Jo, men USA:s invandrare "gullas det inte med" på samma vis som i Sverige där alla ges generösa bidrag. Dessutom kommer man inte in i landet utan efterfrågan från en arbetsplats, eller i detta fall då Green Card Lottery i vilket medborgare från endast utvalda länder får tävla i.
Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Du skriver att du "Mår seriöst dåligt..." beror det enbart på det missade gröna kortet eller finns det även andra orsaker?
Beror det enbart på kortet, så är det bara att köra. Se det missade kortet som en möjlighet att ytterligare förbereda din nystart i USA. Spara pengar är bra, men att knyta kontakter som kan leda till ett jobberbjudande är bättre.
Om det även finns andra saker som du mår dåligt av, så bör du ta dig en seriös funderare; tyvärr fungerar det inte så att man kan flytta ifrån sina problem, utan problemen hinner ikapp en förr eller senare.
Det låter vettigt det du säger att förbereda mig för framtiden! Det är surt med kortet, verkligen. Men även det kanske att jag ofta saknar den där riktiga musten att ta tag i saker, och chillar när jag "egentligen" borde jobba.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlabbeMcFloppy
Jag förstår dig men du har en väldigt svart och vit syn känns det som. USA är även det ett land för invandrare. USA kanske inte tar emot syrier men hispanics. Däremot har du goda möjligheter att bo i områden med endast ljushyade i princip

Precis som afroamerikaner kan finna bostadsområden där afroamerikaner är i majoritet.
Jag tror att du först måste komma till roten av varför du vill flytta. Blir du lyckligare i ett annat land? Om svaret är JA får du börja planera. Kanske studera i USA? Genom college kan du om du har tur få kontakt med företag. När visumet går ut är du eftertraktad. Gäller att studera seriöst och vara framåt. En fd klasskamrat går på ucla. Har varit hemma i Sverige nu under sommaren och jobbat ihop pengar under ledigheten.
Okej! Men det kostar väl skjortan jag tänka mig? Men kanske är värt