• 1
  • 2
2015-09-05, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Det kan också handla om att du inte kan bearbeta sorg så bra, det kanske kommer vid ett senare tillfälle när du kan hantera sorgen bättre istället.
Jag känner ofta ingenting när svåra saker händer mig själv men kan några veckor senare eller ännu senare bli superkänslig och känna allt det jag borde känt tidigare vilket kan leda till rätt dåligt samvete.

Ts, ja, självklart handlar det om att du har brist på empati. Du kan inte förstå deras tragedi för att du inte kan relatera till den.. med andra ord, brist på empati. Om du kanske hade rest mer, pratat med människor som kom från andra länder mer eller kanske kunnat föreställa dig att deras värderingar och liv kanske inte är så annorlunda från ditt eget så kanske du känt annorlunda men nu har du tyvärr inte den kunskapen för att kunna känna empati förrutom för de i den lilla värld du skapat för dig själv.
Fan gör det mig till en psykopat då eller?
Men samtidigt har jag delvis väldigt känsligt, då om någon konfronterar mig. Om det händer mig saker kan jag ha det svårt att komma över saker. Svårt att förklara.
Eller vänta lite, för ett tag sedan då min morfar försvann väldigt länge i skogen och tidigare är hjärtsjuk. Blev alla oroliga utom jag. Jag började nästan skratta åt hur hysteriska alla andra blev.
Citera
2016-06-14, 12:55
Medlem
Kan det kanske vara att samhället försöker mer eller mindre tvinga fram empati känslor?
Man får allting upptryckt i ansiktet hela tiden och orkar till slut inte bry sig?
Citera
2016-06-15, 20:26
Medlem
...
Senast redigerad av VildjuretsMarke 2016-06-15 kl. 20:37.
Citera
2016-06-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han.Jelin
Jag läst precis en tråd på Flashback där TS inte kände empati för pojken Aylan som hade drunknat nu, och jag kände igen mig. Jag känner ingenting för dessa människor, jag är mer orolig för vår välfärd och mina framtida barns situation om de fortsätter strömma in till Sverige år efter år. Jag känner empati om jag läser något extra otäckt i tidningen som har hänt någon i Sverige. Vanligtvis känner jag för svenskar, norskar och danskar. Men även för djurplågeri, eller i specifika fall när jag läser om Fritzfallet, men det är ungefär det.

Alla människor på nätet och bekanta runt omkring mig känner empati för flyktingar, människor som lever i fattigdom och för Islamiska statens offer. Jag vet inte om det är fel på mig eller om alla dessa människor ''låtsas'' för att det förväntas av dem från samhället? Det är något som jag har velat ha svar på för att det börjar bli tröttsamt med allt snyftande för all ondska/fattigdom som alltid kommer existera.

Du har nästan 500 inlägg.. Du kanske har blivit van med all invandrarhat som skrivs här? Många av dom/oss som sitter framför datorn hela dagarna får se eller uppleva hemska saker. Vi har blivit vana. Har också läst att vissa får PTSD från att titta på avrättningar eller annat onormalt.
Citera
2016-06-16, 23:12
Medlem
Densomsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han.Jelin
Jag läst precis en tråd på Flashback där TS inte kände empati för pojken Aylan som hade drunknat nu, och jag kände igen mig. Jag känner ingenting för dessa människor, jag är mer orolig för vår välfärd och mina framtida barns situation om de fortsätter strömma in till Sverige år efter år. Jag känner empati om jag läser något extra otäckt i tidningen som har hänt någon i Sverige. Vanligtvis känner jag för svenskar, norskar och danskar. Men även för djurplågeri, eller i specifika fall när jag läser om Fritzfallet, men det är ungefär det.

Alla människor på nätet och bekanta runt omkring mig känner empati för flyktingar, människor som lever i fattigdom och för Islamiska statens offer. Jag vet inte om det är fel på mig eller om alla dessa människor ''låtsas'' för att det förväntas av dem från samhället? Det är något som jag har velat ha svar på för att det börjar bli tröttsamt med allt snyftande för all ondska/fattigdom som alltid kommer existera.

Ta det lugnt, du är precis som de flesta.
Citera
2016-06-16, 23:18
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densomsa
Ta det lugnt, du är precis som de flesta.
Nej dom flesta är inte sjuka så där har du fel.
Citera
2016-06-17, 10:32
Medlem
Densomsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Nej dom flesta är inte sjuka så där har du fel.

Nah, de flesta kan ha empati om de får ut något av det är min erfarenhet. Folk som går runt och tror att de är "goda" för godhetens skull tror jag lurar sig själva. Är den givna situationen sådan att den kräver att man behöver ge något av sig själv/materiellt så är både empatin och sympatin väck. Man är "god" så länge det är lätt och ger en mysig eftersmak. Svider det - nej.
Senast redigerad av Densomsa 2016-06-17 kl. 11:23.
Citera
2016-06-18, 04:31
Medlem
YourXwifes avatar
Empati är hormonstyrt och kan delvis tränas upp/ner. Tjejer har överlag mer empati eftersom de uppmuntras att samtala om känslor och stödja varandra från barnsben. I övrigt är graden empati en person kan känna en flytande linje. Längst till vänster är, säg Moder Teresa. Längst till höger har vi fullblods psykopater utan biologisk möjlighet att känna empati.

De flesta befinner sig runt mitten men det är inget ovanligt att ligga mer/mindre åt endera sida. Många ligger inåt "psykopathållet" för att sedan komma tillbaka till mitten när de får tillexempel barn pg.a att individen då dagligen övar sin empatiska förmåga omedvetet på barnet. Frasen "jag trodde aldrig jag kunde älska någon så mycket" är ju klassisk för nyblivna föräldrar!

Vidare är det nödvändigt att på något sätt kunna relatera till vad man "vill" känna empati för. Exempelvis är det svårt för en person att läsa en text i tidningen och tycka synd om någon som är hungrig om den själv i hela sitt liv alltid varit mätt. Däremot om man ser en bild kan man relatera till de hungrigas kroppsspråk och ansiktsuttryck och känna empati för att dom känner smärta och hopplöshet som följer med långvarig hunger. Detta eftersom din hjärna i viss mån upplevt dom känslorna förut och kan sätta sig in i de känslorna.

Slutligen tror jag många helt enkelt säger att de lider med diverse personer eller grupper för att det är mer socialt accepterat av samhället medan de egentligen knappt ägnat en tanke åt de. Extremt vanligt att medelsvensson "lider med (valfritt problem)" för att sedan högaktningsfullt ignorera röda korset bössan på ICA.

Så du är med all sannolikhet helt normal. Men att din nuvarande empatiska förmåga förbli densamma genom hela ditt liv är inte troligt. Om 20 år sitter du kanske där med morgontidningen och gråter över en svält någonstans i världen
Citera
2016-06-18, 05:18
Medlem
Gameplayers avatar
Ja, man har nog avtrubbats av att läsa och höra om all skit som hänt under så många år. Jag kände inget alls heller när jag läste om offren på bögklubben. Jag tror faktiskt att det är naturligt och att man inte ska känna något för helt okända människor. När det gällde terrordådet i Frankrike blev jag dock upprörd och sur. Tror delvis det var för det skedde under en rockkonsert och jag därför kunde relatera mer till det.

Varför det är överdrivet att känna något för all skit som händer främlingar i världen? Vi människor har huvuddelen av den tiden vi funnits, levt i stammar och senare i små samhällen där alla kände alla. Idag är den värld vi känner till mycket större, men i.o.m. medias rapportering känns den mindre. Därför bryr sig folk om jordbävningar i fjärran länder och blir förkrossade när kändisar de aldrig träffat avlider. Det är dock en illusion som grundar sig på vår natur. I verkligheten har vi inte mycket med främlingar att göra... Att bli oerhört berörd varje gång okända människor dör och sprängs överallt, vem pallar det?

Sen är människor såklart olika känsliga och det är inget fel. Det handlar dock om ett val också. Ska man bry sig om en massa skit i onödan eller inte? Jag väljer att inte göra det och bryr mig mest om dem i min närhet.
Citera
2016-06-20, 18:29
Medlem
För att samhället är uppbyggt på att invandringen är så positiv såfort någon nämner något negativt är man rasist
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in