• 1
  • 2
2015-09-10, 21:13
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realismcynism
Ja ingen kan ju blunda för alla konflikter som pågår. Muslimer mot kristna länder mot varandra öst mot väst etc.

Kommer människor ständigt ha konflikter eller kommer det komma något stort som enat hela mänskligheten?

Jag gissar att det måste vara något som hotar människans överlevnad. Något som tar död minst på 60-70%

Någon stor naturkatastrof. Eller något stort yttre hot.

Inget annat kan ena mänskligheten eller ?

Ena mänskligheten finns det bara två saker:

- Yttre hot
- Genmodifiera mänskligheten för att pacificera den

Ytrre hot skulle kunna vara en mängdsaker:
- Ufon
- pest
- miljöförstörelse

Personligen tror jag att egentligen är genmodifiering där man gör det utan att säga något den mest troliga vägen som människan kan överleva 200 år till...
Citera
2015-09-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Ena mänskligheten finns det bara två saker:

- Yttre hot
- Genmodifiera mänskligheten för att pacificera den

Ytrre hot skulle kunna vara en mängdsaker:
- Ufon
- pest
- miljöförstörelse

Personligen tror jag att egentligen är genmodifiering där man gör det utan att säga något den mest troliga vägen som människan kan överleva 200 år till...

Varför är det troligt? Hur kan man göra något utan att säga till människan? Vem hade du tänkt ska utföra dessa genmodifieringar?

Om man ska vara konspiratorisk, är inte isåfall ett scenario där någon sorts droganvändning blir statligt subventionerad? (Typ som i filmen Equilibrium fast utan Stalin-avrättningarna)
Citera
2015-09-10, 23:35
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Varför är det troligt? Hur kan man göra något utan att säga till människan? Vem hade du tänkt ska utföra dessa genmodifieringar?

Om man ska vara konspiratorisk, är inte isåfall ett scenario där någon sorts droganvändning blir statligt subventionerad? (Typ som i filmen Equilibrium fast utan Stalin-avrättningarna)

Tror inte man måste vara så konspiratoriskt lagd. Det är ju bara att se vad som går och vad som inte går. Ett externt hot som inte förintar oss är ganska svårt att få till. Då är det lättare att ge oss droger och underhållning men jag tror inte det räcker.

Då är det väl lättare att bygga en biologisk "varelse" som kan föröka sig likt ett virus/bakterie som går in och förändrar vårt DNA så att vi blir lugnare, lever längre (det skulle få oss att bli lugnare då äldre människor är det normalt), intelligentare (så att vi ser bättre lösningar än att förgöra varandra), osv. Det behöver ju inte bara vara dåligt men det måste nog till om vi ska överleva och inte bara försöka vara större och starkare än grannen.
Citera
2015-09-11, 12:41
Medlem
Citat:
Meningen var att citera deadpixels inlägg i mitt förra inlägg men för sent att ändra nu...

Det är lugnt, såg det ändå. Jag tror inte på att hotet från en asteroid enar mänskligheten, lika lite som jordbävningarna och översvämningarna det sista decenniet - folk i allmänhet är bara glada att inte ha befunnit sig på plats, och skänker på sin höjd lite pengar till en hjälporganisation och fortsätter sova gott om nätterna. Möjligen att stater officiellt går samman för att finansiera ett slags program för att avfyra kärnstridsspetsar mot asteroiden eller så, men det har inte så mycket vanligt folk att göra.

Det kallar jag inte för ett enande. En asteroid skulle innebära samma sak som tsunami-katastrofen eller jordbävningen på Haiti, bara i större omfattning. Förutsatt att den inte är stor nog att utplåna allt liv på jorden förstås, men det är ju en annan femma.

Jag tror det krävs ett yttre intelligent hot som bedriver systematisk men urskillningslös utrensning och förslavning över tid. När katten kommer in i buren slutar råttorna kivas med varandra.
Citera
2015-09-11, 15:01
Medlem
Realismcynisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadpixel
Jag tror det krävs ett yttre intelligent hot som bedriver systematisk men urskillningslös utrensning och förslavning över tid. När katten kommer in i buren slutar råttorna kivas med varandra.

Ja det eller som du också skrev en asteroid. Något yttre omfattande som riskerar på att ta död på mänskligheten.
Citera
2015-09-11, 15:02
Medlem
AllisLoves avatar
Ett yttre hot löser bara det tillfället. Så länge vi styrs av rädslor kommer ingenting ena mänskligheten. Så ser jag det. Då spelar den ingen roll om hotet kommer inifrån eller utifrån.
Vad som kommer ena mänskligheten som jag är övertygad om är när vi inser att vi hör ihop. Att det är separationen i sig som är illusion. När tillräckligt många fattar det kommer vi sluta luras av eliten som styr det här systemet baserat på rädslor.
Jag tror vi är riktigt nära. Inom två år.
Citera
2015-09-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadpixel
Jag tror inte på att hotet från en asteroid enar mänskligheten, lika lite som jordbävningarna och översvämningarna det sista decenniet

Skillnaden kanske är om man kan förutse en sådan här sak i flera år i förväg och måste organisera en stor operation för att slå ut asteroiden. Som i Armageddon. Jag menar, hur skulle man motivera att fortsätta kriga om alla ändå kan vara döda om inte projektet lyckas...
Citera
2015-09-11, 22:00
Medlem
Pendeks avatar
Ett hot från utomjordingar säger inte ett skvatt. Det är troligt att vissa människor kommer att kollaborera. Vi har genom alla tider sett quislingar, och jag är rätt säker på att mönstret kommer att fortsätta.
Citera
2015-09-12, 22:16
Medlem
cnbizzzs avatar
om vi gör stefan löfven till världspresident blir vi garanterat enade folk
Citera
2015-09-13, 02:35
Medlem
Citat:
Skillnaden kanske är om man kan förutse en sådan här sak i flera år i förväg och måste organisera en stor operation för att slå ut asteroiden. Som i Armageddon. Jag menar, hur skulle man motivera att fortsätta kriga om alla ändå kan vara döda om inte projektet lyckas...

Nja, skillnaden är att om en asteroid hotade slå ut allt liv på jorden skulle jag förmodligen inte känna till det, det skulle kunna pågå redan i detta nu. Väldigt få med spetskompetens skulle känna till det eftersom väldigt få faktiskt kan göra något (astronomer, astrofysiker, Bruce Willis osv), och att kabla ut nyheten om en asteroid skulle antagligen bara skapa masspanik, upplopp och anarki bland den övriga befolkningen.

Jag tror bara på att aliens skulle kunna ena mänskligheten faktiskt. En hotfull utomjordisk ras som invaderar och ställer till med jävelskap. Typ världarnas krig. En klar syndabock som folk kan relatera till när deras anhöriga i hela världen börjar dödas eller kidnappas. Inte läge att bråka om nationsgränser, hudfärger och kulturkrockar då.

Fast enandet skulle ändå ta lång tid, för det ska bråkas om vem som ska göra vad osv. Det skulle behöva upprättas en global militär hierarki kan man säga.
Citera
2015-09-13, 05:23
Medlem
Akilles-själs avatar
Intelligent liv från andra platser är redan ett faktum och har alltid varit för människor med kunskap långt långt över det samhället ger pöbeln.
Tänk själva, skulle Aliens springa runt och vissa sig för oss (om de inte vill) om deras teknik ligger säg 1000 eller 100 000 år in i framtiden från oss.
Dom finns ibland oss och har alltid gjort det finns vissa fynd i historien som ingen forskare vill förklara och ständigt lyckas försvinna. Sök bara på OOPArt så kommer man lite närmare den potentiella sanningen få känner till.
Bla har man relativt nyligen hittat skruvar och kättingar av okänt material på Antarktis (tror jag) i okänt material som daterat till 100 000 år osv osv.
Men det mörkas mera en flyktingbrott i Aftonbladet (tro det eller ej ).

Sen tror jag att teknik är det som kan rädda och döda mänskligheten, men med rätt teknik kan vi positivt ändra vårat framtida dna som någon sa hos alla individer att kunna hantera ilska och sorg på ett mer moget vis (om det kommer behövas i huvudtaget).
Och kärlek, lycka, utveckling etc kan bli de viktiga för även våra mer brottsbenägna bröder i te x Mellanöstern..
Och lite modifikationer på intelligens skulle lösa det mesta det med, för det är sällan ljushuvuden krigar idag 2015 när världen ligger öppen för så mycket annat bättre att lägga kraft och energi på.

Sen är jag en förespråkare för kärlek och innre utveckling.
Och jag tror att i rätt element och miljö så känner nog de flesta likadant, om än kanske inte alla (och dessa får gärna få en kontinent av mindre mått "typ Australien" att sköta sitt på, så sköter vi andra vårat liv i fred och frid).

Akilles
Senast redigerad av Akilles-själ 2015-09-13 kl. 05:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in