2015-09-06, 23:02
Medlem
netpests avatar
Hej
Jag har en Nikon D5300 och vill testa på att ta bilder på natthimlen. Jag har ett standardobjektiv 18-55/3,5-5,6 och skulle jättegärna vilja ha tips på vilket objektiv som passar bäst för fotografering av stjärnhimlen. Budget uppgår till 10k. Jag har läst att fish-eye objektivet är rätt populärt, håller ni med eller finns det andra som är bättre lämpade?

Tar också gärna emot inställningstips på kameran vid fotografering på stjärnorna då det alltid är lika intressant och se hur dessa kan variera.

Tackar på förhand!

Mvh
Pestario
Citera
2015-09-07, 20:11
Medlem
oyegies avatar
Är det stjärnor du tänkt fota?
I så fall gäller det att vara på rätt plats utan en massa omgivande ljus från gatlyktor,hus osv och ett motordrivet stativ annars lär du få vita streck på himlen eftersom jorden rör på sig och man använder långa slutartider.
Citera
2015-09-07, 22:37
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Är det stjärnor du tänkt fota?
I så fall gäller det att vara på rätt plats utan en massa omgivande ljus från gatlyktor,hus osv och ett motordrivet stativ annars lär du få vita streck på himlen eftersom jorden rör på sig och man använder långa slutartider.

Ja kör man väldigt långa slutartider så kan man få problem med att stjärnorna blir utdragna. Med ett hyfsat ljusstark objektiv så blir inte slutartiderna så långa så att det är nödvändigt.

Har med framgång använt samyangs 14mm objektiv för nattfoto. Det är ett lågbudgetalternativ som faktiskt presterar riktigt bra för stjärn och norrskensfoto. Skaffade det i våras så det har inte hårdtestats ännu men det kommer det att göra nu när det börjar bli mörkt igen.

Kör med en nikon d7100 som presterar riktigt bra under dåliga ljusförhållanden
Citera
2015-09-07, 22:40
Medlem
swebarbs avatar
Inte direkt ett bra objektiv men du kan visst ta bilder även om det kanske inte blir några höjdarbilder, testa ställa in kamera,

Program - manuellt förstås, autofokus stäng av sätt på manuell den med

Vitbalans sätt till daylight.

ISO - typ 800 eller 1600 är väl att föredra

slutartid - sätt 20-30sek eller nåt

prova om det funkar ?
Citera
2015-09-07, 23:40
Medlem
woofers avatar
Skulle hållt mig under iso 1200 om möjligt. Det objektivt TS innehar är verkligen inte alls speciellt lämpat för stjärnfoto. Ett ljusstarkare objektiv är prio 1. D5300 är ett ok hus som med ett bättre objektiv kan funka bra för stjärnfoto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in