2015-09-07, 00:35
Medlem
Tjenare alla, jag har precis som många andra av er härinne antar jag levt ett ganska jobbigt å taskigt liv men nu gått vidare... Tyvärr så har jag en del gamla skulder som gått till kronofogden för nån gammal CSN skuld (får dock CSN nu för högskolestudier), samt att jag har fått Intrum Justitum tror jag dom heter från nåt försäkringsbolag för nån rättegångskostnad (inte hos kronofogden dock). Å efter att ha fått leva på CSN å alltid ha betalningsanmärkningar så funderar jag på att flytta till Spanien å börja jobba där då jag har lyckats kirra ett sjysst jobb, å helt enkelt lämna Sverige å bara börja ett nytt liv från scratch.
Så de jag undrar:
1. Va händer med mina skulder, kommer dom att förfölja mig å jag är helt körd ifall jag avreggar mig från Sverige å flyttar utomlands?
2. Är de möjligt för mig att uppge någon annan adress istället för den jag kommer att bo på i Spanien bara för att slippa taskiga brev?

Är de nån här som har några tips på va som händer ifall man flyttar till Spanien, eller har ni tips på andra länder man kanske borde dra till för att börja ett nytt liv?
Citera
2015-09-07, 00:40
Medlem
Qwertysmarts avatar
Hur stora är skulderna?
Citera
2015-09-07, 01:02
Medlem
Hur mycket jobb tror du att det finns i spanien? har du missat de kriserna som varit i europa senaste tiden? Bättre du skaffar ett jobb här i Sverige och betalar av dina skulder på något år.
Citera
2015-09-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Hur mycket jobb tror du att det finns i spanien? har du missat de kriserna som varit i europa senaste tiden? Bättre du skaffar ett jobb här i Sverige och betalar av dina skulder på något år.

Om du läser ts inlägg helt och hållet så ser du att det åtminstone finns jobb till denne.
Citera
2015-09-07, 11:08
Medlem
Oh-be-wans avatar
Spanien tillhör EU, glöm att CSN skiter i dina skulder bara för du flyttar till Spanien. CSN har just nu börjat jaga skulder utomlands i USA t ex. Många många trodde de kunde ta CSN och sticka till USA. De verkar ha fått det hett bakom öronen. Som grisen sa: den satt i skuld är inte fri. Man ska tänka sig både en och 20 gånger innan man tar ett lån, då det alltid ska betalas tillbaka.

http://www.di.se/artiklar/2015/9/3/m...csn-efter-dom/
Citera
2015-09-07, 11:46
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppppppppppppo
Tjenare alla, jag har precis som många andra av er härinne antar jag levt ett ganska jobbigt å taskigt liv men nu gått vidare... Tyvärr så har jag en del gamla skulder som gått till kronofogden för nån gammal CSN skuld (får dock CSN nu för högskolestudier), samt att jag har fått Intrum Justitum tror jag dom heter från nåt försäkringsbolag för nån rättegångskostnad (inte hos kronofogden dock). Å efter att ha fått leva på CSN å alltid ha betalningsanmärkningar så funderar jag på att flytta till Spanien å börja jobba där då jag har lyckats kirra ett sjysst jobb, å helt enkelt lämna Sverige å bara börja ett nytt liv från scratch.
Så de jag undrar:
1. Va händer med mina skulder, kommer dom att förfölja mig å jag är helt körd ifall jag avreggar mig från Sverige å flyttar utomlands?
2. Är de möjligt för mig att uppge någon annan adress istället för den jag kommer att bo på i Spanien bara för att slippa taskiga brev?

Är de nån här som har några tips på va som händer ifall man flyttar till Spanien, eller har ni tips på andra länder man kanske borde dra till för att börja ett nytt liv?

Jag tror det funkar att fly från sina problem av den typ du beskriver. Åtminstone tillfälligt.

När / om du skulle komma hem igen så finns problemen kvar, och då har de dessutom VUXIT.

Det smartaste (!), om vi stannar upp och använder hjärnan några sekunder, är att du jobbar och betalar av dina skulder, så är du sedan FRI. Rymmer du blir du aldrig helt fri.

Och de flesta som rymmer brukar komma hem igen efter några år, med svansen mellan benen, för det är extremt få (även de som är framgångsrika) som lyckas skapa sig nya goda liv i nya länder och kulturer.
Citera
2015-09-07, 12:23
Medlem
Kvitta dina skulder och gör upp med dina problem i Sverige innan du åker. Så slipper du tänka på dessa i ett senare skede när du väl bestämt dig för att flytta utomlands. Det allra bästa!
Citera
2015-09-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppppppppppppo
Så de jag undrar:

CSN kommer att jaga dig oavsett var i världen du befinner dig. De driver sina krav via domstol om så behövs.... vad gäller övriga inkasso/kronoärenden så lär du inte komma undan så länge du befinner dig i ett EU land. Det tar lite längre tid men förr eller senare så hittar det landets kronofogde dig.... Så gör rätt för dig innan du drar... billigast så....
Citera
2015-09-07, 15:50
Medlem
livemannens avatar
Får man ens csn om man missköter återbetalningen till dom? luktar troll
Citera
2015-09-08, 11:57
Medlem
Ha i åtanke att preskriptionstiden för ett CSN lån är 25 år till skillnad från andra löpande skuldbrev som ligger på 10. CSN har även rätt att säga upp hela lånade beloppet om du inte sköter betalningar.

Kan vara värt att överväga att faktiskt bara ha en bra kontakt med CSN och varje år skicka in korrekta inkomstuppgifter för att få ett så lågt årsbelopp som möjligt. De har börjat jaga folk utomlands ganska friskt och i en del fall anlitar de ombud utomlands för att delge folk.

http://www.csn.se/press/2.832/1.4365
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in