2015-09-09, 21:45
Medlem
bernad_laws avatar
Såg att du skickade detta PM till mig i morse och jag har nu läst det, men det är bäst du rapporterar det med RP-funktionen så att vi kan se hur det såg ut när du fick det. Inte för att jag tror du ändrat på det, men för att allt skall gå kosher till väga.
Citera
2015-09-09, 21:45
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Vet inte. Du får leta upp gamla arkiverade versioner av Flashbacks regler och se när uppstod
Du missförstår regeln. Det är förbjudet att säga att Nisse och Lasse är samma person (OBS MODERATORER detta är ett exempel helt taget ur luften). Har själv råkat ut för en lång avstängning pga detta.

På samma sätt är det förbjudet att outa någon.
Citera
2015-09-09, 21:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Var inte så säker på det, att påstå att folk har alternativa konton kan mycket väl vara ett regelbrott.

Ska det vara så djävla svårt för folk att sluta spekulera i huruvida folk har fler konton?
Grejen med den regeln är att ibland råkar en användare glömma bort att byta konto, exempelvis vid trollningar eller vid försök att låtsas ha folk på sin sida. Om man då skriver "men det var som fan, X och Y är ju samma person", av ren häpnad, blir man bannad i en månad. Nåja, det är som det är och man får helt enkelt acceptera situationen.
Citera
2015-09-09, 22:00
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Grejen med den regeln är att ibland råkar en användare glömma bort att byta konto, exempelvis vid trollningar eller vid försök att låtsas ha folk på sin sida. Om man då skriver "men det var som fan, X och Y är ju samma person", av ren häpnad, blir man bannad i en månad. Nåja, det är som det är och man får helt enkelt acceptera situationen.

Varför ens spekulera? Ska det vara så djävla svårt?

Rapportera användare som bryter mot 1.07 istället för att spekulera i tråden?`

Ja, ibland är det uppenbart, jag håller med dig.
Men, 1.06 som regel är i min bok viktigaste regeln som finns på Flashback.

Så, medans det är en skillnad på att säga "Jag tror att användare X är Anders Andersson" och "fyfan du din stolle måste ju ha 3 konton i den här tråden om man läser era inlägg" så är det fortfarande en sammankoppling.

Så, ge fan i att spekulera, insinuera eller rent av säga att folk har fler konton.
Citera
2015-09-09, 22:16
Medlem
Alltså, själv måste man väl få skriva att man har två konton på vilka man är medlem? Jag har ju skrivit att jag p g a strul med att byta e-postadress skapade ett konto till, på vilket jag dock än är "Awaiting Email Confirmation", som exempel, och i (FB) Varför vill inte Flashback radera användarkonton? har fler angett att de har flera konton.

Får man, om man misstänker att två användare är samma person, skicka PM för att fråga? Om ingen svarar misstänker man det ju än mer. Får man inte öppet på forumet fråga snällt om det är så, p g a risk att man kan utnyttja det negativt längre fram?

Jag misstänker inte nu något sådant, utan skriver det för att det dels verkar naturligt att ha flera konton här och samtidigt som att det är viktigt att värna om anonymiteten.
Citera
2015-09-09, 22:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Alltså, själv måste man väl få skriva att man har två konton på vilka man är medlem? Jag har ju skrivit att jag p g a strul med att byta e-postadress skapade ett konto till, på vilket jag dock än är "Awaiting Email Confirmation", som exempel, och i (FB) Varför vill inte Flashback radera användarkonton? har fler angett att de har flera konton.

Får man, om man misstänker att två användare är samma person, skicka PM för att fråga? Om ingen svarar misstänker man det ju än mer. Får man inte öppet på forumet fråga snällt om det är så, p g a risk att man kan utnyttja det negativt längre fram?

Jag misstänker inte nu något sådant, utan skriver det för att det dels verkar naturligt att ha flera konton här och samtidigt som att det är viktigt att värna om anonymiteten.
Ja, du får öppet koppla ihop två egna konton. Dock får du då vara beredd på att det inte kan bli ett regelbrott att göra den sammankopplingen senare för andra medlemmar.

Nej, det ska du inte. Det kan ses som spekulerande i identiteten och kan mycket väl tolkas som ett brott mot regel 1.06. Så ge bara blanka fan i ALLT som kan vara snokande i identiteten på ALLA SÄTT OCH VIS.
Citera
2015-09-09, 22:54
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe

Du får inte skicka pm och fråga personen om den är samma som ett annat konto, då bryter du mot 1.06.

RP:a för 1.07 och låt moderatorern få sköta om det om du misstänker det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in