2015-09-07, 19:37
Medlem
Skaffade bolån hos Nordea med halvljummen ränta. Efter lite dealing fick jag ett par punkter över snitträntan, med kommentaren att det är en rysligt bra ränta.
Förutsättningen för denna fantastiska ränta var att jag flyttade över sparpengen, pensionsparandet och lönekontot till banken.

Dum i huvudet som jag är så följde jag uppmaningen likt ett lamm på väg till slakten.
Som lök på laxen fick jag dessutom träffa deras ekonomiska rådgivare som skulle hjälpa mig med placering av de besparingar jag lyckats skrapa ihop.
Han la upp en lösning i form av ett ISK-konto och jag var tydlig med att min kunskap om fonder och aktier är sämre än sämst.

Resultatet blev 70% högriskfonder som givetvis sjönk som en sten. Det fanns noll intresse för rådgivning. Svaret på min oro för sinande kassa var att "det är turbulent nu, men dagen är ju inte slut än ..."

Tiotusentals kronor fattigare har jag bestämt mig för att dra mig därifrån.
Jag fattar att det ligger i deras intresse att tjäna pengar på sina kunder, men de kunde ju anstränga sig en aning för att dölja girigheten.
Citera
2015-09-07, 20:03
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Resultatet blev 70% högriskfonder som givetvis sjönk som en sten. Det fanns noll intresse för rådgivning. Svaret på min oro för sinande kassa var att "det är turbulent nu, men dagen är ju inte slut än ..."

Ja?

Det är ju turbulent nu.

Om du förväntar dig att dina investeringar alltid och garanterat ska ticka uppåt, om än oändligt lite, så ska du sätta in pengarna på något sparkonto och hålla dig ifrån börsen.

Nordea har nog inte gjort något fel alls, däremot har de nog sålt på dig sina egna lite dyrare produkter.
Citera
2015-09-07, 20:17
Medlem
Hej.
Jag tycker inte banken gjort fel, vad menar du är högriskfonder?

Har dom valt åt dig eller har dom föreslagit dom för dig och du sagt ja?

mvh
Citera
2015-09-07, 20:23
Medlem
Tråkigt. Men lär dig av dina misstag. Du förlorade ett par tiotusen kronor. Visst, det är mycket, men samtidigt är det inte så mycket.
Citera
2015-09-07, 20:30
Medlem
gniff754s avatar
Det är väl sånt här blanketterna om kundkännedom är till för, för att banken skall kunna visa att den rådgivning de gav var rimlig. Har du ingen kunskap och de till största del föreslagit hedge-fonder, kinafonder eller något annat med hög risk så tycker jag det varit olämpligt. Har du sagt att du sparar långsiktigt och det är breda fonder blir det en annan sak. Kolla med konsumenternas bankbyrå om hur du kan klaga.
Citera
2015-09-07, 22:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKrull
Skaffade bolån hos Nordea med halvljummen ränta. Efter lite dealing fick jag ett par punkter över snitträntan, med kommentaren att det är en rysligt bra ränta.
Förutsättningen för denna fantastiska ränta var att jag flyttade över sparpengen, pensionsparandet och lönekontot till banken.

Dum i huvudet som jag är så följde jag uppmaningen likt ett lamm på väg till slakten.
Som lök på laxen fick jag dessutom träffa deras ekonomiska rådgivare som skulle hjälpa mig med placering av de besparingar jag lyckats skrapa ihop.
Han la upp en lösning i form av ett ISK-konto och jag var tydlig med att min kunskap om fonder och aktier är sämre än sämst.

Tiotusentals kronor fattigare har jag bestämt mig för att dra mig därifrån.
Jag fattar att det ligger i deras intresse att tjäna pengar på sina kunder, men de kunde ju anstränga sig en aning för att dölja girigheten.

Tråkigt javisst, men dels är det du som valt att köpa Nordeas produkt, dels kan Nordea inte påverka världens börser. Det hela är egentligen inte konstigare än om du tittat på Netonnets reklam och köpt en dålig mobiltelefon, det är knappast nåt du kan klandra Netonnet för.

Gissar att det till och med handlar om Nordeas egna fonder du köpt?

Mitt tips är för övrigt att du ser till att själv ta kontroll över ditt sparande, och väljer en blandning av aktier, billiga indexfonder och fonder med förvaltningsavgift som har en inriktning som gör att dom levererar en avkastning som motiverar avgiften.
Citera
2015-09-07, 23:07
Medlem
Så TS träffade en banksäljare, svalde dennes säljprogram helt o hållet o nu grinar över att han blev blåst?

Man ska aldrig lita på en säljare. De har ett intresse i huvudet och det är att förse bolaget med inkomster.

Ska du handla med aktier så gör det via Avanza eller liknande.
Bankernas system är bara skit.
Säg det direkt till dem att de har SKIT. De brukar även medge det själva när man säger att man har konto på Avanza.

Nä, byt bank till någon som i alla fall ger sken av att bry sig. Men tro inte för ett ögonblick att någon bank har ditt intresse i åtanke, någonsin.
De är säljare hela bunten.
Citera
2015-09-08, 17:59
Medlem
Tack för kloka och hårda men rättvisa inlägg. Vill bara klargöra att jag är fullt medveten om att jag kan göra förlust om jag fondsparar. Det är inte det jag "grinar" över.
Det trista är bankens loja engagemang.
Jag är sysslar själv med sälj och kundkontakt. Det är helt avgörande att mina kunder åtminstone upplever det som att jag bryr mig.

Håller helt med nilserikkk och tänker även följa rådet att testa Avanza. Hellre göra en dålig affär pga mina egna bristfälliga beslut än blint följa en säljare som ger sken av att vara "ekonomisk rådgivare".
Citera
2015-09-08, 18:10
Medlem
Citat:
Tack för kloka och hårda men rättvisa inlägg. Vill bara klargöra att jag är fullt medveten om att jag kan göra förlust om jag fondsparar. Det är inte det jag "grinar" över.
Jag är sysslar själv med sälj och kundkontakt. Det är helt avgörande att mina kunder åtminstone upplever det som att jag bryr mig.

Håller helt med nilserikkk och tänker även följa rådet att testa Avanza. Hellre göra en dålig affär pga mina egna bristfälliga beslut än blint följa en säljare som ger sken av att vara "ekonomisk rådgivare".

Bra att du kanske inser att du inte blev "blåst", men vore ändå intressant att veta vad han köpte åt dig? Börsen som du vet föll ju kraftigt några dagar, rekkade han Kina, så kanske du har en poäng, var det Sverige,Europafonder så kanske du inte har en point.
Citera
2015-09-08, 20:23
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:

Just Nordea är ju lite speciella i hur de ser på sina kunder om man säger så. Jag ska bjuda dig på ett citat från en artikel där Nordeas ordförande uttalar sig om företagets kunder:

Citat:
Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten av mänskligheten som är finansiella idioter till de 20 procenten som har idéer, förklarade Nordeas ordförande Björn Wahlroos vid ett framträdande i Danmark.

http://www.svd.se/80-procent-ar-idioter

Jag tror de 80% är de som köper Nordeas fonder på rekommendation av Nordeas "rådgivare", och vinsten från dessa flyttas sedan ned i fickan på Björn Wahlroos vid Nordea.

Det fina med att vara en idiot är ju att det inte är obotligt, utan med lite träning kan man sluta vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in