Finland lika så, men där har man en total befolkningsökning som är lägre än Danmark, för att inte tala om Sverige, även om man tar hänsyn till skillnaden mellan ländernas befolkningsstorlek.)
http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml.aspx?cid=19329