2015-09-07, 15:10
Medlem
deQures avatar
Hejsan, då jag är helt nollad gällande fotografi och kamera så behöver jag lite experthjälp innan inköp utav kamera. Då jag sysslar med bodybuilding så vill jag gärna kunna ta bra bilder i gymmiljö där man enkelt kan se konturer och linjer på kroppens alla muskler. En bra kamera för en vettig peng, sådär under 5000kr tänkte jag! Jag tar idag bilder med min smartphone Samsung Galaxy s5 och lägger till filter i efterhand på instagram. Det duger kanske, men om man vill ta snäppet bättre bilder? Vad rekommenderas då?
Citera
2015-09-07, 15:23
Medlem
K.Starfighters avatar
Tror det är bättre du lär dig ha rätt ljussättning tex för att framhäva konturer, muskler, ådror osv på ett snyggt sätt.

Och sedan efterbearbeta bilderna i något mer avancerat än Instagram. Tex Photoshop elements och liknande

Kamera för sånt duger egentligen det mesta i 3-5000 kr klassen om du nu ändå vill köpa något
Citera
2015-09-07, 15:37
Medlem
Köp en systemkamera, sortera på Prisjakt efter din budget. Fotografera i RAW-format, redigera sedan i Photoshop eller liknande.
Citera
2015-09-07, 15:39
Medlem
Motor_666s avatar
Kameran är inte det primära utan ljussättningen och kompositionen.
Lite släpljus och clean bakgrund kanske kan vara nåt att börja testa med?

Annars håller jag med föregående. en kamera för 3-5K är bra oavsett..
Jag gillar Canon och har haft nån Lumix men det är en smaksak..

Bonustips: Stor bländaröppning ger kort skärpedjup och det är snyggt och kan se "proffsigt" ut.
Citera
2015-09-07, 15:43
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123
Köp en systemkamera, sortera på Prisjakt efter din budget. Fotografera i RAW-format, redigera sedan i Photoshop eller liknande.

Går man från mobil till kamera är man ganska långt från att behärska RAW tillräckligt för att spöa kamerans egen bildtolkning?
Citera
2015-09-07, 16:22
Medlem
deQures avatar
Tack för tipsen. Jag är lite inne på
NIKON D3200 18-55 VR II
http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

Är jag snål då? Eller ska jag lägga på ytterligare några hundralappar och satsa på en..

CANON EOS 100D + 18-55/3,5-5,6 IS STM
http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

Eller har ni rentav någon annan i samma prisklass att rekommendera?
Citera
2015-09-07, 16:32
Medlem
K.Starfighters avatar
Skulle spontant säga att bägge kamerorna kommer fixa det utan problem. Bättre du lägger fokus på att lära dig komponera och ljussätta. Googla lite så finner du en del matnyttiga tips.

Efter du köpt någon av kamerorna och du börjar bli lite mer varm i kläderna med ljus osv så kan du ju lägga pengarna som Motor_666 säger på objektiv med fast brännvidd o stor bländare för kortare skärpedjup...50/1.8 tex.
Senast redigerad av K.Starfighter 2015-09-07 kl. 16:35.
Citera
2015-09-07, 16:41
Medlem
deQures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Starfighter
Skulle spontant säga att bägge kamerorna kommer fixa det utan problem. Bättre du lägger fokus på att lära dig komponera och ljussätta. Googla lite så finner du en del matnyttiga tips.

Efter du köpt någon av kamerorna och du börjar bli lite mer varm i kläderna med ljus osv så kan du ju lägga pengarna som Motor_666 säger på objektiv med fast brännvidd o stor bländare för kortare skärpedjup...50/1.8 tex.

Nu pratar du rena grekiskan för mig
Men man får ju börja någonstans, och en kamera är väl vettigast att köpa först innan man ger sig på objektiv, stativ och allt annat tillbehör
Jag åker helt enkelt in och köper den snyggaste utav dom och utgår därifrån. Återigen, tack för tipsen till alla.
Citera
2015-09-07, 16:57
Medlem
K.Starfighters avatar
Menar att det är bättre du lär dig hur man ska placera ljuskällor (lampor) och personen i fråga för att få fram siluetterna bättre än att ödsla pengarna på tillbehör till kameran osv.

Köpa kamera enbart utefter utseende låter lite dumt. Men men...

Lycka till!
Citera
2015-09-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Går man från mobil till kamera är man ganska långt från att behärska RAW tillräckligt för att spöa kamerans egen bildtolkning?

Jag har fotograferat i ungefär två år nu och har redan från början fotograferat i RAW, i alla fall de bilder jag planerat att redigera. Jag tycker det är dumt att redigare en JPEG när RAW framhäver kontraster, konturer och skuggor så mycket bättre vid redigering, vilket jag tror är viktigt om man ska framhäva muskler osv. Att fotografera och redigera i RAW är inget avancerat, tycker jag. Å andra sidan lärde jag mig inte själv utan gick en fotokurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in