2015-09-07, 00:35
Medlem
Tjenare alla, jag har precis som mnga andra av er hrinne antar jag levt ett ganska jobbigt taskigt liv men nu gtt vidare... Tyvrr s har jag en del gamla skulder som gtt till kronofogden fr nn gammal CSN skuld (fr dock CSN nu fr hgskolestudier), samt att jag har ftt Intrum Justitum tror jag dom heter frn nt frskringsbolag fr nn rttegngskostnad (inte hos kronofogden dock). efter att ha ftt leva p CSN alltid ha betalningsanmrkningar s funderar jag p att flytta till Spanien brja jobba dr d jag har lyckats kirra ett sjysst jobb, helt enkelt lmna Sverige bara brja ett nytt liv frn scratch.
S de jag undrar:
1. Va hnder med mina skulder, kommer dom att frflja mig jag r helt krd ifall jag avreggar mig frn Sverige flyttar utomlands?
2. r de mjligt fr mig att uppge ngon annan adress istllet fr den jag kommer att bo p i Spanien bara fr att slippa taskiga brev?

r de nn hr som har ngra tips p va som hnder ifall man flyttar till Spanien, eller har ni tips p andra lnder man kanske borde dra till fr att brja ett nytt liv?
Citera
2015-09-07, 00:40
Medlem
Qwertysmarts avatar
Hur stora r skulderna?
Citera
2015-09-07, 01:02
Medlem
Hur mycket jobb tror du att det finns i spanien? har du missat de kriserna som varit i europa senaste tiden? Bttre du skaffar ett jobb hr i Sverige och betalar av dina skulder p ngot r.
Citera
2015-09-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Hur mycket jobb tror du att det finns i spanien? har du missat de kriserna som varit i europa senaste tiden? Bttre du skaffar ett jobb hr i Sverige och betalar av dina skulder p ngot r.

Om du lser ts inlgg helt och hllet s ser du att det tminstone finns jobb till denne.
Citera
2015-09-07, 11:08
Medlem
Oh-be-wans avatar
Spanien tillhr EU, glm att CSN skiter i dina skulder bara fr du flyttar till Spanien. CSN har just nu brjat jaga skulder utomlands i USA t ex. Mnga mnga trodde de kunde ta CSN och sticka till USA. De verkar ha ftt det hett bakom ronen. Som grisen sa: den satt i skuld r inte fri. Man ska tnka sig bde en och 20 gnger innan man tar ett ln, d det alltid ska betalas tillbaka.

http://www.di.se/artiklar/2015/9/3/m...csn-efter-dom/
Citera
2015-09-07, 11:46
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppppppppppppo
Tjenare alla, jag har precis som mnga andra av er hrinne antar jag levt ett ganska jobbigt taskigt liv men nu gtt vidare... Tyvrr s har jag en del gamla skulder som gtt till kronofogden fr nn gammal CSN skuld (fr dock CSN nu fr hgskolestudier), samt att jag har ftt Intrum Justitum tror jag dom heter frn nt frskringsbolag fr nn rttegngskostnad (inte hos kronofogden dock). efter att ha ftt leva p CSN alltid ha betalningsanmrkningar s funderar jag p att flytta till Spanien brja jobba dr d jag har lyckats kirra ett sjysst jobb, helt enkelt lmna Sverige bara brja ett nytt liv frn scratch.
S de jag undrar:
1. Va hnder med mina skulder, kommer dom att frflja mig jag r helt krd ifall jag avreggar mig frn Sverige flyttar utomlands?
2. r de mjligt fr mig att uppge ngon annan adress istllet fr den jag kommer att bo p i Spanien bara fr att slippa taskiga brev?

r de nn hr som har ngra tips p va som hnder ifall man flyttar till Spanien, eller har ni tips p andra lnder man kanske borde dra till fr att brja ett nytt liv?

Jag tror det funkar att fly frn sina problem av den typ du beskriver. tminstone tillflligt.

Nr / om du skulle komma hem igen s finns problemen kvar, och d har de dessutom VUXIT.

Det smartaste (!), om vi stannar upp och anvnder hjrnan ngra sekunder, r att du jobbar och betalar av dina skulder, s r du sedan FRI. Rymmer du blir du aldrig helt fri.

Och de flesta som rymmer brukar komma hem igen efter ngra r, med svansen mellan benen, fr det r extremt f (ven de som r framgngsrika) som lyckas skapa sig nya goda liv i nya lnder och kulturer.
Citera
2015-09-07, 12:23
Medlem
Kvitta dina skulder och gr upp med dina problem i Sverige innan du ker. S slipper du tnka p dessa i ett senare skede nr du vl bestmt dig fr att flytta utomlands. Det allra bsta!
Citera
2015-09-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppppppppppppo
S de jag undrar:

CSN kommer att jaga dig oavsett var i vrlden du befinner dig. De driver sina krav via domstol om s behvs.... vad gller vriga inkasso/kronorenden s lr du inte komma undan s lnge du befinner dig i ett EU land. Det tar lite lngre tid men frr eller senare s hittar det landets kronofogde dig.... S gr rtt fr dig innan du drar... billigast s....
Citera
2015-09-07, 15:50
Medlem
livemannens avatar
Fr man ens csn om man misskter terbetalningen till dom? luktar troll
Citera
2015-09-08, 11:57
Medlem
Ha i tanke att preskriptionstiden fr ett CSN ln r 25 r till skillnad frn andra lpande skuldbrev som ligger p 10. CSN har ven rtt att sga upp hela lnade beloppet om du inte skter betalningar.

Kan vara vrt att vervga att faktiskt bara ha en bra kontakt med CSN och varje r skicka in korrekta inkomstuppgifter fr att f ett s lgt rsbelopp som mjligt. De har brjat jaga folk utomlands ganska friskt och i en del fall anlitar de ombud utomlands fr att delge folk.

http://www.csn.se/press/2.832/1.4365
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in