2015-09-09, 11:08
Medlem
CuthbertCalculuss avatar
Jag är relativt ny till e-ciggscenen men har ändå skapat mig lite av en bild av hur synen på e-cigg är i både Sverige och utomlands. Vi är fortfarande i en klar minoritet jämfört med rökare och det visar sig på olika sätt. Däremot så ser jag att just vi i Sverige har lite mer problem än i till exempel USA.

Det första är att det till exempel fortfarande är olagligt att sälja e-juice i butik här medans det funkar prima på många andra ställen. Det gör det svårare för utbredningen av användandet iom att vanliga butiker och kedjor inte kan saluföra det utan för nöja sig med någon cig-a-like.

En annan grej jag tänkt på är synen från allmänheten. När jag var i USA för någon vecka sedan så var det betydligt mer accepterat att vejpa fritt utomus och även på uteserveringar och fick jag någon reaktion så var det positivt och nyfiket. Här i Sverige däremot så har jag på två olika uteserveringar blivit ombedd av personalen eller andra besökare att sluta då det störde, detta trots att jag hade min set up som jag har för att minska molnproduktionen som i stort sett är av samma klass som vanlig rökning. Ska tilläggas att det satt andra som rökte vanlig cigg strax intill. Allt detta sedan jag kom hem ifrån min resa.

Därefter så har jag även fått en fråga från en polis på Medborgarplatsen vad det var jag rökte och om det var narkotika. Han var däremot rätt snabb att inse att så inte var fallet och önskade en trevlig dag.

Så mina funderingar har gått lite kring vad vi som vejpar här i Sveriga kan göra för att öka tolleransen och utbredningen av fenomenet. Det är ju ändå i vårt intresse att skapa en så bra kultur som möjligt. Vad har ni stött på för hinder? Hur hanterar ni dom och vad kan vi göra för att på det större planet öppna upp det svenska samhället för e-cigg?
Citera
2015-09-09, 12:26
Medlem
Så länge våra journalister rapporterar att e-cigg är farligare än analog-cigg kommer vi inte kunna göra något åt det
Citera
2015-09-09, 12:38
Medlem
CuthbertCalculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enator12
Så länge våra journalister rapporterar att e-cigg är farligare än analog-cigg kommer vi inte kunna göra något åt det

Jag tycker verkligen inte vi kan ha den inställningen. Då kommer vi fastna i det läge vi har nu. Jag vill verkligen se en utveckling av den svenska e-ciggscenen, både av personliga skäl men även för jag tror att det skulle kunna hjälpa många att byta från vanliga cigg. Vi kan kanske inte skicka ett brev till Herr Statsminister men vi kan ändå prata med vänner och bekanta när ämnet kommer upp och förändra synen hos en person i taget, det är någonting vi kan göra.
Citera
2015-09-09, 13:12
Medlem
Ok men här kommer två reaktioner från mina arbetskamrater:

1. Jag använde e-cigg men eftersom den blev olaglig gick jag över till analog-cigg
2. Om jag skall välja mellan e-cigg och analog-cigg då väljer jag analog-cigg eftersom e-cigg är farligare
Citera
2015-09-09, 13:23
Medlem
CuthbertCalculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enator12
Ok men här kommer två reaktioner från mina arbetskamrater:

1. Jag använde e-cigg men eftersom den blev olaglig gick jag över till analog-cigg
2. Om jag skall välja mellan e-cigg och analog-cigg då väljer jag analog-cigg eftersom e-cigg är farligare
Såg nu att mitt inlägg kanske verkade lite spydigt men det var verkligen inte meningen, så det ber jag im ursäkt för.

För att fortsätta så är det här lite grejen jag menade med vad vi kan göra. När vi stöter på sånna svar så kan vi med den kunskap som vi besitter besvara och krossa några myter som många har fått. Det är egentligen inte stora insatser med varje litet samtal leder nånstans. Till exempel så kan man ju berätta att det är försäljningen av e-juice som är olaglig, inte importen eller användandet. När det kommer till farorna så kan man ju försöka förklara hur det ligger till allt efter sina egna kunskaper.
Citera
2015-09-09, 22:42
Medlem
GreenStuffs avatar
Vad det gäller fenomenet "klaga pga att det stör" så tror jag att svenskar ligger i topp. Kan det bero på att svenskar generellt sett älskar att lägga fälleben för andra svenskar?
Att vissa har ett neurotiskt behov av att känna sig präktiga?
Det kommer alltid att finnas "kärringar" oavsett kön som älskar att gnälla....samtidigt som de hänvisar till "tänk på barnen" eller "tänk på de som är allergiska" Buhu...

För vissa gäller säkert ovanstående..... för en del beror det säkert helt enkelt på okunskap... man litar blint på det som skrivs i pressen & det man ser på TV.... (som för det mesta är synnerligen negativt emot e-cigg konceptet).

Det bästa vi "vapare" kan göra på ett individuellt plan... är nog att när någon nyfiket ställer frågor.... konstruktivt berätta vad det är för något & samtidigt förklara hur mycket mindre farligt det är för användaren i förhållande till tobak.... att det inte finns någon fara för "second hand vape".... att det inte blir någon besvärande missfärgning/ytbeläggning om man väljer att vapa inomhus eller i bilen....att kläder & textil inte påverkas av inpyrd lukt.
Citera
2015-09-13, 15:45
Medlem
Nidexs avatar
Vaping i Europa bannas ju ändå i april 2016, så vad spelar det för roll? Se TPD, det går heller inte att ändra på. Själv kommer jag inte direkt ha några problem då jag gör min egen juice och kan bygga mina egna mods om det skulle behövas. Bara att fylla frysen med nikotin så det räcker i ett antal år sen får man väl sluta eller köra på olagliga importer.
Citera
2015-09-13, 16:43
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidex
Vaping i Europa bannas ju ändå i april 2016, så vad spelar det för roll? Se TPD, det går heller inte att ändra på. Själv kommer jag inte direkt ha några problem då jag gör min egen juice och kan bygga mina egna mods om det skulle behövas. Bara att fylla frysen med nikotin så det räcker i ett antal år sen får man väl sluta eller köra på olagliga importer.
Och om dom gör en "Narkotika klassning" på E-Cigaretter, gör du samma sak då?
Bara en fundering jag har..

Dom lär ju inte bara förbuda det, så naiv bör man inte vara utan ett förbund och ett straff lär det bli (om något händer).
Vet inte hur högt på agendan det står hos VHO att yrka på.
Citera
2015-09-13, 19:01
Medlem
Nidexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Och om dom gör en "Narkotika klassning" på E-Cigaretter, gör du samma sak då?
Bara en fundering jag har..

Dom lär ju inte bara förbuda det, så naiv bör man inte vara utan ett förbund och ett straff lär det bli (om något händer).
Vet inte hur högt på agendan det står hos VHO att yrka på.
Någon narkotika-klassning blir det inte, vad det blir är redan bestämt.

Dom förbjuder det ju inte på så vis att de säger blankt att inga mer vape-produkter får säljas/användas. Dock ställer TPD ouppnåeliga krav som inte någon produkt på marknaden förutom cigalikes uppfyller. T.ex leak-proof tank system och juice får bara säljas i 10ml flaskor, dessutom måste en juice genomgå tester för att få säljas, dessa tester kostar många hundra-tusentals kronor att genomföra, och varje nicstyrka av EN juice måste testas, så alla små juiceföretag försvinner, och dom stora spelarna skiter nog garanterat i EU efter detta.

Om det skulle komma en narkotika klassning(vilket inte kommer hända) skulle jag garanterat inte göra det haha. Vem vill torska för grovt narkotikabrott & narkotika tillverkning för att vapea lite?
Citera
2015-09-13, 22:00
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidex
Någon narkotika-klassning blir det inte, vad det blir är redan bestämt.

Dom förbjuder det ju inte på så vis att de säger blankt att inga mer vape-produkter får säljas/användas. Dock ställer TPD ouppnåeliga krav som inte någon produkt på marknaden förutom cigalikes uppfyller. T.ex leak-proof tank system och juice får bara säljas i 10ml flaskor, dessutom måste en juice genomgå tester för att få säljas, dessa tester kostar många hundra-tusentals kronor att genomföra, och varje nicstyrka av EN juice måste testas, så alla små juiceföretag försvinner, och dom stora spelarna skiter nog garanterat i EU efter detta.

Om det skulle komma en narkotika klassning(vilket inte kommer hända) skulle jag garanterat inte göra det haha. Vem vill torska för grovt narkotikabrott & narkotika tillverkning för att vapea lite?
Nja dom större lär nog inte strunta i vad EU säger; frågan är nog snarare vad EU säger.. Se bara på snuset.. Vad sa EU och framförallt vad har dom hitintills gjort?

Fast det hela låter verkligen som ett EU beslut (när du säger det). Så länge inte innehav eller att köpa en produkt så kommer den finnas att få tag på (min egen tanke och erfarenhet).
Några paralleller:
1. På Gotland får man göra Gotlandsdricka, men inte sälja. Man sålde sedan en pepparkaka (till uppenbart överpris) och gav bort ett glas med Gotlandsdricka. Några år tvistade man fram och tillbaka om detta..

2.Odling av hampa har man sedan urminnes tid gjort i sverige (för att göra rep av). Men då man inte med enkla medel kunde avgöra om odlaren odlade industri-hampa (varianter av hampa som inte går att göra narkotika av)eller den vi tänker på när vi hör ordet Hampa så förbjöds all odling av Hampa. Således så har många skojiga hampa arter försvunnit och med stor sannolikhet även grejen med att föra en skojig kunskap vidare..

-Teoretiskt sett skulle vi kunna odla tobak och utvinna nikotinet med alkohol och sen lixom med pepparkakan ge bort det till folk som köper en tändare..
Jag menar nikotinet gör vi inte utan det finns redan. Av den nikotinfria tobaken så gör vi nikotinfritt snus som vi faktiskt får sälja.. Perfekt täckmantel ju..
Citera
2015-09-14, 00:21
Medlem
Nidexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
-Teoretiskt sett skulle vi kunna odla tobak och utvinna nikotinet med alkohol och sen lixom med pepparkakan ge bort det till folk som köper en tändare..
Jag menar nikotinet gör vi inte utan det finns redan. Av den nikotinfria tobaken så gör vi nikotinfritt snus som vi faktiskt får sälja.. Perfekt täckmantel ju..
Problemet är ju att rent nikotin är livsfarligt. En droppe på huden så somnar du för gott. För att inte tala om vad det måste genomgå för att bli rent så det kan användas. Dessutom tror jag inte det finns en marknad för det i Sverige.
Vad jag menar med att dom stora skiter i EU är att de inte kommer marknadsföra sin produkt. Dels för att det kostar och även för att ingen kan använda produkten, finns inga tanks som inte läcker, det EU kommittén tänkte sig var väl att man ska fylla på likt en gaständare, eller bara att de ville få bort vaping så subtilt som möjligt, för alla som testat en cigalike vet att dom suger och kommer därför inte sälja. http://www.clivebates.com/?p=3026
Här är något av en breakdown av TPD om du inte läst något sådant.
Citera
2015-09-14, 09:02
Medlem
TobaksHasses avatar
Tro mig jag vet hur farligt koncentrerade Alkaloider är. Sa aldrig att vi skulle dra igång något, visade bara på hur man kan göra om endast försäljning och tillverkning av något är förbudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in