2015-09-06, 22:46
Medlem
När man var liten fick man ju höra att där regnbågen slog ner i marken, där fanns en stor guldskatt att hämta.

När man sedan blev äldre så fick man lära sig att alla regnbågar egentligen är cirklar som håller till i atmosfären, och vi ser oftast bara en del av den, därav en "båge" som aldrig kan gå ner i nån mark.

Men häromdan omkullkastades min verklighet när jag såg en regnbåge som faktiskt gick ner i marken. OK jag såg inte själva nedslagsplatsen men det gick till såhär att jag körde på en väg som har ganska bra utsikt över ett större landskap. Nära mig var det en liten dal, och längre fram gick marken uppåt med kullar och annat.

Det lustiga var att regnbågen gick ner i dalen, och igenom regnbågen kunde jag se träden och naturen på andra sidan. Det hade jag inte kunnat göra om den befann sig i rymden.

Det rör sig inte om nån specialregnbåge som bildats tillfälligt i nåt dismoln, utan en stor helt vanlig regnbåge.

Är detta vanligt?
Citera
2015-09-06, 23:02
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
När man sedan blev äldre så fick man lära sig att alla regnbågar egentligen är cirklar som håller till i atmosfären, och vi ser oftast bara en del av den, därav en "båge" som aldrig kan gå ner i nån mark.
Det handlar inte om någon fysisk cirkel (eller båge, för den delen).

Jag garanterar dig att saken klarnar ifall du slår upp fenomenet i valfritt uppslagsverk.
Citera
2015-09-06, 23:38
Medlem
Senapstjuvens avatar
Haha, vet har sagt att regnbågar är "cirklar som håller till i atmosfären"?
Citera
2015-09-07, 00:04
Medlem
Inte mer ovanligt än att det fångats på foto iallafall:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rainbow
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
När man var liten fick man ju höra att där regnbågen slog ner i marken, där fanns en stor guldskatt att hämta.

Men häromdan omkullkastades min verklighet när jag såg en regnbåge som faktiskt gick ner i marken. OK jag såg inte själva nedslagsplatsen men det gick till såhär att jag körde på en väg som har ganska bra utsikt över ett större landskap. Nära mig var det en liten dal, och längre fram gick marken uppåt med kullar och annat.

Det lustiga var att regnbågen gick ner i dalen, och igenom regnbågen kunde jag se träden och naturen på andra sidan. Det hade jag inte kunnat göra om den befann sig i rymden.

Det rör sig inte om nån specialregnbåge som bildats tillfälligt i nåt dismoln, utan en stor helt vanlig regnbåge.

Är detta vanligt?
Citera
2015-09-07, 00:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Det måste vara någon bögkonspiration, såg bussar med regnbågsflaggor idag och likadana flaggor här och var i stan.

Nä men det är ju inget ovanligt alls att regnbågen ser ut att gå ända ner mot marken. "En båge som aldrig kan nå ner i någon mark" är helt fel, det gör de tvärt om nästan alltid, bara själva regnet också är vid marken på aktuell plats. Det måste ju finnas vattendroppar för ljuset att brytas i, annars blir det avbrott i bågen.

I rymden är det ont om regnbågar just för att det är så förbannat ont om regn utanför atmosfären.
Citera
2015-09-08, 08:59
Medlem
Var regnet befinner avståndsmässigt sig är mindre viktigt, det är vinkeln mellan dina ögon, vattendropparna och solstrålarna som avgör om en regnbåge blir synlig. Om du ser en regnbåge när du åker bil kommer du att finna att regnbågen flyttar sig med bilen, förutsatt att det regnar och solen skiner medan du åker. Åker man mot en regnbåge kommer den att flytta sig bortåt, eftersom vinkeln från ögonen till regnbågen förblir konstant. Två personer på lite olika platser ser alltså två lite olika regnbågar.

Jag gjorde följande experiment med min dotter i vår trädgård (Hon kände till det där med skatten nämligen): Vi såg en riktigt pampig regnbåge från vår trädgård, men tyvärr skymdes den del där regnbågen gick ner i marken av grannhuset. Då startade jag vattenspridaren, och regnbågen fortsatte plötsligt ända ner till marken, någon meter från vateenspridaren. Tyvärr hittade vi ingen skatt, men vi ville inte gräva i gräsmattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in