Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2016-05-20, 23:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Jag tycker att för signalerar en gruppering, vilket ju faktiskt är avsikten med definitioner. Exempelvis: Definitionen för (ordet) ungkarl är en man som ej ingått i äktenskap.

Jag tycker att det är tveksamt att tala om »definitioner« när det gäller ord. Det passar bättre med »betydelsen«, alternativt »förklaras« eller »menas«. Att tala om »definitioner« förefaller mer komplext.

- Ungkarl har betydelsen...

- Ungkarl förklaras som...

- Med ungkarl menas...
Citera
2016-05-21, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tycker att det är tveksamt att tala om »definitioner« när det gäller ord. Det passar bättre med »betydelsen«, alternativt »förklaras« eller »menas«. Att tala om »definitioner« förefaller mer komplext.

- Ungkarl har betydelsen...

- Ungkarl förklaras som...

- Med ungkarl menas...

Allt som definieras är ord.
Citera
2016-05-21, 16:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Allt som definieras är ord.

Det är en väldig skillnad mellan att definiera något med ord och att »definiera« ord. Det första är lämpligt, det andra är styltigt.

Tillbaka till mitt inlägg för att förstå skillnaden i stället för att komma med ett sammanhangslöst svar.
Citera
2016-05-21, 16:51
Bannlyst
Citat:
Det är en väldig skillnad mellan att definiera något med ord och att »definiera« ord. Det första är lämpligt, det andra är styltigt.

Tillbaka till mitt inlägg för att förstå skillnaden i stället för att komma med ett sammanhangslöst svar.

Mitt förslag för undviker tvetydighet gällande om det uttryckta definierar eller definieras. Räcker gott och väl med: definitionen för däggdjur är... Det kan inte råda något som helst tvivel att det uttrycka definieras istället för det omvända.
Citera
2016-05-21, 16:55
Bannlyst
Definitionen av frambringar påtaglig "anglicismgrammatisk"association som helst undviks.
Citera
2016-05-21, 16:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Mitt förslag för undviker tvetydighet gällande om det uttryckta definierar eller definieras. Räcker gott och väl med: definitionen för däggdjur är... Det kan inte råda något som helst tvivel att det uttrycka definieras istället för det omvända.

Det är otroligt tvetydigt eftersom det låter som om det är en definition som gruppen däggdjur använder.

Räcker gott och väl med: »...däggdjur är...« Att blanda in »definition« är bara dåligt kanslispråk.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-05-21 kl. 17:01.
Citera
2016-05-21, 17:06
Bannlyst
Citat:
Det är otroligt tvetydigt eftersom det låter som om det är en definition som gruppen däggdjur använder.

Räcker gott och väl med: ...»däggdjur är«... Att blanda in »definition« är bara dåligt kanslispråk.

Nej, eftersom hela poängen med definitioner är avgränsning. Däggdjur är... skiljer inte dem från övrig livsform.
Citera
2016-05-21, 19:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, eftersom hela poängen med definitioner är avgränsning. Däggdjur är... skiljer inte dem från övrig livsform.

Nu är du riktigt ute och åker. Det är ju ingen som helst betydelse vad du inleder förklaringen med. Det är den och inte hur du skriver att du ska berätta det som är poängen.

1. Definitionen för däggdjur är en klass inom ryggradsdjuren som föder levande ungar och diar dem.

2. Däggdjur är en klass inom ryggradsdjuren som föder levande ungar och diar dem.

Precis samma information där nummer 2 är rakt på sak och okonstlad medan nummer 1 är onödigt tillkrånglad och redundant.
Citera
2016-05-21, 20:50
Bannlyst
Citat:
Nu är du riktigt ute och åker. Det är ju ingen som helst betydelse vad du inleder förklaringen med. Det är den och inte hur du skriver att du ska berätta det som är poängen.

1. Definitionen för däggdjur är en klass inom ryggradsdjuren som föder levande ungar och diar dem.

2. Däggdjur är en klass inom ryggradsdjuren som föder levande ungar och diar dem.

Precis samma information där nummer 2 är rakt på sak och okonstlad medan nummer 1 är onödigt tillkrånglad och redundant.

Du förbiser att definition klargör att det är nödvändig fakta knuten till gruppen, ofta unik för just den nämnda gruppen. Vad man väljer i fallet med däggdjur som definitionsegenskap(er) låter jag däremot förbli osagt.
Citera
2016-05-21, 21:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du förbiser att definition klargör att det är nödvändig fakta knuten till gruppen, ofta unik för just den nämnda gruppen.

Det är snarare du som ser något som inte finns. Det kallas att »se i syne«.

Visa på ett konkret sätt hur mina exempelmeningar i något avseende tillför olika information.
Citera
2016-05-21, 21:15
Bannlyst
Citat:
Det är snarare du som ser något som inte finns. Det kallas att »se i syne«.

Visa på ett konkret sätt hur mina exempelmeningar i något avseende tillför olika information.

Det är ej klargjort att det är unikt för den ovannämnda gruppen. Definition innebär att inga andra varelser uppbär samtliga egenskaper med en annan samlingsbeteckning.
Senast redigerad av Prototyp1 2016-05-21 kl. 21:33.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in