2005-10-25, 18:34
Medlem
milks avatar
Jag vart förvånad häropmdagen. Nu när vintern börjar komma så blir det ju lätt imma i bilen. Och då är det ju faktist bra med den fina, digitala ACC´n som finns i Audibilarna. Men då, det var 1.5 grader ute så FUNKAR INTE AC´n. Läst instruktionerna och där stod det att den kopplas ur automatisk när temperaturen är under 5 grader. Va fan, hur ska man då få bort imman? Agera som med en gamal volvo, torka med papper, känns ju inte riktigt rätt när man har Audi. Varför är det så, och hur fan, går det att få bort imman på något annat sätt? hade ju imma i bilen i flera timmar (nästan) ILLA Audi
Citera
2005-10-25, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Jag vart förvånad häropmdagen. Nu när vintern börjar komma så blir det ju lätt imma i bilen. Och då är det ju faktist bra med den fina, digitala ACC´n som finns i Audibilarna. Men då, det var 1.5 grader ute så FUNKAR INTE AC´n. Läst instruktionerna och där stod det att den kopplas ur automatisk när temperaturen är under 5 grader. Va fan, hur ska man då få bort imman? Agera som med en gamal volvo, torka med papper, känns ju inte riktigt rätt när man har Audi. Varför är det så, och hur fan, går det att få bort imman på något annat sätt? hade ju imma i bilen i flera timmar (nästan) ILLA Audi
Vad har du för årsmodell på bilen? Jag har en audi och har inte haft något problem när det har varit även -20° att få bort imman.
Citera
2005-10-25, 18:50
Medlem
Capones avatar
Citat:

Det är bara kylningen som stängs av då man inte anser att man behöver kylas ner när det är under 5 grader. I övrigt fungerar allt som vanligt.
Citera
2005-10-25, 18:59
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det är bara kylningen som stängs av då man inte anser att man behöver kylas ner när det är under 5 grader. I övrigt fungerar allt som vanligt.

Hmm, men, jag får inte på den där stjärnan som är längst ner till vänster, den bara försvinner när jag trycker...tror även det var så när jag hade värme på...eller?
Citera
2005-10-25, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capone

Är du säker på det? Idag när det var ca -7 ute så hade jag kylan på för att jag hade så jäkla mycket kläder på mig. Kan det vara för att jag har Ecc?
Citera
2005-10-25, 19:09
Medlem
Capones avatar
Citat:
Hmm, men, jag får inte på den där stjärnan som är längst ner till vänster, den bara försvinner när jag trycker...tror även det var så när jag hade värme på...eller?

Stjärnan betyder att AC:n kyler luften. Inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
Är du säker på det? Idag när det var ca -7 ute så hade jag kylan på för att jag hade så jäkla mycket kläder på mig. Kan det vara för att jag har Ecc?

Jag är säker på att det är så i nyare bilar (ca 1995 och framåt), i äldre bilar vet jag inte. Jag har också ECC och i min bil slås kylningen av automatiskt när det är kallt och går inte att starta.
Citera
2005-10-25, 19:09
Medlem
Vardons avatar
Finns det inte kvar defrosterläget? Utan luftkonditionerad luft? Visst det går fortare med ac-luft eftersom den torkar luften en del. Dock brukar man behöva trycka på knappen för defroster läget så brukar mössan lägga sig på baksitsen.
Citera
2005-10-25, 19:15
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Finns det inte kvar defrosterläget? Utan luftkonditionerad luft? Visst det går fortare med ac-luft eftersom den torkar luften en del. Dock brukar man behöva trycka på knappen för defroster läget så brukar mössan lägga sig på baksitsen.

Det finns ju ett läge där luften riktas upp mot vindrutan...
Citera
2005-10-25, 19:40
Medlem
Oddballs avatar
Haft 3 st Audi och aldrig märkt av några sådana problem, snarare tvärtom så har de blivit uppvärmda och imfria fortare än mina övriga bilar. Audi har även vunnit tester när det gäller att värma upp hela bilen invändigt så snabbt som möjligt.

Finns ju en knapp för defroster av bakrutan och en för framrutan, det är ju bara att trycka på dem eller (om ECC saknas) vrida upp luften mot fönstren och ha all värme det går på?!
Citera
2005-10-25, 19:40
Medlem
milks avatar
vi har en A4 -96, vet inte om det är acc eller ecc, (skillnad?) men får prova en kall morogn...
Citera
2005-10-25, 20:13
Bannlyst
Det är en -99 jag har
Citera
2005-10-25, 20:54
Medlem
Senators avatar
Hej

Acc/ Ecc-systemen har de flesta en funktion som gör just att kompressorn slår ifrån vid några grader över noll. Dock så finns konditioneringsfunktionen normalt kvar, alltså att den inkommande luften torkas. Jag tror att du kan lösa problemet om du ser till att ställa bilen torrt o torka ur den ordentligt med kupévärmare motsv. Att få fukt/imma i bilar som normalt går med Acc motsv är väldigt vanligt just i den tempintervall där Acc kopplar ifrån. Ofta så är de bilarna fuktiga inuti, under mattor etc o mer behövs ej i just denna årstid.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in