• 1
  • 2
2015-09-09, 01:49
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det kan säkert bli så att så fort du kliver in i förhörsrummet för att "prata" så tycker polisen att du "ser påverkad ut" och vips kräver de urinprov eller blodprov. Det vore inte direkt första gången någon tvingas till drogtest på relativt lösa grunder.

Provokatörs tips låter klokt.
Det går inte Du måste ha en skäligen misstanke för att få ta urin/blodprov för det behövs välidgt mycket mer än att en polis tror du är påverkad.

Om polisen frågar så får man säga, vad är jag skäligen misstänkt för? och kräva adovkat om dom vill fortsätta vad som nu måste bli ett förhör..
Citera
2015-09-09, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Det går inte Du måste ha en skäligen misstanke för att få ta urin/blodprov för det behövs välidgt mycket mer än att en polis tror du är påverkad.

Om polisen frågar så får man säga, vad är jag skäligen misstänkt för? och kräva adovkat om dom vill fortsätta vad som nu måste bli ett förhör..

Satan vad blåögd du är.

Dom kan kräva provtagning genom att säga "du ser påverkad ut". Går som dom flesta vet mycket bra att neka urinprov men blodprov får dom ta med tvång.

Så det behövs inte ens att en polis TROR att du är påverkad, det enda som behövs är att polisen SÄGER sig tro att du är påverkad. Både jag, bekanta och ungefär halva flashback har råkat ut för detta.

OnT: När dom inte kan berätta vad det gäller så är du antagligen på något vis en del av en brottsutredning där du antagligen kan komma att bli misstänkt själv, t ex att din kran åkt fast. Hade det t ex varit att någon blivit misshandlad på en fest där du uppges ha befunnit dig på platsen och man vill se om du vet något hade dom kallat dig till förhör för upplysning. Detta är förstås bara vad jag tror baserat på hur jag sett polisens arbete gå till tidigare, alla fall är enskilda och ingen särskild ram finns.

Lycka till
Citera
2015-09-09, 02:54
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NudityMiles
Satan vad blåögd du är.

Dom kan kräva provtagning genom att säga "du ser påverkad ut". Går som dom flesta vet mycket bra att neka urinprov men blodprov får dom ta med tvång.

Så det behövs inte ens att en polis TROR att du är påverkad, det enda som behövs är att polisen SÄGER sig tro att du är påverkad. Både jag, bekanta och ungefär halva flashback har råkat ut för detta.

OnT: När dom inte kan berätta vad det gäller så är du antagligen på något vis en del av en brottsutredning där du antagligen kan komma att bli misstänkt själv, t ex att din kran åkt fast. Hade det t ex varit att någon blivit misshandlad på en fest där du uppges ha befunnit dig på platsen och man vill se om du vet något hade dom kallat dig till förhör för upplysning. Detta är förstås bara vad jag tror baserat på hur jag sett polisens arbete gå till tidigare, alla fall är enskilda och ingen särskild ram finns.

Lycka till
blå ögd kanske. men för att ta urin prov behöver dom skäligen misstanke. skulle jag suttit i det rummet med vetskapen att jag inte har droger i kroppen eller hanterat droger på något sätt. Då finns det inte en chans i helvete att dom kan ta urinprov på mig. Om halva flashback ger ut blodprov utan att det finns en skäligen misstanke då är det medlemmarna på denna sidans problem. och polisen tackar och bugar för fint samarbete

ps.
Detta gäller så kart om det inte finns andra misstankar mot mig..
Citera
2015-09-09, 03:02
Medlem
Citat:
blå ögd kanske. men för att ta urin prov behöver dom skäligen misstanke. skulle jag suttit i det rummet med vetskapen att jag inte har droger i kroppen eller hanterat droger på något sätt. Då finns det inte en chans i helvete att dom kan ta urinprov på mig. Om halva flashback ger ut blodprov utan att det finns en skäligen misstanke då är det medlemmarna på denna sidans problem. och polisen tackar och bugar för fint samarbete

ps.
Detta gäller så kart om det inte finns andra misstankar mot mig..

Som sagt, skäligen misstanke räcker med att en polis påstår sig tro att personen i fråga är påverkad.

Och som sagt, blodprov kan du inte neka, du har rätt att neka urinprov, men blodprov tar dom oavsett vad du säger, om dom har bestämt sig för det. Skulle du försöka göra motstånd har dom rätt att hålla fast dig för att få detta blodprov, så det hänger inte på den misstänkte eller dennes samarbete. Har dom bestämt att ett blodprov skall tas så har du ingenting att säga till om.
Citera
2015-09-09, 03:06
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Som sagt, skäligen misstanke räcker med att en polis påstår sig tro att personen i fråga är påverkad.

Och som sagt, blodprov kan du inte neka, du har rätt att neka urinprov, men blodprov tar dom oavsett vad du säger, om dom har bestämt sig för det. Skulle du försöka göra motstånd har dom rätt att hålla fast dig för att få detta blodprov, så det hänger inte på den misstänkte eller dennes samarbete. Har dom bestämt att ett blodprov skall tas så har du ingenting att säga till om.
Ja ni har rätt gällande blodprov. Men Polisen måste ha lagstöd från (1976:371)
Senast redigerad av awestby 2015-09-09 kl. 03:15.
Citera
2015-09-09, 03:11
Medlem
Citat:
Ja du har rätt gällande blodprov. men tråden handlar om urinprov.

Tråden handlar om vad polisen vill när dom söker en person utan att berätta varför. Och blodprov begärs nästan alltid om man nekar ett urinprov, dessutom skrev du att det är "användarnas fel om dom gett blodprov utan skälig misstanke". Det är polisen som själva bestämmer vad som är skälig misstanke, finns inget praxis med något speciellt krav och polisen utnyttjar ordet "skälig". Därmed har TS inget att säga till om om dom vill begära prov på honom när han besöker stationen imorgon.
Citera
2015-09-09, 03:25
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Tråden handlar om vad polisen vill när dom söker en person utan att berätta varför. Och blodprov begärs nästan alltid om man nekar ett urinprov, dessutom skrev du att det är "användarnas fel om dom gett blodprov utan skälig misstanke". Det är polisen som själva bestämmer vad som är skälig misstanke, finns inget praxis med något speciellt krav och polisen utnyttjar ordet "skälig". Därmed har TS inget att säga till om om dom vill begära prov på honom när han besöker stationen imorgon.
ja är med helt på er sida. tror jag bara hängt upp mig för mycket på detaljer. plus att jag har ytterst sällan kontakt med poliser eller små busar

nu har du ju förklarat bra med hur polisen väljer att använda mistänktgraden. och det förklarar allt
Polisen behöver lagstöd från (1976:371) Ni säger att man kan ta blod prov på lägsta misstänkgraden "kan misttänkas" eller ingen alls. jag menar att det det är i den näst lägsta "skäligen misstänkt" först som polisen har rätt. Nu kan ju den graden applikeras vid en person i ett förhör utan större problem. så därför har ni rätt

jag får kolla upp detta, jag har aldrig hamnat i en situation där detta har behövt..
Citera
2015-09-10, 13:42
Medlem
Provokatörs avatar
Hur gick det? Utgår från att du skakar galler eftersom vi inte får en uppdatering.

/Provokatör
Citera
2015-09-10, 13:46
Medlem
glasses123s avatar
Om du inte är misstänkt för någonting så är det ett vanligt samtal han vill ha med dig. Såvida inte misstankar väcks under tiden
Citera
2015-09-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDuno
Ta det lugnt dem vill nog bara prata med dig för att du kommit upp någonstans. har kanske setts med folk som håller på med skumraskaffärer eller varit på någon tillställning där det hänt något och vill veta vad du kan ha sett.
Hade dem misstänkt dig för brott hade dem inte sagt som dem sa. Utan tagit in dig och sagt att du är misstänkt för narkotikabrott.

T.ex en bekant vart kallad på förhör utan att varit misstänkt för något. Han hade varit på en fest och några andra festdeltagare hade senare blivit gripna för misstänkt mord. Dem ville bara höra om han hört eller sett något på festen. på så sett bygger polisen upp en bild av vad som har skett den kvällen.
De heter det, de! Hur svårt ska det vara?
Senast redigerad av sumprunkarn 2015-09-10 kl. 14:51.
Citera
2015-09-10, 15:14
Medlem
iDunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
De heter det, de! Hur svårt ska det vara?

Ibland skall det vara jävligt svårt!! men tack för att du på pekar! skall bättra mig!
Citera
2015-09-11, 01:04
Medlem
cirkuspappers avatar
Visade det sig att min kran ifrån maj tydligen var misstänkt för mordförsök. Polisen sa rakt ut till mig att de skiter i om jag sysslar med droger och om han snubben säljer. De ville bara veta vem han var och vilken koppling jag hade till honom. Dem beslagtog min mobil i några timmar, inget mer än det.

Skitskumt alltihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in