Citat:
Ursprungligen postat av
FlorianKrull
Skaffade bolån hos Nordea med halvljummen ränta. Efter lite dealing fick jag ett par punkter över snitträntan, med kommentaren att det är en rysligt bra ränta.
Förutsättningen för denna fantastiska ränta var att jag flyttade över sparpengen, pensionsparandet och lönekontot till banken.
Dum i huvudet som jag är så följde jag uppmaningen likt ett lamm på väg till slakten.
Som lök på laxen fick jag dessutom träffa deras ekonomiska rådgivare som skulle hjälpa mig med placering av de besparingar jag lyckats skrapa ihop.
Han la upp en lösning i form av ett ISK-konto och jag var tydlig med att min kunskap om fonder och aktier är sämre än sämst.
Resultatet blev 70% högriskfonder som givetvis sjönk som en sten. Det fanns noll intresse för rådgivning. Svaret på min oro för sinande kassa var att "det är turbulent nu, men dagen är ju inte slut än ..."
Tiotusentals kronor fattigare har jag bestämt mig för att dra mig därifrån.
Jag fattar att det ligger i deras intresse att tjäna pengar på sina kunder, men de kunde ju anstränga sig en aning för att dölja girigheten.
Tråkigt javisst, men dels är det du som valt att köpa Nordeas produkt, dels kan Nordea inte påverka världens börser. Det hela är egentligen inte konstigare än om du tittat på Netonnets reklam och köpt en dålig mobiltelefon, det är knappast nåt du kan klandra Netonnet för.
Gissar att det till och med handlar om Nordeas egna fonder du köpt?
Mitt tips är för övrigt att du ser till att själv ta kontroll över ditt sparande, och väljer en blandning av aktier, billiga indexfonder och fonder med förvaltningsavgift som har en inriktning som gör att dom levererar en avkastning som motiverar avgiften.