Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-09, 21:00
Medlem
Hur får man ett sådant här jobb?
Snackade med lärarförmedlarna idag och för att få jobb via dem måste man ha 6 månaders pedagogisk erfarenhet.
Alltså jag blir frustrerad. Den erfarenheten fås ju genom just ett sådant här jobb. Vilket jävla cirkelargument?
Har inte direkt meriter inom samma fält men jag har pluggat Läkare i 4 terminer och Biomedicin i 4,5 terminer.
Möjligen kan jag kanske ta ut en Fil kand i Biologi. Skulle det underlätta?
Citera
2015-09-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfrey
Hur får man ett sådant här jobb?
Snackade med lärarförmedlarna idag och för att få jobb via dem måste man ha 6 månaders pedagogisk erfarenhet.
Alltså jag blir frustrerad. Den erfarenheten fås ju genom just ett sådant här jobb. Vilket jävla cirkelargument?
Har inte direkt meriter inom samma fält men jag har pluggat Läkare i 4 terminer och Biomedicin i 4,5 terminer.
Möjligen kan jag kanske ta ut en Fil kand i Biologi. Skulle det underlätta?

Tycker att du borde få vik på nämnda meriter.

Ring till någon av de andra lärarpolerna.
Citera
2015-09-09, 21:25
Medlem
Grushkas avatar
Om det är just den pedagogiska biten är det väl enklast att börja som lärarvikarie på grundskolan för att få lite erfarenhet? Det är ju lättare att få som jag förstår det.
Citera
2015-09-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansternationellt
Tycker att du borde få vik på nämnda meriter.

Ring till någon av de andra lärarpolerna.

Okej skall kollas upp tack!
Citera
2015-09-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Om det är just den pedagogiska biten är det väl enklast att börja som lärarvikarie på grundskolan för att få lite erfarenhet? Det är ju lättare att få som jag förstår det.

Intressant tips. Stämmer.
Fan att man måste "jobba upp sig" hela tiden och inte kan få det man vill direkt. Men det är väl det som är tjusningen också. Utmaning etc.
Tack iaf =D
Citera
2015-09-10, 14:29
Medlem
Papulis avatar
Hmm det måste de ha infört det kravet det senaste året. När jag fick mitt allra första uppdrag hos lärarförmedlarna hamnade jag i en gymnasieskola i 4 veckor där jag var lärarvikarie i ma/no.
Citera
2015-09-10, 18:45
Medlem
Hur kan du bli frusterad över att du inte får jobba som lärare när du inte har någon utbildning och inte ens erfarenhet? Herregud
Hade ibland såna lärare som vikarie, och de suger. Varför fan ska du ta ut en biologikanditat för att bli lärare? Själva kursinnehållet är ju simpelt, men det är pedagokiken som är viktig.
Citera
2015-09-10, 20:17
Medlem
Didaktik är viktigt absolut och att förstå hur du ska göra komplexa saker enkla, med det sagt så fullständigt skriker skolorna efter utbildad personal inom ämneslärare Ma/No. I synnerhet matematik samt fysik. Det enda sättet som det känns nu att få folk är genom att antingen få till en pull faktor(lön,status,mindre dokumentation, de kan även ta bort en termin av utbildningen då ingen som ska undervisa i natura behöver läsa om heteronormer/genusvetenskap) eventuellt erbjuda pedagogiska sommarkurser till duktiga civingenjörsstudenter/teknisk fysik/arbetslösa ingenjörer så att dessa kan extraknäcka som vikarier vid studier/sabbats år eller dylikt. Ser inte riktigt hur vi ska få folk till MA/NO om vi inte tar in obehöriga lärare.

Antar att de menar att du måste jobba som vikarie i 6 månader vilket du gör lättast i grundskola/förskola eventuellt kan du höra med en annan kommun om det är så att du är arbetslös och behöver jobba medan du söker tjänst efter din utbildning.
Citera
2015-09-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Hur kan du bli frusterad över att du inte får jobba som lärare när du inte har någon utbildning och inte ens erfarenhet? Herregud
Hade ibland såna lärare som vikarie, och de suger. Varför fan ska du ta ut en biologikanditat för att bli lärare? Själva kursinnehållet är ju simpelt, men det är pedagokiken som är viktig.

Du har en poäng!
Har ju dock utbildning. Kan ju ta ut en högskoleexamen enl. min studievägledare.

Finns ngt som heter KPU då måste man först ta ut en högskoleexamen för att bygga på med en pedagogikutbildning. Du kan söka på det själv om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in