Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-09, 07:21
Medlem
Hade för typ ett år sedan möjligheten att emigrera till USA efter att ha vunnit i deras Green Card Lottery, som ger en "gratisbiljett" till amerikanskt medborgarskap utan mycket till krav, förrutom då ett jag patetiskt nog inte kunde uppfylla. Man var tvungen att ha omkring 100 000 på sparkontot, alternativt ett jobberbjudande i landet för att bevisa att man inte skulle bli en statlig utgift (vilket jag har full förståelse för). Chansen fanns ju dock kvar om jag kunde spara ihop dessa inom ett par månader, men det hade inte motivation till just då. Och nu när jag ser hur Sverige (och EU) mer eller mindre är på väg att gå käpprakt åt pipan med sin massinvandring, jo då får jag verkligen ångest över att jag inte tog chansen att emigrera när jag faktiskt kunde. Är även trött på Sverige av andra orsaker, och USA hade varit det bästa landet att få bo i tycker jag!
Kan alltid ansöka igen i lotteriet, men ärligt talat är jag tveksam om jag någonsin får chansen igen att emigrera till USA.

Hur kommer jag över det här? Mår seriöst dåligt. Bör jag flytta till ett annat land? Eller är det bara så att jag vill ha det jag inte kan få?
Citera
2015-09-09, 07:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreck-It-Ralph
Hade för typ ett år sedan möjligheten att emigrera till USA efter att ha vunnit i deras Green Card Lottery, som ger en "gratisbiljett" till amerikanskt medborgarskap utan mycket till krav, förrutom då ett jag patetiskt nog inte kunde uppfylla. Man var tvungen att ha omkring 100 000 på sparkontot, alternativt ett jobberbjudande i landet för att bevisa att man inte skulle bli en statlig utgift (vilket jag har full förståelse för). Chansen fanns ju dock kvar om jag kunde spara ihop dessa inom ett par månader, men det hade inte motivation till just då. Och nu när jag ser hur Sverige (och EU) mer eller mindre är på väg att gå käpprakt åt pipan med sin massinvandring, jo då får jag verkligen ångest över att jag inte tog chansen att emigrera när jag faktiskt kunde. Är även trött på Sverige av andra orsaker, och USA hade varit det bästa landet att få bo i tycker jag!
Kan alltid ansöka igen i lotteriet, men ärligt talat är jag tveksam om jag någonsin får chansen igen att emigrera till USA.

Hur kommer jag över det här? Mår seriöst dåligt. Bör jag flytta till ett annat land? Eller är det bara så att jag vill ha det jag inte kan få?
Du skriver att du "Mår seriöst dåligt..." beror det enbart på det missade gröna kortet eller finns det även andra orsaker?
Beror det enbart på kortet, så är det bara att köra. Se det missade kortet som en möjlighet att ytterligare förbereda din nystart i USA. Spara pengar är bra, men att knyta kontakter som kan leda till ett jobberbjudande är bättre.
Om det även finns andra saker som du mår dåligt av, så bör du ta dig en seriös funderare; tyvärr fungerar det inte så att man kan flytta ifrån sina problem, utan problemen hinner ikapp en förr eller senare.
Citera
2015-09-09, 07:52
Medlem
USA är väl uppbyggt av massinvandring? Inte bara massa indianer där, om jag förstått saken rätt..
Citera
2015-09-09, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
USA är väl uppbyggt av massinvandring? Inte bara massa indianer där, om jag förstått saken rätt..

Men invandringen var knappast bekostad av indianerna va?
Hur många kronor la de på invandring nu igen?
Citera
2015-09-09, 08:02
Medlem
Så vitt jag vet offrade många allt för den.

Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Citera
2015-09-09, 08:04
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Jag förstår dig men du har en väldigt svart och vit syn känns det som. USA är även det ett land för invandrare. USA kanske inte tar emot syrier men hispanics. Däremot har du goda möjligheter att bo i områden med endast ljushyade i princip Precis som afroamerikaner kan finna bostadsområden där afroamerikaner är i majoritet.

Jag tror att du först måste komma till roten av varför du vill flytta. Blir du lyckligare i ett annat land? Om svaret är JA får du börja planera. Kanske studera i USA? Genom college kan du om du har tur få kontakt med företag. När visumet går ut är du eftertraktad. Gäller att studera seriöst och vara framåt. En fd klasskamrat går på ucla. Har varit hemma i Sverige nu under sommaren och jobbat ihop pengar under ledigheten.
Citera
2015-09-09, 08:06
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina

Bekostnad på liv. Indianerna blev nästintill utrotade Européerna tog med sig sjukdomar som inte fanns i Amerika. Européerna dödade även indianer.
Citera
2015-09-09, 08:26
Medlem
Jo, men USA:s invandrare "gullas det inte med" på samma vis som i Sverige där alla ges generösa bidrag. Dessutom kommer man inte in i landet utan efterfrågan från en arbetsplats, eller i detta fall då Green Card Lottery i vilket medborgare från endast utvalda länder får tävla i.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du skriver att du "Mår seriöst dåligt..." beror det enbart på det missade gröna kortet eller finns det även andra orsaker?
Beror det enbart på kortet, så är det bara att köra. Se det missade kortet som en möjlighet att ytterligare förbereda din nystart i USA. Spara pengar är bra, men att knyta kontakter som kan leda till ett jobberbjudande är bättre.
Om det även finns andra saker som du mår dåligt av, så bör du ta dig en seriös funderare; tyvärr fungerar det inte så att man kan flytta ifrån sina problem, utan problemen hinner ikapp en förr eller senare.

Det låter vettigt det du säger att förbereda mig för framtiden! Det är surt med kortet, verkligen. Men även det kanske att jag ofta saknar den där riktiga musten att ta tag i saker, och chillar när jag "egentligen" borde jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Jag förstår dig men du har en väldigt svart och vit syn känns det som. USA är även det ett land för invandrare. USA kanske inte tar emot syrier men hispanics. Däremot har du goda möjligheter att bo i områden med endast ljushyade i princip Precis som afroamerikaner kan finna bostadsområden där afroamerikaner är i majoritet.

Jag tror att du först måste komma till roten av varför du vill flytta. Blir du lyckligare i ett annat land? Om svaret är JA får du börja planera. Kanske studera i USA? Genom college kan du om du har tur få kontakt med företag. När visumet går ut är du eftertraktad. Gäller att studera seriöst och vara framåt. En fd klasskamrat går på ucla. Har varit hemma i Sverige nu under sommaren och jobbat ihop pengar under ledigheten.

Okej! Men det kostar väl skjortan jag tänka mig? Men kanske är värt
Citera
2015-09-09, 08:56
Medlem
Vilket år vann du, för Sverige har inte varit med de senaste 10 åren i The Green Card Lotter.
Citera
2015-09-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilket år vann du, för Sverige har inte varit med de senaste 10 åren i The Green Card Lotter.

Sverige är visst med. 2015, dvs. det som avslutas nu sista september. Sen 1 oktober börjar nästa lotteri igen tror jag, vilket då blir lotteri 2017 (då det avslutas 2017).
Citera
2015-09-09, 09:25
Medlem
burialhexs avatar
De har fler invandrare i USA än Sverige + att du själv blir en..
Citera
2015-09-09, 10:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreck-It-Ralph
Man var tvungen att ha omkring 100 000 på sparkontot, alternativt ett jobberbjudande i landet för att bevisa att man inte skulle bli en statlig utgift (vilket jag har full förståelse för).
100 k är en låg summa om man skall etablera sig i ett nytt land ifrån scratch. Med tanke på i vilken bransch du jobbar i (hur enkelt det är att fixa jobb) så borde du ha 5-10 gånger så mycket kapital med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in