Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-04, 13:35
  #1
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Hej!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21362207.ab

Jaha, tydligen ytterligare en man som ställs inför rätta för folkmord.
Lustigt nog inga revisionister som skriker att han är för gammal eller det var ju så länge sedan.

Mina enkla frågor är:

När blir man för gammal för att åtalas för folkmord? Är det avhängigt ens ålder, ens fysiska status eller är det å hemska tanke var man kommer ifrån som avgör?

När är det försent rent tidsmässigt?
Har det med tiden brottet begicks relativt idag, eller beror det på andra saker?

/VV
2015-09-04, 14:52
  #2
Avstängd
Viss brott bör aldrig preskriberas. Han ska förföljas av sina brott resten av sitt liv.
2015-09-04, 19:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Viss brott bör aldrig preskriberas. Han ska förföljas av sina brott resten av sitt liv.

Håller med men kanske någonstans ska påföljden anpassas till åldern och tiden efter dådet. Ogenomtänkt men kanske att 40 år efter ww 2 skulle kanske påföljden sänkas men ... Jag kan ha fel
2015-09-05, 10:28
  #4
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Hej!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21362207.ab

Jaha, tydligen ytterligare en man som ställs inför rätta för folkmord.
Lustigt nog inga revisionister som skriker att han är för gammal eller det var ju så länge sedan.
Ja det är ovanligt tyst från dem Jag ar inte hört någon revisionist än så länge , som gnäller om det är förfärligt döma en sådan gamal man. Dömd för icke bevisad brott! Var finns ordern?? tycks inte finnas order, eller? Så då måste han vara oskyldig. Är vi säkra de är dödad av honom? Var är obduktionsprotokollet ??

Citat:
Mina enkla frågor är:

När blir man för gammal för att åtalas för folkmord? Är det avhängigt ens ålder, ens fysiska status eller är det å hemska tanke var man kommer ifrån som avgör?
Ja!! Det är knivig fråga. För gamalt mord? Njae mord är mord, oavsett hur lång tid sedan personen har bragt någon annan's liv. Däremot är det knepiga, är om de bragts till livet via order ?? Typ soldater, kan de dömas pågrund av de lyde order?? Fångvaktare, kan de dömas för brott även om de inte har mördat någon ?
Citat:
När är det försent rent tidsmässigt?
Har det med tiden brottet begicks relativt idag, eller beror det på andra saker?

/VV
Svårt säga !! Bero på hur, när, var det gick till. Personligen typ Oscar gröning, kanske skulle kunna slippa det efter så många år. Vem vet hur mycket han har lidit ändå av mardrömmar typ ? Men som din källa, så är det kanske inte aktuellt med förmildrande omständigheter.
2015-09-06, 19:23
  #5
Medlem
Crossmacks avatar
Även om jag förstår varför frågan tas upp i detta forum så kan jag inte riktigt se att det finns någon revisionistisk frågeställning. Frågor om preskriptionstid från en praktisk eller moralisk synvinkel borde nog diskuteras i Juridik eller Filosofi.

Låst //Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback