Citat:
Ursprungligen postat av
awestby
Det går inte Du måste ha en skäligen misstanke för att få ta urin/blodprov för det behövs välidgt mycket mer än att en polis tror du är påverkad.
Om polisen frågar så får man säga, vad är jag skäligen misstänkt för? och kräva adovkat om dom vill fortsätta vad som nu måste bli ett förhör..
Satan vad blåögd du är.
Dom kan kräva provtagning genom att säga "du ser påverkad ut". Går som dom flesta vet mycket bra att neka urinprov men blodprov får dom ta med tvång.
Så det behövs inte ens att en polis TROR att du är påverkad, det enda som behövs är att polisen SÄGER sig tro att du är påverkad. Både jag, bekanta och ungefär halva flashback har råkat ut för detta.
OnT: När dom inte kan berätta vad det gäller så är du antagligen på något vis en del av en brottsutredning där du antagligen kan komma att bli misstänkt själv, t ex att din kran åkt fast. Hade det t ex varit att någon blivit misshandlad på en fest där du uppges ha befunnit dig på platsen och man vill se om du vet något hade dom kallat dig till förhör för upplysning. Detta är förstås bara vad jag tror baserat på hur jag sett polisens arbete gå till tidigare, alla fall är enskilda och ingen särskild ram finns.
Lycka till