Citat:
Ursprungligen postat av
Ppppppppppppo
Tjenare alla, jag har precis som många andra av er härinne antar jag levt ett ganska jobbigt å taskigt liv men nu gått vidare... Tyvärr så har jag en del gamla skulder som gått till kronofogden för nån gammal CSN skuld (får dock CSN nu för högskolestudier), samt att jag har fått Intrum Justitum tror jag dom heter från nåt försäkringsbolag för nån rättegångskostnad (inte hos kronofogden dock). Å efter att ha fått leva på CSN å alltid ha betalningsanmärkningar så funderar jag på att flytta till Spanien å börja jobba där då jag har lyckats kirra ett sjysst jobb, å helt enkelt lämna Sverige å bara börja ett nytt liv från scratch.
Så de jag undrar:
1. Va händer med mina skulder, kommer dom att förfölja mig å jag är helt körd ifall jag avreggar mig från Sverige å flyttar utomlands?
2. Är de möjligt för mig att uppge någon annan adress istället för den jag kommer att bo på i Spanien bara för att slippa taskiga brev?
Är de nån här som har några tips på va som händer ifall man flyttar till Spanien, eller har ni tips på andra länder man kanske borde dra till för att börja ett nytt liv?
Jag tror det funkar att fly från sina problem av den typ du beskriver. Åtminstone tillfälligt.
När / om du skulle komma hem igen så finns problemen kvar, och då har de dessutom VUXIT.
Det smartaste (!), om vi stannar upp och använder hjärnan några sekunder, är att du jobbar och betalar av dina skulder, så är du sedan FRI. Rymmer du blir du aldrig helt fri.
Och de flesta som rymmer brukar komma hem igen efter några år, med svansen mellan benen, för det är extremt få (även de som är framgångsrika) som lyckas skapa sig nya goda liv i nya länder och kulturer.