2015-09-07, 17:48
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpyFlugaTM
Döda turister utspridda i terrängen är väl inte heller någon 'hit' för miljön?

Tjilivippen
Vært i norske fjell?
Skulle norske staten sette opp 1.000 eller 10.000 eller 100.000 gjerder?
Født og oppvokst i Norge. Gått i norske fjell.
Jeg kan love deg at spørsmålet ovenfor ikke er retorisk, men helt reellt.
Man går på eget ansvar i fjellet - også ut på klippestup.
Citera
2015-09-07, 18:08
Medlem
Svammels avatar
what a nightmare. jag har tidigare bott i stavanger och gjorde några utflykter till spektakulära fjäll, bl a gick jag nära Preikestolen, predikstolen på svenska. Hur människor kan gå ända ut till kanten och låta benen dingla ut går över mitt förstånd. Jag mår riktigt dåligt bara av tanken , jag fick hemska tankar om att jag bara skulle springa fram och ut över kanten

denna damens sista sekunder i livet måste varit fruktansvärda. tar väl ändå ett par sekunder att falla 200-300 meter.
Citera
2015-09-07, 20:35
Medlem
lobstoks avatar
Citat:

Tjilivippen
Det är väl en annan disskusion men intressant.
Ska man handikappanpassa mt everest också?
Citera
2015-09-07, 21:01
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:

Tjilivippen

Nu handlar det om en (1) omkommen.Tragiskt dock.
Citera
2015-09-07, 21:51
Medlem
greenlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
what a nightmare. jag har tidigare bott i stavanger och gjorde några utflykter till spektakulära fjäll, bl a gick jag nära Preikestolen, predikstolen på svenska. Hur människor kan gå ända ut till kanten och låta benen dingla ut går över mitt förstånd.

Preikestolen var verkligen en av dom mest skrämmande upplevelserna i mitt liv... Jag är normalt inte höjdrädd eller något liknade. Men att komma upp på Predikstolen var något totalt annorlunda! Trots att jag stod 5 - 10 meter från kanten så fanns det inte en chans att spänna av. Jag la mig på magen och försökte åla mig fram till kanten för att kunna titta ner i avgrunden. Till och med detta blev för mycket!!! Svindeln övermannande mig totalt, och det var bara att fly bort från platsen. Samtidigt satt andra helt avspänt och dinglade med benen över kanten. Ofattbart!!!
Senast redigerad av greenll 2015-09-07 kl. 21:56.
Citera
2015-09-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Halvminut.

Ingen som ifrågasätter att det skulle ta en halvminut att falla 200-300 meter? Hon ska alltså ha fallit med en snittfart på 6,6 - 10 m/s eller 23-36 km/h.
Citera
2015-09-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Norska staten ville inte sätta upp stängsel längst trolltunhga eftersom det skulle förstöra miljön.

Och sätter man upp stängsel kan man ju också råka illa ut om stängslet havererar. Av samma anledning finns det inte mycket till stängsel vid Grand Canyon.
Citera
2015-09-08, 14:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Ingen som ifrågasätter att det skulle ta en halvminut att falla 200-300 meter? Hon ska alltså ha fallit med en snittfart på 6,6 - 10 m/s eller 23-36 km/h.
Jodå, jag såg det men väntade för att se om jag var ensam
8-9 sekunder är mitt förslag vilket iofs är fullt tillräckligt för att hinna våndas rejält.
Citera
2015-09-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
8-9 sekunder är mitt förslag vilket iofs är fullt tillräckligt för att hinna våndas rejält.

Svaret är cirka 7.8s och man slår i backen med ungefär 80m/s. Eller cirka 280km/h.
Citera
2015-09-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Svaret är cirka 7.8s och man slår i backen med ungefär 80m/s. Eller cirka 280km/h.

Ja. 8 sekunder är rätt lång tid kan jag tänka mig i fritt-fall-sammanhang
Citera
2015-09-08, 16:48
Medlem
Rompetrolls avatar
Ang. stängsel. Nej. Människor måste lära sej att dom har ett eget ansvar! Ingen annan är personen själv kan bestämma.
Om stängsel fanns så skulle ändå ett antal kliva över och utmana ödet. Ännu tuffare än de innanför stängslet.
Modet med selfiefoto gör inte saken mindre lockande. Men i mitt tycke ett barnsligt sätt att hävda sej o. sitt s.k. mod.
Det finns andra bättre sätt.

Så dyrt för de kommuner som står för stängsel om någon förolyckas. Då kommer anhöriga klaga på stängsel och fordra ersättningar till ännu högre kostnader.
Citera
2015-09-08, 17:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag räknar med en smula luftmotstånd, jag tror knappast offret gör en perfekt pildykning.
Jfr. t. e. x. med vilken fart fallskärmshoppare faller när dom breder ut sig på det klassiska sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in