Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-06, 01:01
Medlem
Jessicaffss avatar
Jag har ett problem som jag inte kommer under fund med.

När jag spelar, oavsett vilket spel eller inställning så hackar det till med jämna mellanrum. Hacket varar en sekund eller så och sker var 30e sekund eller så. Jag stänger ner alla andra fönster också.

Jag har testat att starta om datorn, köra lägre upplösning i spelen men det spelar ingen roll.

Körde TP test och jag har ca 10/10.

Jag vet inte vad det kan vara för fel.

Jag vet inte men det känns som min dator jobbar väldigt hårt för minsta lilla men jag fick detta problemet nu. Jag har en hyffsad dator.
Citera
2015-09-06, 01:08
Medlem
Kan du se din FPS i spelet när det hackar till? Det skulle vara intressant att veta om den droppar ner väldigt lågt precis när det hackar.
Citera
2015-09-06, 02:48
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travliraren
Kan du se din FPS i spelet när det hackar till? Det skulle vara intressant att veta om den droppar ner väldigt lågt precis när det hackar.

Det sker så snabbt så jag hinner inte kolla men man kanske kan se i aktivitetshanteraren?
Citera
2015-09-06, 04:44
Medlem
Temporarias avatar
Kan det kanske vara något med gpu:n? En uppdatering av drivrutiner kanske löser det.
Citera
2015-09-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Det sker så snabbt så jag hinner inte kolla men man kanske kan se i aktivitetshanteraren?

Exempelvis i WoW kan man trycka ctrl+r tror jag för att se sin FPS hela tiden uppe i hörnet, så när det hackar till ser man att FPSn nästan går ner till noll. I så fall skulle det vara grafikkortet som är för dåligt. Men det kanske inte handlar om det i det här fallet, det borde inte vara konstant var 30:e sekund utan endast när det blir som mest intensivt i spelet.
Citera
2015-09-06, 15:43
Medlem
Jessicaffss avatar
Jag testade det nu under LOL och jag har 60 fps och den droppar aldrig ner till noll utan kanske till 59 men det är ju normalt?

fan jag vet inte... kan det vara flash eller något annat? Jag har nyligen uppdaterat drivrutinerna på grafikkortet.

så jag vet inte.
Citera
2015-09-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
Jag testade det nu under LOL och jag har 60 fps och den droppar aldrig ner till noll utan kanske till 59 men det är ju normalt?

fan jag vet inte... kan det vara flash eller något annat? Jag har nyligen uppdaterat drivrutinerna på grafikkortet.

så jag vet inte.

Nej, då var det inte det. Hur gammal är datorn? Vad har du för processor och vad har du för hårddisk(ar), SSD eller SATA?
Citera
2015-09-07, 18:02
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travliraren
Nej, då var det inte det. Hur gammal är datorn? Vad har du för processor och vad har du för hårddisk(ar), SSD eller SATA?

min dator är ca 5 år, Intel core i3 CPU 2.93GHz, SATA, 8gb RAM. Visst grafikkortet är inte nyaste MEN jaghar inte på någon hög inställning, tvärtom.

Jag hade en fläkt som gick sönder för ett tag sedan som jag monterade bort. Har väldigt bra burk med mycket luftflöde igenom galler så dom fläktar som är kvar borde kyla tillräckligt men kan det vara temperaturen? Hur kan jag mäta den?
Citera
2015-09-07, 20:58
Medlem
x12s avatar
Ange gärna fabrikat&modell på moderkort, minnen, grafikkort, hårddisk, vilket operativsystem/version det är. Hur är temperaturerna i datorn?

Har du nåt spel som inte kräver internetanslutning?
Isåfall, koppla ner från nätet och testa det spelet sedan.
Skillnad?

Finns andra program installerade som körs i bakgrunden? Stäng t.ex av skype, spotify, torrent osv. Avinstallera allt apple, google, norton/symantec, alla toolbar, alla registerstädare osv.

Vilket antivirusprogram används? Windows defender brukar orsaka laggspikar och bör inaktiveras via kontrollpanelen, norton är en välkänd och notorisk problemskapare som bör avinstalleras. Rekommenderar avast(gratis) eller eset / kaspersky (betalversioner).
Citera
2015-09-08, 00:42
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Ange gärna fabrikat&modell på moderkort, minnen, grafikkort, hårddisk, vilket operativsystem/version det är. Hur är temperaturerna i datorn?

Har du nåt spel som inte kräver internetanslutning?
Isåfall, koppla ner från nätet och testa det spelet sedan.
Skillnad?

Finns andra program installerade som körs i bakgrunden? Stäng t.ex av skype, spotify, torrent osv. Avinstallera allt apple, google, norton/symantec, alla toolbar, alla registerstädare osv.

Vilket antivirusprogram används? Windows defender brukar orsaka laggspikar och bör inaktiveras via kontrollpanelen, norton är en välkänd och notorisk problemskapare som bör avinstalleras. Rekommenderar avast(gratis) eller eset / kaspersky (betalversioner).

Hur stänger jag av windows defender och hur mäter jag temperaturen? Mycket av det andra du frågade om står ovan.

Jag ska testa spel i offlineläge och återkommer med svar samt resten av info du frågar om.

EDIT: stängde av windows defender. Fråga, hur påverkar detta min säkerhet? Jag kör avast gratis version. Funderar på skaffa licens för dryga 200kr om året. Värt det?
Senast redigerad av Jessicaffs 2015-09-08 kl. 00:46.
Citera
2015-09-08, 01:36
Medlem
x12s avatar
Avast ersätter defender, så det är helt ok.
Jag anser inte att avast för 200.- är att rekommendera, överväg eset eller kaspersky då, de är skarpare.

Temperaturen mäts t.ex via http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Där fås även fram uppgifter om maskinvaran, vad moderkortet heter osv.

OM det hjälper att spela med frånkopplat nät lutar det åt att nåt nätberoende bakgrundsprogram hakar sig.
Citera
2015-09-09, 03:12
Medlem
Jessicaffss avatar
Jag har även 72 processer igång, verkar mycket men är det normalt? Kör windows 7. Hur vet jag vilka jag kan stänga av? Eller ska jag bara installera om datorn för att "återställa" den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in