2015-09-04, 20:01
Medlem
Jag har hört talas om p2p lån, dock verkar de jag hittar endast gå genom en förmedlare. Jag undrar om det finns något sätt att komma i kontakt med en helt privatlångivare, dvs en person som kan tänka sig att låna ut 350.000:- under 5 år mot en ränta som ligger mellan 5-10%
Man skulle kunna se det som ett sparande för långivaren med en hygglig avkastning?

Jag behöver ett blancolån som inte bankerna kan se att jag har, går jag via en bank eller lånförmedlare så görs uc samt att skulden blir ju synlig.
Jag är medveten att jag inte kan göra något ränte avdrag från denna privatskuld men det spelar inte så stor roll.

Tanken är att lägga avbetalningen på en summa á 3300:- per månad per år, sen en klumpsumma á 40000:- per år i juni månad. ^

Naturligtvis får man skriva papper så att långivaren är tryggad, men att betala kommer varken vara problem eller strul.

Vad pengarna ska användas till? Kontantinsatsen till ett hus.

Men kärnan i frågan är, vart kan man komma i kontakt med privata långivare?
Citera
2015-09-04, 20:03
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Fråga vänner och bekanta? Det känns även säkrast.
Citera
2015-09-04, 20:08
Medlem
Hade det funnits några sådana med kapital så hade vi givetvis gått den vägen, den vägen finns inte att gå tyvärr.
Citera
2015-09-04, 20:08
Medlem
Finns de någon typ av säkerhet för långivaren?
Citera
2015-09-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggbiten
Hade det funnits några sådana med kapital så hade vi givetvis gått den vägen, den vägen finns inte att gå tyvärr.
Fel...
Citera
2015-09-04, 20:18
Medlem
Vet inte hur du menar med säkerhet på ett blanco lån, givetvis att alla papper som skrivs ska vara juridiskt hållbara, det är ju en säkerhet för båda. Att avbetalningsplan och det hela även det är juridisktbindande.

Någon form av säkerhet iform av egendom finns dessvärre inte, förutom en bil men den är knappast värd 350000. Ett blancolån är ju ett lån utan säkerhet.
Sen tycker ju jag att man bör ses så man kan känna av varann och iaf lite se vad man går för.
Vi är en skötsam barnfamilj utan betalningsanmärkningar som inte har några intentioner på att luras.

Egentligen hade vi önskat att vi te haft föräldrar som kunde tagit lån på sina hus och lånat ut till oss och att vi betalat tillbaka till dem, tyvärr finns inte det alternativet och vi får inte hjälp av någon bank då deras kalkyler är för högt tilltagna.
Vi skulle ligga på samma summa i utgifter med hus och alla lån som vi gör idag med lägenhetshyran, och det har vi inga problem att klara av.

Problemet vi har är att finansiera kontantinsatsen, har vi bara kontantinsatsen så får vi bolån. Och ingen tvekan på att vi skulle klara alla omkostnader, tyvärr vill inte banken ge oss den chansen.
Citera
2015-09-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markman
Fel...

Vadå fel?
Citera
2015-09-04, 22:46
Avstängd
Citat:
Vet inte hur du menar med säkerhet på ett blanco lån, givetvis att alla papper som skrivs ska vara juridiskt hållbara, det är ju en säkerhet för båda. Att avbetalningsplan och det hela även det är juridisktbindande.

Någon form av säkerhet iform av egendom finns dessvärre inte, förutom en bil men den är knappast värd 350000. Ett blancolån är ju ett lån utan säkerhet.
Sen tycker ju jag att man bör ses så man kan känna av varann och iaf lite se vad man går för.
Vi är en skötsam barnfamilj utan betalningsanmärkningar som inte har några intentioner på att luras.

Egentligen hade vi önskat att vi te haft föräldrar som kunde tagit lån på sina hus och lånat ut till oss och att vi betalat tillbaka till dem, tyvärr finns inte det alternativet och vi får inte hjälp av någon bank då deras kalkyler är för högt tilltagna.
Vi skulle ligga på samma summa i utgifter med hus och alla lån som vi gör idag med lägenhetshyran, och det har vi inga problem att klara av.

Problemet vi har är att finansiera kontantinsatsen, har vi bara kontantinsatsen så får vi bolån. Och ingen tvekan på att vi skulle klara alla omkostnader, tyvärr vill inte banken ge oss den chansen.

Finns väl en anledning att inte banken ger er den chansen, eftersom dom inte räknar med att ni kommer att klara av avbetalningsplanen. P2P-lån förmedlas ju inte hursomhelst heller, man vore ju rätt dum om man bara lånade ut 350000 rakt av , efter, att som du skriver, bara ha träffats och sett varandra ansikte till ansikte.
Citera
2015-09-05, 11:56
Medlem
Citat:

Om ni idag skulle ligga på samma kostnad som lägenheten, hur skulle ni klara en ränta som är tre gånger så hög? Dvs tredubbla månadskostnaden?
Citera
2015-09-05, 12:03
Medlem
Vadda ingen sakerhet...du ska ju kopa dig ett hus eller hur?

Lat da P2P utlanaren fa 50% av huset som sakerhet tills lanet ar betalt......Sedan far ju givetvis det avtalet skrivas av en juridiskt kompetent person sa att detta lan gar fore bankens intresse i sagda fastighet vid ett eventuellt obestand hos er geldenarer.

Da ar vi ungefar pa samma spelplan occh tom jag skulle kunna tanka mig lana ut 350K till en framling mot 1.5M pant i en fastighet varderad till det dubbla.
Morot for mig och en blaslampa for dig att betala.

MvH
Peller
Citera
2015-09-05, 14:05
Medlem
Citat:

Har ni inte lyckats spara ihop dessa 350k så har ni egentligen inte råd med huset tyvärr.

Mitt råd är börja spara.. välj ett hus ni har råd med och vips om ett par år har ni fått ihop pengarna
Citera
2015-09-05, 15:40
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vadda ingen sakerhet...du ska ju kopa dig ett hus eller hur?

Lat da P2P utlanaren fa 50% av huset som sakerhet tills lanet ar betalt......Sedan far ju givetvis det avtalet skrivas av en juridiskt kompetent person sa att detta lan gar fore bankens intresse i sagda fastighet vid ett eventuellt obestand hos er geldenarer.

Da ar vi ungefar pa samma spelplan occh tom jag skulle kunna tanka mig lana ut 350K till en framling mot 1.5M pant i en fastighet varderad till det dubbla.
Morot for mig och en blaslampa for dig att betala.

MvH
Peller

TS kan ju inte pantsätta något som redan är pantsatt till banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in