2015-09-06, 17:58
Medlem
Hej,

Finns det någon som har erfarenhet gällande finansieringen millån? Tydligen ska det vara ett alternativ till förmånsbil genom genom företaget.

Jag ska snart byta bil. Idag har jag en förmånsbil genom min arbetsgivare. Jag snittar ca 1500-2000 mil privat och ca 2500-3000 mil i tjänsten varje år. Är det mer ekonomiskt att fortsätta med ny förmånsbil eller millån ett alternativ?

Tacksam för svar!
Citera
2015-09-06, 18:12
Avstängd
Hur ska vi veta det, du anger ju inte vad du har för kostnader/traktamente/milersättning/avtal just nu
Citera
2015-09-06, 18:35
Medlem
Jag undrar bara om kostaderna är likvärdiga? Samt hur millån fungerar?

Men för att speca min kostnader idag ser dom ut som följande. Jag skattar på ca 4500kr för bilen i månaden. Dvs, netto kostar bilen mig dryga 1400 kr i månaden. Milersättningen hamnar på 11,50kr i netto. Alla tillbehör, servicear etc. är inkluderat i månadskostaden.

Tack för svar.
Citera
2015-09-07, 11:18
Medlem
Om du bara betalar förmånsvärde och inte har något löneavdrag för att du har bilen så ska du fortsätta med det.

Om jag tolkar Millån rätt så är det inte en leasing utan snarare ett billån som är knutet till bilen och dig som privatperson. Möjligt att totalkostnaden (företagets kostnad för leasing + din kostnad i form av extra skatt pga av förmånsvärdet) blir lägre med denna typ av lån men då ska ju din lön höjas med motsvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in