2015-09-09, 09:08
Medlem
Hej

Jag har ärvt ganska precis så mycket pengar så att jag kan betala av mina csn-lån (som nu kostar mig runt 1800:- i månaden). Men jag vet inte om det är värt att betala av dem, eller om jag tjänar mer på att kanske spara pengarna på något bra ställe med hög ränta. Aktier och fonder är jag inte intresserad av eftersom jag är sjukt naiv och oekonomisk så jag kommer bara att förlora alla pengarna.
Jag har kollat olika banker, men räntorna ligger ju inte så högt nu för tiden. Så jag vet inte om jag skulle tjäna speciellt mycket på att ha dem liggande på ett sparkonto.

Så om någon har någon tanke, eller gjort något liknande får de gärna komma med tips.
Citera
2015-09-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahkno
Hej

Jag har ärvt ganska precis så mycket pengar så att jag kan betala av mina csn-lån (som nu kostar mig runt 1800:- i månaden). Men jag vet inte om det är värt att betala av dem, eller om jag tjänar mer på att kanske spara pengarna på något bra ställe med hög ränta. Aktier och fonder är jag inte intresserad av eftersom jag är sjukt naiv och oekonomisk så jag kommer bara att förlora alla pengarna.
Jag har kollat olika banker, men räntorna ligger ju inte så högt nu för tiden. Så jag vet inte om jag skulle tjäna speciellt mycket på att ha dem liggande på ett sparkonto.

Så om någon har någon tanke, eller gjort något liknande får de gärna komma med tips.
Är inte så insatt i fonder och aktier, men att ha pengarna på ett sparkonto med en ränta nära 0 är väl sämre än att betala tillbaka på ett lån som ligger på 1% (?).
För csn pengarna antar jag är borta, inget du har sparat?
Citera
2015-09-09, 09:18
Medlem
Jag hade helt klart sparat pengarna. csn-lån är så förmånliga så spelar ingen roll. eller kör 50/50 ?
annars e det väll skönt också att bli av med ett lån :P menmen
Citera
2015-09-09, 09:25
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Hittar du ett sparkonto med samma eller högre ränta är det naturligtvis ofördelaktigt att betala tillbaks CSN-lånen, i alla fall i nuläget.

Jag har kvar mina CSN-lån trots att jag skulle kunna betala tillbaks dem, men mina pengar ligger i aktier. Den främsta anledningen för mig är att jag kan komma att tjacka en lägenhet eller ett hus någon gång. I den situationen kommer jag behöva belåna mig ganska mycket och då sitter ju 200 papp till statslåneräntan ganska fint. Men du kanske redan äger ditt boende eller är tillräckligt tät för att du ändå inte skulle behöva belåna dig.
Citera
2015-09-09, 09:58
Medlem
Jag skulle ringt till CSN och fråga dem hur mycket du behöver betala för att minska månadskostnaden, och ta det därefter.

Om det kostar dig 1800 nu, så kanske du kan få ner det till 1000 så borde du slippa tänka på det lika mycket
Citera
2015-09-09, 10:27
Medlem
Jagarjagarens avatar
Jag skulle FÖRST lösa de skulder man har (som CSN) och SEN spara pengar. Sparar du i stället 1800 kronor (efter att CSN-skulden är löst - men fortsätter att avsätta samma pengar till sparande som du nu gör till att betala tillbaka till CSN) kan du snart ha en liten vacker slant.
Citera
2015-09-09, 10:57
Medlem
Det beror nog helt på hur din ekonomi ser ut i övrigt. Jag skulle ha i åtanke dessa saker:

1) Har du idag ett bostadslån? Om så är fallet är det helt klart mer fördelaktigt att amortera på detta.
edit: eller något annat lån över lag (betala av det med högst ränta först så klart)
2) Om du inte äger din bostad idag kan det vara en god ide att spara ihop till en handpenning stor nog att slippa ett topplån när du väl vill köpa.
3) Har du idag någon buffert sparad? Om inte brukar det vara populärt att ha så man klarar sig 3 månader om något oväntat händer med jobbet.
4) Sist men inte minst, om pengarna inte läggs på någon av de övre punkterna kan du alltid försöka dig på att dela upp pengarna mellan investering och CSN återbetalning. Speciellt om du har lite grundläggande koll på marknaden.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-09-09 kl. 11:22.
Citera
2015-09-13, 02:43
Medlem
Här är mitt resonemang:
1. Betala av alla andra lån innan du funderar på att betala av CSN-lånet (eftersom andra lån är sämre)
2. Om du ska låna några pengar under återbetalningstiden för CSN-lånet, då ska du behålla lånet (eftersom andra lån är sämre)
3. Behåll lånet om du kan få riskfri avkastning som är högre än räntan (vet inte om detta går i dagsläget)
4. Betala av lånet ändå, eftersom det är skönt att vara skuldfri.

Jag själv valde punkt 4 (hoppade över både punkt 2 och 3). Det kanske inte var det mest ekonomiskt rationella, men det är skönt att vara skuldfri.

Punkt 1 är viktigast. Betala av andra lån först.

Vissa hävdar att man kan investera pengarna på marknaden och slå CSN-räntan, istället för att betala tillbaka lånet. Det finns bra förutsättningar att klara av det, men man ska ändå veta att detta inte är riskfritt.
Tänk dig in i denna hypotetiska situation:
Du har inte något CSN-lån. Skulle du i så fall ta ett CSN-lån för att placera pengarna på marknaden?
Citera
2015-09-13, 13:34
Medlem
Betala av på CSN lånet. Det är sjukt skönt att kunna vara lånefri, det kommer ge dig en helt ny frihet särskilt om du fortsätter att spara ett par tusen i månaden.

Jag har för mig att man förr kunde få viss "rabatt" om man hystade in hela lånet direkt, det kanske kan vara en idé att fråga dem om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in