2015-09-08, 11:32
Medlem
Hej!

Vet inte om tråden är rätt och kanske har det pratas om detta för, men min frågor är.

Om jag köper en produkt från tradera, vem är det som får betala för tull,moms och importdeklarationsavgiften? är det jag eller den som skickat dvs säljaren. ser att visa grejer sänds från kina

Såg att posten tar 125 och visa tar 200 kr för importdeklarationsavgift
är det per paket eller för varje produkt man får.

Vem är de man ska betala tull till? är de transportföretagen eller tullverket direkt?

Har funderingar på att beställa men är jävligt nojig att mina grejer fastnar tullen och hur mycket det skulle kosta!

Ni får ursäkta mina dumma frågor, har frågat tullverket och blev inte klokare för det. De sade att man måste alltid betala moms, men tänk om jag köper en grej för 1 kr lixom.

Med vänliga hälsningar
Kedde
Citera
2015-09-08, 11:38
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedde
Hej!

Vet inte om tråden är rätt och kanske har det pratas om detta för, men min frågor är.

Om jag köper en produkt från tradera, vem är det som får betala för tull,moms och importdeklarationsavgiften? är det jag eller den som skickat dvs säljaren. ser att visa grejer sänds från kina

Såg att posten tar 125 och visa tar 200 kr för importdeklarationsavgift
är det per paket eller för varje produkt man får.

Vem är de man ska betala tull till? är de transportföretagen eller tullverket direkt?

Har funderingar på att beställa men är jävligt nojig att mina grejer fastnar tullen och hur mycket det skulle kosta!

Ni får ursäkta mina dumma frågor, har frågat tullverket och blev inte klokare för det. De sade att man måste alltid betala moms, men tänk om jag köper en grej för 1 kr lixom.

Med vänliga hälsningar
Kedde
Det är du som får betala tullavgiften.

Är inte helt hundra på hur stor den är, men skulle tippa på att det är momsbeloppet dom lägger på, alltså 25% av varans värde.
Citera
2015-09-08, 11:44
Medlem
Kaustis avatar
Jag har beställt diverse leksaker och annat från utanför EU, och dom gångerna paketet fastnat så har jag fått betala 100 kr i öppningsavgift + 25% av varans och fraktens värde. Jag har för mig detta endast gäller saker som totalt kostar minst 500 kr (vara + frakt ska kosta 500 kr).

Så om du beställer någonting för 350 kronor och frakten kostar 100 kronor bör du klara dig.

Beställer du någonting som kostar 400 kronor och frakten är på 100 kronor så kommer du få betala 25% av totalens värde, dvs. 125 kr och sen 100 kr i undersökningsavgift. Totalt blir allt då 500 + 125 + 100 kr = 725 kr.

Du får hem en avi om att hämta ut paketet, och där står det hur mycket du ska betala. Så du behöver inte "betala till nån". Du får helt enkelt inte ut paketet om du inte betalar när du hämtar det.
Citera
2015-09-08, 11:47
Medlem
Tack för snabbt svar. Jo tullen sade att dom tar 25% av värdet, sedan skulle posten eller de företag som deklarerar mina grejer också få betalt mellan 125 till 200 kr. Känns dyrt då och inte värt att köpa från utlandet.

Vad är det posten gör eller de kurir företag, som ska kosta 125-200 kr, Är det att de tar risken med att lägga ut tull och moms för mig och fylla i alla nödvändiga papper?

Tydligen får inte privat personer deklarera själva utan, de måste vara transportföretag.

Jag tror jag handlar från Sverige känns lättast så, även fast de kostar nästan de dubbla genomfört med att handla från Kina.

Med vänliga hälsningar
Kedde
Citera
2015-09-08, 11:53
Medlem
Tack Kausti.

Neja enligt tullverket så ska man betala moms från första krona, Sedan är det posten eller någon som skickar faktura med tull,moms och importdeklartionsavgift så som jag förstod det.
Tull skulle man betala om värdet överstiger 1400 kr. Det är inte tull,moms som kostar utan alla avgifter som posten tar tycker jag.

MVH
kedde
Citera
2015-09-08, 11:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedde
Är det att de tar risken med att lägga ut tull och moms för mig och fylla i alla nödvändiga papper?

Exakt så.
Citera
2015-09-08, 11:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag har för mig detta endast gäller saker som totalt kostar minst 500 kr (vara + frakt ska kosta 500 kr).

Fel. Moms skall betalas från första kronan. Det är bara eventuell tull som går bort vid ett varuvärde på under 400kr.
Citera
2015-09-08, 11:58
Medlem
A de stämmer EckiEcki, så sade de till mig när jag ringde. kan nog stämma!
Citera
2015-09-08, 15:35
Moderator
Falukropps avatar
Nej, tråden är inte rätt placerad. Lägg tiden du la på att ursäkta dig för felplaceringen på att hitta rätt ställe nästa gång.

Streamingtjänster och mediaföretag --> Papperskorgen

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in