• 1
  • 2
2015-09-09, 16:38
Medlem
Vilket är bäst?

Går i dagens läge på en affektiv mottagning där jag får träffa hyr- och at läkare med en PAL som förväntas komma tillbaka om 1-2 år

Min uppfattning av allmänpsykiatrin är att dom lyssnar inte på vad man säger, dom har förutfattade meningar, och att du är skyldig tills du bevisar att du är oskyldig (dvs med diagnoser).
Min läkare har vägrat mig en ADHD utredning även fast jag berättat att jag har symtom som stämmer in med det.

För mig känns det som Allmänpsykiatri är "få patienten hållbar och ifrån självmordstankar" Klart.
Hur är filosofin på privata mottagningar? Lyssnar dom bättre?

Det jag vill hitta är ett ställe där filosofin är "få den bästa möjliga livskvaliteten och arbetsförmågan" med en fast psykiatriker kontakt.
Väntar offert från en privat mottagning här i Örebro där dom sagt att priserna ligger på 1600 kr/h för läkarsamtal, det känns rimligt att betala för ett bättre liv.
Citera
2015-09-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esdev
Vilket är bäst?

Går i dagens läge på en affektiv mottagning där jag får träffa hyr- och at läkare med en PAL som förväntas komma tillbaka om 1-2 år

Min uppfattning av allmänpsykiatrin är att dom lyssnar inte på vad man säger, dom har förutfattade meningar, och att du är skyldig tills du bevisar att du är oskyldig (dvs med diagnoser).
Min läkare har vägrat mig en ADHD utredning även fast jag berättat att jag har symtom som stämmer in med det.

För mig känns det som Allmänpsykiatri är "få patienten hållbar och ifrån självmordstankar" Klart.

Det jag vill hitta är ett ställe där filosofin är "få den bästa möjliga livskvaliteten och arbetsförmågan" med en fast psykiatriker kontakt.
Väntar offert från en privat mottagning här i Örebro där dom sagt att priserna ligger på 1600 kr/h för läkarsamtal, det känns rimligt att betala för ett bättre liv.

En total utredning kan nog gå på ca 20 lax om du gör den privat. Jag är nyligen klar med min och jag blev diagnostiserad ADD med Autistiska drag.
Citera
2015-09-09, 16:57
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Vilket är bäst?

Du får oberopa din rätt till second opinion, alternativt byta läkare. Det kommer aldrig bli bra offentlig vård om inte patienten ställer krav.
Citera
2015-09-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
Du får oberopa din rätt till second opinion, alternativt byta läkare. Det kommer aldrig bli bra offentlig vård om inte patienten ställer krav.
"Alla andra läkare är fullbokade"
"Det finns inga resurser"
Citera
2015-09-09, 17:29
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
"Alla andra läkare är fullbokade"
"Det finns inga resurser"
Behöver inte ta slut där, kontakta patientnämnden. Och om du verkligen är tvungen att vänta 1-2 år på PAL kan du lika gärna kontakta socialstyrelsen.

Har du resurser att bli utredd privat så ta för all del chansen, men var beredd på att punga ut minst 15000 kr för något som bör vara skattefininaserat.
Citera
2015-09-09, 17:31
Medlem
Sök upp en öppenpsykiatrisk mottagning.
Citera
2015-09-09, 17:36
Medlem
Mottagningen jag har kontakt med sa 60 000 kr för en utredning.
Citera
2015-09-09, 17:39
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
Behöver inte ta slut där, kontakta patientnämnden. Och om du verkligen är tvungen att vänta 1-2 år på PAL kan du lika gärna kontakta socialstyrelsen.

Har du resurser att bli utredd privat så ta för all del chansen, men var beredd på att punga ut minst 15000 kr för något som bör vara skattefininaserat.
Håller med, men vad händer om man gör det? Fixar Socialstyrelsen fram en PAL snabbare? Landstingen kan väl alltid hävda att de saknar läkare och att det inte finns några tider? Det rimliga, i sådana här situationer, vore väl att den som p g a Landstingens försumlighet tvingas betala hela sin vård själv fick pengarna återbetalda av Landstinget/ Staten, mot kvitto? Ungefär som när man får en operation utomlands bekostad av Försäkringskassan, i efterhand.
Citera
2015-09-09, 17:40
Medlem
Citat:
Mottagningen jag har kontakt med sa 60 000 kr för en utredning.

åååh fy fan. de kan du ju fan inte betala bara för att bli utredd.....

Min utredning kostade mig totalt 500 kr.
Citera
2015-09-09, 17:52
Medlem
Mottagningen jag har kontakt med har inget landstings avtal. Gäller denna ersättning i det fallet med?
Citera
2015-09-10, 17:35
Medlem
Ringde Socialstyrelsen idag (eller rättare sagt IVO som jag blev hänvisad till)
Dom sa att dom inte kunde göra något en att notera att det är en läkarbrist på min mottagning, blev hänvisad att kontakta enhetschefen för mottagningen och att ta kontakt med patientnämnden om dom inte svarade på mina synpunkter.

Mina synpunkter:
Citat:
  • 1-2 års väntetid på att träffa min PAL
  • Nekad ADHD utredning även fast jag erkänt att jag ljög på min Asperger utredning och därmed inte slog ut lika kraftigt på ADHD screeningen (fick ändå 37 på WURS) (Asperger utredningen var argumentet för varför jag inte hade ADHD enligt överläkaren)
  • Läkarna säger viktiga saker och åtgärder som dom sedan ej skriver i journalen
  • Nekad byte av PAL (2 gånger)
  • Får träffa olika hyr/at-läkare varje gång
  • Mailkontakt med läkare X (överbokad men tid att sitta o maila med patienter) som pratar om ev strykning av bipolär diagnos efter 2-3 års observation. Svarar ej på hur detta ska observeras med fullt medicinerad för bipolär sjukdom, eller hur olika läkare varje gång ska kunna avgöra detta.
  • Jag har varit tvungen att överdriva mina symtom för att få rätt hjälp (3 dagar på jouren för att få ett medicinbyte så jag klarar studier om 2 veckor)

(om ni undrar om min bipolära diagnos, jag har aldrig haft svängningar, jag uppfyllde inte kriterierna för bipolär. Blev sedan övermedicinerad med venlafaxine och fick en switch till mani efter en (trodd bortglömd dos) dubbeldos på 375 mg, dvs 750 mg, det var på instant release. Efter det har dom stämplat mig med bipolär typ 1 och medicinerat mig med antipsykotiska och stämningsstabiliserare varje gång jag sökt hjälp för livsrelaterad nedstämdhet.)

Känns lite som dött hopp, ingenting kommer nog att hända även om patientnämnden whinar på mottagningen. Så blir väll privat vård med 1600 kr/h som gäller.
Citera
2015-09-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ringde Socialstyrelsen idag (eller rättare sagt IVO som jag blev hänvisad till)
Dom sa att dom inte kunde göra något en att notera att det är en läkarbrist på min mottagning, blev hänvisad att kontakta enhetschefen för mottagningen och att ta kontakt med patientnämnden om dom inte svarade på mina synpunkter.

Mina synpunkter:

(om ni undrar om min bipolära diagnos, jag har aldrig haft svängningar, jag uppfyllde inte kriterierna för bipolär. Blev sedan övermedicinerad med venlafaxine och fick en switch till mani efter en (trodd bortglömd dos) dubbeldos på 375 mg, dvs 750 mg, det var på instant release. Efter det har dom stämplat mig med bipolär typ 1 och medicinerat mig med antipsykotiska och stämningsstabiliserare varje gång jag sökt hjälp för livsrelaterad nedstämdhet.)

Känns lite som dött hopp, ingenting kommer nog att hända även om patientnämnden whinar på mottagningen. Så blir väll privat vård med 1600 kr/h som gäller.

hmmm du får börja jobba extra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in