2015-09-04, 15:22
Medlem
tlcswes avatar
Jag tittade på 'Sunes Jul' för några dagar sedan, för att återuppliva barndomsminnen. Denna julkalander är den bästa någonsin och då har jag inte tittat på julkalandern de 10 senaste åren. Hur kan jag då veta detta? Jo, för bara 20 år sedan slapp man ta hänsyn till att få media på sig, så fort man sa en svordom i en barnfilm. Därför är dessa filmer så befriande att titta på.

Det kan inte finnas många svenska barnfilmer där de röker eller säger 'fuck you'. Idag skulle man aldrig heller få se någon måla en jättekuk med en stjärngossestrut på ollonet. Och jag tycker det är en tråkig utveckling. Kolla bara på de senaste 'Sune-filmerna', vilken jävla skit.

Jag känner inte att jag tagit någon skada av att SVT, för 20 år sedan visade denna julkalander.

https://youtu.be/-CZ0vDopiyY?t=557 (Lucia. Sune målar sin rektors snopp med stjärngossehatt)
https://youtu.be/yVfeY4zmnq4?t=347 (Julgranen. Polisförhörsledaren röker och tar tabletter inne)
https://youtu.be/YISqPXVGjSs?t=262 (Storhandla. Sune pekar och säger 'fuck you')
Filmerna är rätt dåligt skurna, därför ser man inte riktigt att Sune pekar finger. Men det gör han.
Filmerna är även framspolade till den aktuella tidpunkten.

Diskussionsunderlag: Varför görs inga såna här filmer längre?
Man kan inte ens sända en 'snopp och snippa'-låt innan det blir mediestorm på twitter/aftonbladet.
Kommer vi någonsin få se Sune måla jättekukar med stjärngossehattar på igen? Jag blir ledsen av tanken att vi troligtvis aldrig kommer få göra det.
Citera
2015-09-04, 15:50
Medlem
vanligvaniljs avatar
Har också noterat detta att barnfilmer är så mycket sämre, en polare pratade om detta i hans muntliga del i nationella och våran lärare höll med mycket om det han tog upp. Undra hur det kommer se ut om 10 år.
Senast redigerad av vanligvanilj 2015-09-04 kl. 15:52.
Citera
2015-09-04, 15:54
Medlem
ChillaMeLivets avatar
Tyvärr kommer det nog inte att göras någon sådan här typ av film/kalender igen. Nu för tiden skall alla barn uppfostras till perfekta små änglar som aldrig gör något fel och som inte kan säga ett enda fult ord.
Känns som att det går åt fel håll på något sätt. När man var yngre hade man förhoppningar på att samhället skulle vara mer öppet och mindre moralpredikande, men tycker att det nästan håller på att bli tvärt om.
Får känslan av att föräldrar vill stänga in sina barn i någon sorts bubbla, bort från allt "ont och fult".
Frågan är ju om det verkligen är en jättebra idé. Jag tror inte det i alla fall.
Citera
2015-09-04, 16:07
Medlem
tlcswes avatar
Jag kom på en till sak från 'Sunes sommar'. När negerbasketbollslaget kommer in för att köpa kaffe, varpå ledaren frågar vad vi kallar 'dessa' och pekar på en hög med negerbollar. Ja, alla vet vad Rudolf försöker svara.

Idag hade det vart dödsstraff på denna scen.
https://www.youtube.com/watch?v=1Vb_FY_mDNI

Och det är klart att de "nya" Sune-filmerna är top3 sämsta filmer som någonsin gjorts, när man idag måste förhålla sig till Aftonbladet kommer hänga ut producenten om han tar med liknande ord i nya filmer.

Här är några andra exempel från rena rama rolf, som man aldrig skulle kunna säga i film idag;
https://www.youtube.com/watch?v=XmDIqcPKVTk ("En neger")
https://www.youtube.com/watch?v=021gIuSmCDQ ("Negrer negrer everywhere")
Senast redigerad av tlcswe 2015-09-04 kl. 16:11.
Citera
2015-09-04, 16:10
Medlem
JamalKamals avatar
Media brukar också vara kvicka att kritisera barnserier som handlar om en kärnfamilj. DN oroade sig bla för att julkalendern ett par år sedan skulle vara "kärnfamiljsmys" och vara en traditionell saga.

Det vore att föredra en splittrad familj där pappan bytt kön och mamman gift sig med en beduin.
Citera
2015-09-04, 16:12
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Media brukar också vara kvicka att kritisera barnserier som handlar om en kärnfamilj. DN oroade sig bla för att julkalendern ett par år sedan skulle vara "kärnfamiljsmys" och vara en traditionell saga.

Det vore att föredra en splittrad familj där pappan bytt kön och mamman gift sig med en beduin.

Vilken kalender var detta?
Citera
2015-09-04, 16:16
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Vilken kalender var detta?
mysteriet på Greveholm 2012.
Citera
2015-09-04, 16:27
Medlem
Avva66s avatar
Det är ju likadant med humorn, när får vi se ett nytt snacka om nyheter? Intresseklubben, vilket jävla skit! Pk och tillrättalagt, humorn i botten. P3, när får vi höra ett nytt Rally?
Citera
2015-09-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är ju likadant med humorn, när får vi se ett nytt snacka om nyheter? Intresseklubben, vilket jävla skit! Pk och tillrättalagt, humorn i botten. P3, när får vi höra ett nytt Rally?

Rally hade varit omöjligt att göra idag - på dagens SR finns varken den ambitionen eller det praktiska kunnande om musik, och om att spela live i många genrer, som ska till för ett sådant program. Och deras tilltal var mycket riktigt allt annat än PK. Det fick de kritik för redan då på 90-talet: "ett grabbigt program", man ägnar sig åt att imitera blattesvenska (blackfacing i tal! fyyy!), man gör inte riktad politisk satir (nej, inte den sorts Tankesmedjan-satir ni vill ha) och så vidare.

Trazan och Banarne hade inte heller kunnat göras idag. Fullt med halvkonstiga schabloner om Afrika, typ, och för killigt. Nåja, inte fullt, men i PK-skallarnas retorik hade det framställts så. Även en tv-serie som Morden i Midsomer har fått stadig kritik från blågula kultursidor och krönikörer: den har för mycket traditionella engelska brott, för mycket kärnfamiljer. För heteronormativt och inga indier eller araber som dyker upp i centrala roller. Den där kritiken är egentligen lånad från några som skrev i engelska tidningar men där ebbade diskussionen ut rätt snabbt, här i Sverige har det däremot blivit något som hörs på repeat.

I botten på en del av det här hittar man tanken att tv-serier, romaner och filmer ska vara en moraliskt korrekt representation av verkligheten, det ska vara tillrättalagt och varenda marginalgrupp som har sina talesmän ska få sitt och bli skyddad. Du får inte leka med att t ex ha araber eller förortsgangsters med jugoslaviska (eller nordafrikanska) namn i vissa skurkroller, inte ens om det görs med litet medvetna blinkningar till äldre kioskromaner och billiga thrillers, för då kränker du de här grupperna. Du får inte skoja med folk som vill tysta ner att somliga tar droger eller har skumma affärer, då kränker du den goda moralen. Du får inte bli för ruffig och grotesk om det är barn-tv eller något som 12-13-åringar kan tänkas se på tv (i burken eller strömmad tv), då blir det fnysningar om att det där var för grovkornigt och ohyfsat.

Anders F Rönnbloms "Det Är Inte Snön Som Faller" är den bästa satiriska jullåt som någonsin gjorts här i landet (och i mina ögon en lika stark utsaga om julen som Lennon/Onos "Merry Christmas (War Is Over)", men varken låten eller videon hade kunnat bli en betydande hit idag, förmodligen hade de flesta skivbolag tackat nej till låten direkt när de hörde inspelningen. För grovt, för oborstat, alldeles för mycket text, för många slag åt olika håll - och aaaalldeles för grabbigt:

https://www.youtube.com/watch?v=qqxRbWUiS40
Senast redigerad av HepCat-X 2015-09-05 kl. 10:37.
Citera
2015-09-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal

Det var bättre förr
Citera
2015-09-05, 16:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Censur och yttrandefrihet --> Tv-serier och tv-program
/Moderator
Citera
2016-07-02, 11:34
Medlem
Geomeisters avatar
Julkalendern är till för 5-12 åringar och därför kanske inte allt är av jätteintresse för en betydligt äldre, men om det är något som åldrats bra är det just humorn och dom udda momenten. Det håller jag med om.

Jag tycker serien blandar lite grövre humor, men med mer oskyldig sådan på ett bra sätt. Det är ju så livet är. Det finns kollegor man har i vuxen ålder som har mer snäll humor och andra som är mer grova i munnen. Vad är det som är så konstigt med att ha det i en serie?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in