2015-09-07, 12:10
Medlem
Hat Molesters avatar
Jag lyckas inte komma fram till vad som är bäst långsiktigt vad gäller Rikslunchen och dess förmånsvärde. Siffrorna här är ungefärliga så låt oss inte haka upp oss på dem för mycket.

Min arbetsgivare betalar in ca 1400 på mitt Rikslunchenkort varje månad. Förmånsvärdet är ca 500 SEK, men samtidigt dras ca 900 SEK från min lön. När jag har räknat på det noggrannare har jag kommit fram till att det i slutändan blir 250 SEK (netto) i gratispengar på Rikslunchenkortet. Ingen imponerande förmån men den kräver å andra sidan noll ansträngning.

Men om man betraktar pensionsgrundande inkomst - hur ligger det till egentligen? Visst jag går 250 SEK plus varje månad netto och instinktivt är det ju en högre kompensation än att inte ha Rikslunchenkortet.

Men samtidigt så är förmånsvärdet (alltså det som är pensionsgrundande) endast 500 SEK, medan man drar 900 SEK av min lön. Får jag alltså i längden LÄGRE pension om jag utnyttjar den här förmånen?
Citera
2015-09-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hat Molester
Jag lyckas inte komma fram till vad som är bäst långsiktigt vad gäller Rikslunchen och dess förmånsvärde. Siffrorna här är ungefärliga så låt oss inte haka upp oss på dem för mycket.

Min arbetsgivare betalar in ca 1400 på mitt Rikslunchenkort varje månad. Förmånsvärdet är ca 500 SEK, men samtidigt dras ca 900 SEK från min lön. När jag har räknat på det noggrannare har jag kommit fram till att det i slutändan blir 250 SEK (netto) i gratispengar på Rikslunchenkortet. Ingen imponerande förmån men den kräver å andra sidan noll ansträngning.

Men om man betraktar pensionsgrundande inkomst - hur ligger det till egentligen? Visst jag går 250 SEK plus varje månad netto och instinktivt är det ju en högre kompensation än att inte ha Rikslunchenkortet.

Men samtidigt så är förmånsvärdet (alltså det som är pensionsgrundande) endast 500 SEK, medan man drar 900 SEK av min lön. Får jag alltså i längden LÄGRE pension om jag utnyttjar den här förmånen?

exakt din pension blir sämre.. Samt att du förmodligen hade kommit billigare undan om du gjort egna matlådor. (än att äta ute hela tiden)
Citera
2015-09-07, 12:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hat Molester

Ja typ 50 öre mindre. Att man orkar räkna på en sån sak.
Citera
2015-09-07, 14:15
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja typ 50 öre mindre. Att man orkar räkna på en sån sak.
Hahaha, nej, det är därför jag frågar om någon redan har gjort det. Testade att räkna fram en prognos av min pension på minpension.se med löner som skilde 400 SEK och det blev ingen skillnad alls faktiskt. Så du var nära i alla fall.
Citera
2015-09-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
exakt din pension blir sämre.. Samt att du förmodligen hade kommit billigare undan om du gjort egna matlådor. (än att äta ute hela tiden)

Rätt säker på att TS får ett nettolöneavdrag vilket inte kommer påverka pensionen negativt. Förmånsvärdet är däremot pensionsgrundande vilket innebär att pensionsavsättningen kan bli högre.
Senast redigerad av Akt 2015-09-07 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in