Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-03, 20:44
Medlem
think2acts avatar
Många organisationer reser sig upp för att bidra till flyktingkatastrofen. Många stora organisationer gör ingenting. Eftersom många nya organisationer har lite erfarenhet undrar jag här på flashback vad de skulle kunna göra med pengarna till de nödställda.

Jag har kommit på ett par saker där jag vill att ni gärna fyller i vad som behövs. Ett hopp finns inom mig att dessa hjälporganisationer läser denna tråd och får idéer om vad de bör inhandla så många som möjligt får de hjälp som behövs.

Mat är viktigtast så där bör man prioritera.

Kokkärl på 100 liter bör köpas passande med värmeaggregat/värmeplatta/värmehäll

Dieselgeneratorer för att kunna tillaga maten.

Plasttillbehör/skålar tallrikar bestick servetter

Diesel/bensin för aggregaten

Tält för att tillaga maten i ifall de skulle komma blåst.
Armetält för att kunna servera maten i.
Hopfällbara bord och stolar.
Svarta soppsäckar för användning till avfall/skräp
Soptunnor
Värmefläktar till tälten. Filtar/mössar/handskar.

NU MAT!

Vad kan tänkas?

100 liter mat räcker till drygt 200 personer.

Enkelt hade de vart att göra så här.

1 kilo smör 100 paket nudlar som krossas.
20 hackade lök paprika champinjoner.
Strimlad kyckling kött fisk köttfärs / i olika grytor.
För vissa tål inte äter inte pga relgion eller andra skäl.
20 tärningar buljong till varje separat gryta.
Salt och peppar i mängder så maten smakar.

En gryta skulle kunnat ta ca 20-30 minuter att tillaga.
Och mätta ca 200 personer med bröd och smör.

Den kostar inte mer än 350 kronor att tillaga.
Aggregaten ligger på nån tusenlapp kokkärlen 1000
Och generator nån tusenlapp till.

Röda korset har miljarder av dollar $$$$$$ har vi sett dom hjälpa nånstans?

2000 dollar kan räcka för 3 sånna varma måltider till cirka 1000 personer om dagen med mat bröd och vatten.

Varför startar jag en sån tråd nu när jag vet att de redan svälter folk i Afrika asien Mellanöstern. Tyvärr skilldrar media inte de av olika anledningar och då vaknar folk inte upp från de normala liv de har. Inklusive mig.

Vi borde hjälpa mer även vi som ser tiggare och hemlöss i sverige borde göra sånna här saker som att dela ut varm mat och bröd i våra torg.

Jag kom att tänka på en sak. Hur kan en organisation med folk som jobbar inom välgörenhet bistånd etc
Ta lön? Folk sitter med månmiljonlöner.
Dessa pengar hade mättat hela europa europa nu
Om de inte varit att de finns alltid mullvader som kommer in och ska ansvara för kassaflöden.

Bojkotta stora organisatörer i detta ämne.
Och skänk era pengar till frivillga.

Nu käre vänner. Kom med era tips vad behövs till de nödställda. Hur ska vi kunna hjälpa på bästa sätt.

Jag tycker att vi sammanfattar alla saker som skulle kunna gynna dessa människor, skriver ner dom och så får nån skicka dessa idéer till hjälporganisationerna.
Så de verkligen börjar hjälpa så gott det går.

Shoot.

Om jag placerat tråden fel ber jag om ursäkt.
Placera gärna tråden rätt och låt den få leva moderator då många viktiga ämnen handlar den om.
Citera
2015-09-03, 21:33
Moderator
manamanahs avatar
Detta är inte I&I, tråd låst tills vidare.

Mod.
Citera
2015-09-03, 22:46
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2015-09-03, 23:59
Medlem
AlfaQhards avatar
Ge dem absolut ingen mat eller pengar. Det gör bara mer skada än nytta och gör dem bara oförmögna att fatta egna beslut. Om du vill ge dem något, ge dem tak över huvudet, ett skjul eller ett tält funkar.
Citera
2015-09-04, 01:45
Medlem
Jag önskar ju att man kunde hjälpa dom på hemmaplan så de slapp fly från sina egna hemland. I längden skulle det bli billigare än att ge alla alla sorters bidrag här på plats när vi har hemlösa svenskar och fattiga svenska familjer här i sverige. Samma regel i finland. Lägg bidragen på att hjälpa på hemmaplan så gott det går. Jag hjälper gärna ensamkommande barn som kommer hit om dom är under 18 år.
Citera
2015-09-04, 16:28
Medlem
Jag tror också på en bättre hantering av grundproblemet på FN-nivå.

Behandla konsekvenserna av dessa inbördes- och terrorkrig kommer inte att lösa någonting, snarare tvärtom.

Det dysfunktionella landet folk känner att de måste fly från måste stabiliseras med en samlad internationell kraft. Inte att ena parten får låna resurser av USA eller Ryssland utan att samtliga stridande parter avväpnas snabbt och effektivt av blåhjälmad personal för att sedan definiera en konstitution omvärlden kan erkänna.
Citera
2015-09-04, 21:39
Medlem
Jag skänker redan ca 20k varje månad (kallas skatt på förvärvsarbete) så jag kommer inte skänka varken en krona eller pryl till.
Citera
2015-09-05, 08:33
Medlem
det finns många i sverige som bor typ 2 per i stora hus,man kanske skulle kunna låta en flykting familj få bo i källarvåningen.
Citera
2015-09-05, 11:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
det finns många i sverige som bor typ 2 per i stora hus,man kanske skulle kunna låta en flykting familj få bo i källarvåningen.
Hahahaha ... Nej, tack -- även om jag har rum lediga i huset så skall det mycket till innan jag låter främlingar härja runt där jag skall sova ...

Att människor flytt något, eller säger sig ha flytt något, är inte synonymt med att de är snälla eller pålitliga.

Vill man hjälpa vill jag nog hävda att man bäst gör det genom att ge bidrag eller hjälp till de organisationer som försöker hjälpa till där flyktingarna samlas - i tex Grekland, Turkiet och Italien .. och försöka ordna drägliga förhållanden i dessa läger.
Citera
2015-09-05, 11:59
Medlem
Det är mer kostsamt än såsom du beskriver. Tillkommer gör framförallt kostnader kring boendet och en acceptabel levnadsstandard, inte minst hygieniskt och alla behov människor har av administration/sjukvård etc.

Men jag är också förvånad över hur ineffektiva de stora hjälporganisationerna är och jag misstänker att det helt enkelt är löner på alla sätt och vis som äter upp pengarna. Sen har de ofta stora pampiga byggnader som kontor och så vidare. Allt detta kostar mycket pengar och jag har för mig att de är jätteglada om ens 30% av alla pengar de drar in når fram till landet. Sen har vi den lokala korruptionen och alla projekt som kostar mer än nödvändigt på platsen och i slutändan är det inte många kr som faktiskt når fram till den behövande.

Delvis därför som organisationer som Läkare utan gränser är populäre jämfört med andra hjälporganisationer eftersom deras arbete i betydligt högre grad faktiskt når de behövande.

Nu skriver Expressen att FN skickade ut sms till alla i flyktinglägren kring Syrien att pengarna är slut och det finns ingen mat. Hur kan en organisation göra så? Jo, för att de inte fick 70 miljarder kr till och man inser att det är oerhört kostsamt att hjälpa flyktingar, även när de bor i flyktingläger.

Så även flyktinglägren i närområdena kollapsar.
Citera
2015-09-05, 13:21
Medlem
man kan skaffa en stor husvagn som flyktingfamiljen kan få bo i.
Citera
2015-09-05, 14:07
Medlem
DennisOlofs avatar
Beror ju på vad man tänker på.

Om vi pratar om att hjälpa flyktingar här i Sverige så är det ju inte så svårt räkna ut vad som behövs. Om vi antar att flyktingar kan få en del pengar från kommunerna osv, typ fickpengar eller liknande så är ju det bra. Men primärt behövs ju någon form av plats att bo på, tillgång till hygien (toa, dricksvatten, dusch). Även el, mest i form av uppvärmning speciellt vintertid. Problemet är ju om det kommer många flyktingar, t.ex. säg att det dyker upp 10000st på en dag, här i Sverige vart ska dom ta vägen. Saker som mat, vatten och allt annat är inte så svårt att fixa, boende är däremot ett jätteproblem. Se bara hur många som bor i flyktinglägret i Turkiet, tror det var över 100000 människor där sist jag hörde något om det. Visst dom bor i tält osv, men ändå. Det är otroligt många människor om man ser till lilla Sverige.

Men det är klart, effektivast vore nog om staten köpte eller hyrde byggbaracker, placerade ut dom på lämpliga platser, man kan ju även fixa tillfälligt boende i större lokaler, gympasalar och liknande. Men det finns ju gränser för hur många flyktingar vi kan ta emot rent praktiskt. Det går ju inte om det plötsligt dyker upp 3 miljoner människor på en månad.

endumbonde jo det är ju ett problem.

Mest effektiva är ju om man kan hjälpa dom i närområdena, och ska man bygga stora flyktingläger så kan man inte göra det här i Sverige, vi har ju vinter och en del andra problem. Men det blir ju mycket pengar på vägen, som försvinner i svarta hål. Och inte så mycket kvar på slutet, som når dom behövande.

micro113 jo precis, tyvärr är det så, många gillar inte flyktingärendena, men vad ska vi göra då. Det är ju inte vårt fel att det är krig och våra samhällen är inte gjorde för att ta emot miljoner människor som plötsligt (eller mycket kort tid) är på flykt. Vi kan ju inte bara fixa bostäder åt miljoner människor över en natt. Det funkar ju inte så i praktiken.

Jag fattar inte varför man inte bygger fler stora flyktingläger i t.ex. Spanien, Italien, Greklan osv. Åtminstone kan dom sedan återvända hem om kriget tar slut, det borde går att ordna drägliga förhållanden. Men det blir ju som att leva i ett ingenmansland (limbo) och bara vänta ut tiden. Eller i alla fall så får dom en paus och kan fundera på vad dom ska göra eller vilka möjligheter som finns, deras land är ju helt förstört, kommer ta årtionden att återuppbygga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in