Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainWille
Vi gick igenom liberalismen och som en socialliberal själv blev jag ju väldigt upprörd när han sa att "Liberalismen kan väl inte sammanfattas i människors lika värde".
Det kan han ju ha en poäng i, liberalismen kännetecknas ju snarare av människors lika rättigheter, men varför skulle du
som socialliberal bli särskilt upprörd över hans yttrande? Vad vet väl socialliberaler om människor värde, eller likhet? Ni brukar ju snarare gilla särbehandling och specialregler.
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainWille
Då menade han att de som har pengar i ett liberalt samhälle inte har samma värde som personer som inte har mycket pengar. Som ett exempel när sjukvården i U.S.A. bara hjälper de som har pengar om du fått någon sjukdom.
Samma värde betyder inte att några ska få saker gratis som andra måste betala för, fast det brukar ju just socialliberaler tycka. Alla har ju samma rätt att få den sjukvård de betalar för, och ingen har ju rätt att tvinga någon annan att betala för deras sjukvård. Du tycker det är dåligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainWille
Vilket kan i säg verka fel med det var inte poängen.
Den meningen är tyvärr obegriplig-
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainWille
Som en fråga tillbaka ställde han då "Vad är människors värde då" och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla honom när han tänker i ekonomiskt syfte och jag tänker som om att om en person är sjuk är den inte mindre värd för det.
"We hold these truths to be self-evident, that
all men are created equal, that they are endowed by their Creator with
certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the Pursuit of Happiness. That to secure these rights,
Governments are instituted among Men,
deriving their just powers from the consent of the governed", kanske

(vilket, igen, inte betyder rätt till gratis sjukvård).
Ni verkar båda två ha en lite förvirrad bild av vad liberalism egentligen innebär.