2015-09-06, 18:12
Medlem
Sidwells avatar
Jobbar som IT-konsult. Primärt med drift men har även jobbat med utveckling. Som denna regniga och tråkiga söndag så tänkte jag att det skulle vara kul/intressant att få några frågor då IT är en kraftigt växande branch och säkert väldigt många unga som vill in i branchen.
Citera
2015-09-06, 18:48
Medlem
Vad pluggade du?
Hur var ingångslönen?
Hur ser det ut med arbetstider, företagskultur och dylikt.
Citera
2015-09-06, 18:52
Medlem
Sidwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mizra
Vad pluggade du?
Hur var ingångslönen?
Hur ser det ut med arbetstider, företagskultur och dylikt.
Läste datateknik på KTH i Kista men avslutade aldrig min utbildning.
27-30k beroende på hur duktig du är.
Just nu jobbar jag med drift så det är en hel del nattjobb och jour. Jobbar du som utvecklare dock så är vanliga kontorstider som gäller.
Företagskulturen är härlig, i alla fall där jag jobbar.
Citera
2015-09-06, 19:09
Bannlyst
Avslutade du ej utbildningen pga du fick arbete? har du planer på avsluta för ditt cv? Vad är roligast /tråkigaste med arbetet?
Citera
2015-09-06, 19:09
Medlem
KnullMarodorens avatar
Varför gick du ner dig från utvecklare till driftpersonal? System admin är ju det tattigaste jobbet efter "IT Tekniker"
Citera
2015-09-06, 19:32
Medlem
Sidwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Varför gick du ner dig från utvecklare till driftpersonal? System admin är ju det tattigaste jobbet efter "IT Tekniker"
Nja, mest för att jag är väldigt intresserad av ops och nät. Sen utvecklar jag fortfarande mycket på jobbet så jag är mer av en "devops" än en sysadmin.
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Avslutade du ej utbildningen pga du fick arbete? har du planer på avsluta för ditt cv? Vad är roligast /tråkigaste med arbetet?
Precis. Fick erbjudande om en heltidstjänst när jag gick tvåan så jag hoppade av. Nja. Jag vet inte om mitt CV kommer att bli bättre bara för att jag läser ett år extra och tar ut mitt diplom.

Roligast: att jag får jobba med det som jag tycker är roligt. Bygga häftiga system tillsammans med härliga kollegor. Att man kan skryta till folk att man har varit med och byggt det de använder dagligen på sina datorer och mobiltelefoner.
Tråkigast: att ibland få jobba med dumma projektledare och kunder. Främst för att många av dagens IT projektledare har sån dålig teknisk kompetens så att man blir sur.
Senast redigerad av Sidwell 2015-09-06 kl. 19:35.
Citera
2015-09-06, 19:52
Medlem
Rabattfyllans avatar
Konfigurerar du routrar och switchar m.m? Vilken är den mest krångliga arbetsuppgiften du utför? Är det mycket Windows och lite Linux ute hos företaget?

Skulle själv väldigt gärna vilja arbeta med drift och underhåll av nät och utrustning. Har en utbildning och ett brinnande intresse men inga kontakter som gör att jag kan få en chans i branschen.
Citera
2015-09-06, 20:24
Medlem
Sidwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Konfigurerar du routrar och switchar m.m? Vilken är den mest krångliga arbetsuppgiften du utför? Är det mycket Windows och lite Linux ute hos företaget?

Skulle själv väldigt gärna vilja arbeta med drift och underhåll av nät och utrustning. Har en utbildning och ett brinnande intresse men inga kontakter som gör att jag kan få en chans i branschen.
Ja, ibland. Krångligaste arbetsuppgiften är nog performance tuning biten. Är också ansvarig för benchmarking av servrar + tuning. Sitter hos en kund just nu som hade problem med att klara 50 sökningar ungefär (körde ett JMeter test med 50 användare), efter det så gav databasen upp och CPU:n gick upp på hundra. Satt flera dagar med att städa upp och fine-tuna alla queries som idioten innan mig hade skrivit.

Ja, kör på det. Har du några certifikat? Annars är det bara att börja plugga. Jag tog mitt CCNA och CCNP för inte så länge sen. Det hjälper mycket.
Citera
2015-09-06, 20:27
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidwell
Ja, ibland. Krångligaste arbetsuppgiften är nog performance tuning biten. Är också ansvarig för benchmarking av servrar + tuning. Sitter hos en kund just nu som hade problem med att klara 50 sökningar ungefär (körde ett JMeter test med 50 användare), efter det så gav databasen upp och CPU:n gick upp på hundra. Satt flera dagar med att städa upp och fine-tuna alla queries som idioten innan mig hade skrivit.

Ja, kör på det. Har du några certifikat? Annars är det bara att börja plugga. Jag tog mitt CCNA och CCNP för inte så länge sen. Det hjälper mycket.

Vad är det för förfrågningar du avser? Jag är inte så insatt men känner till SQL-databaser. Pratar du om webbservrar?

Har inga certifikat. Har fått höra att det inte är till någon hjälp om man som jag fortfarande står utan kontakter.
Citera
2015-09-06, 20:32
Medlem
Sidwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Vad är det för förfrågningar du avser? Jag är inte så insatt men känner till SQL-databaser. Pratar du om webbservrar?

Har inga certifikat. Har fått höra att det inte är till någon hjälp om man som jag fortfarande står utan kontakter.
Nej, en databasserver.

Nja. Det är svårt utan kontakter, men ännu svårare utan certifikat eller utbildning.
Citera
2015-09-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidwell
Nej, en databasserver.

Nja. Det är svårt utan kontakter, men ännu svårare utan certifikat eller utbildning.

Hej.

Jag studerar C# och .net i skolan, och jag undrar vad du tycker om mina funderingar om att söka jobb utan lön inom mjukvaruutveckling under min studietid. Det är nämligen få dagar lektion i veckan, många kurser är faceroll, och skulle väll vara bara med mer erfarenhet? Låter bra? Jag klarar mig med studiebidrag just nu och kan ta lån också, så jag har möjlighet att jobba gratis.

Har du tips på företag kanske och hur jag ska gå till väga? Stockholm.
Citera
2015-09-06, 21:43
Medlem
Sidwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulstol
Hej.

Jag studerar C# och .net i skolan, och jag undrar vad du tycker om mina funderingar om att söka jobb utan lön inom mjukvaruutveckling under min studietid. Det är nämligen få dagar lektion i veckan, många kurser är faceroll, och skulle väll vara bara med mer erfarenhet? Låter bra? Jag klarar mig med studiebidrag just nu och kan ta lån också, så jag har möjlighet att jobba gratis.

Har du tips på företag kanske och hur jag ska gå till väga? Stockholm.
Hej.

Du menar praktik? Det är skit bra. Det är så jag fick mitt första jobb. Du får en fot in i branchen, lär dig sjukt mycket och blir nog förhoppningsvis erbjuden jobb efter praktiken.

Ingen aning. Bara att googla. Finns många företag som jobbar med .NET.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in