Empati är hormonstyrt och kan delvis tränas upp/ner. Tjejer har överlag mer empati eftersom de uppmuntras att samtala om känslor och stödja varandra från barnsben. I övrigt är graden empati en person kan känna en flytande linje. Längst till vänster är, säg Moder Teresa. Längst till höger har vi fullblods psykopater utan biologisk möjlighet att känna empati.
De flesta befinner sig runt mitten men det är inget ovanligt att ligga mer/mindre åt endera sida. Många ligger inåt "psykopathållet" för att sedan komma tillbaka till mitten när de får tillexempel barn pg.a att individen då dagligen övar sin empatiska förmåga omedvetet på barnet. Frasen "jag trodde aldrig jag kunde älska någon så mycket" är ju klassisk för nyblivna föräldrar!
Vidare är det nödvändigt att på något sätt kunna relatera till vad man "vill" känna empati för. Exempelvis är det svårt för en person att läsa en text i tidningen och tycka synd om någon som är hungrig om den själv i hela sitt liv alltid varit mätt. Däremot om man ser en bild kan man relatera till de hungrigas kroppsspråk och ansiktsuttryck och känna empati för att dom känner smärta och hopplöshet som följer med långvarig hunger. Detta eftersom din hjärna i viss mån upplevt dom känslorna förut och kan sätta sig in i de känslorna.
Slutligen tror jag många helt enkelt säger att de lider med diverse personer eller grupper för att det är mer socialt accepterat av samhället medan de egentligen knappt ägnat en tanke åt de. Extremt vanligt att medelsvensson "lider med (valfritt problem)" för att sedan högaktningsfullt ignorera röda korset bössan på ICA.
Så du är med all sannolikhet helt normal. Men att din nuvarande empatiska förmåga förbli densamma genom hela ditt liv är inte troligt. Om 20 år sitter du kanske där med morgontidningen och gråter över en svält någonstans i världen