Citat:
Ursprungligen postat av
starkagubben
Nej du tolkade helt rätt jag funderar på det men ska bara läsa in mig först och bilda en uppfattning.
Du verkar ha ett rimligt argument om att det kan vara lite för tidigt men jag har för mig att jag läste någonstans att oljan, om det fortsätter utvinnas lika mycket som idag och inga större fyndigheter hittas, kommer ta slut om 60-80 år drygt ( kan möjligtvis minnas fel men det var ngt sånt).
Olja verkar ju vara vår vanligaste sällsynta tillgång. När jag var barn löd argumenten "oljan tar slut inom 50 år", nu en massa år senare har prognoserna till och med flyttats fram. Olja går även att framställa syntetiskt (dock är det inte lönsamt med dagens låga priser men det kommer säkerligen att tas i kommersiellt bruk i framtiden).
Guld bör ha nått sin absoluta peak för en lång tid. Priserna är sjukt pressade och efterfrågan verkar på något sätt ha minskat i samklang med ökat utbud.
Platinum är en roligare metall som alltid kommer vara eftertraktad så länge vi bränner organiskt material/fossila bränslen. I takt med att det blir svårare att utvinna (på grund av dess sällsynthet) bör priserna få sig en klackspark. Den är dessutom rätt behändig att förvara för privatsparare. Litium behöver man ju ett lager för!
Nåväl, jag är alldeles för oinsatt för att ge säkra råd, men det är en rolig tankegång och säkerligen ett mycket trevligare sparande än en siffra på banken.