Citat:
Ursprungligen postat av
JonathanHedlund71
Har stått på Sertralin tidigare och det funkade mycket bra mot min GAD och panikångest. Stod då på 100mg i nästan tre års tid. Trappade ner och slutade i samråd med läkare eftersom jag mådde så pass bra.
Vill nu själv dra igång igen på 25mg för att sen öka dosen successivt efter ett uppehåll på ca två år, då jag nu mår sämre än någonsin tidigare. Min läkare anser dock att 20mg Paroxetin kommer att vara effektivare då det finns risk att jag byggt upp en "dold tolerans" mot sertralinet eftersom jag ätit det tidigare. Har aldrig hört talas om detta fenomen. Är det ens möjligt med ett SSRI? Vill ju naturligtvis äta ett preparat som jag vet bitit på mig tidigare. Paroxetin skulle vara som att kasta sig ut i rymden igen...
Någon med kunskap/erfarenhet i ämnet?
Man kan få tolerans i vissa fall, själv fick jag det efter 2-3 år på sertralin mot slutet var det nästintill bara biverkningar och liten positiv effekt, har haft cipralex totalt i 7-8 år funkade bäst i början men med den medicinen upplever jag att jag aldrig fått någon tolerans mot effekten fortsätter fungera år efter åt, försökte halvera till 10 mg i flera månader mådde sämre men när jag började ta 20 mg igen så fick jag mycket bättre effekt på nytt.
Men bara för att t.ex. jag fick tolerans mot sertralin så betyder det inte nödvändigtvis inte att du har fått det, tycker det känns ganska korkat att börja med en annan medicin rent statistiskt sett har paroxetin sämre antidepressiv effekt och ofta mer biverkningar och svår utsättning.
Du nämnde att du hade 100 mg, om du nu rent teoretiskt sett fått ngn form av tolerans så skulle det högst troligen funka genom att höja dosen sertralin och dessutom har det gått två år nu, när det gäller nästintill alla substanser försvinner ev. tolerans med tiden, hjärnkemin och receptorer normaliseras även när det gäller tunga droger som t.ex. opiater.
Men det är ju till syvende och sist tyvärr din läkares beslut iom. att det är hen som utfärdar receptet.
Men om du nu ska pröva något annat än sertralin så skulle det snarare vara mer logiskt att testa något preparat som oftast har bättre effekt t.ex. cipralex eller venlafaxin.