2015-09-03, 16:59
Medlem
Hej!

Jag pluggar just nu, har fullt CSN-lån som enda inkomst, och letar efter egen lägenhet. Vad gäller vid bostadsbidrag?
Exempel:
Jag flyttar till egen lägenhet 1:a oktober och beviljas bostadsbidrag. Den 1:a april pluggar jag fortfarande men får också jobb och har således en inkomst från arbete. Om jag rapporterar detta till försäkringskassan så fort jag får jobbet så antar jag att bostadsbidraget kan försvinna/minskas, men det jag undrar är om jag kommer bli återbetalningsskyldig med tanke på att dom verkar räkna på årsinkomsten? Alltså om min årsinkomst stiger över gränsen för bostadsbidrag, kan de begära tillbaka pengar från den tiden jag inte jobbade bara för att jag var både arbetslös och hade arbete under samma år?

Fattar ni? Jag tenderar att skriva jävligt mycket och inte riktigt få fram mina frågor fint formulerade ändå...

Sen undrar jag om man måste vara inskriven i försäkringskassan osv för att få bostadsbidrag? Jag slutade gymnasiet i år och har påbörjat en komvuxutbildning och har således aldrig varit i kontakt med försäkringskassan förut.

Tack för svar!

Ps. Ja, jag kan höra med försäkringskassan såklart, men är lite nyfiken nu bara även fast jag inte hittat någon lägenhet.
Citera
2015-09-03, 17:09
Avslutad
Bostadsbidrag är årsinkomstbaserat. Vet inte hur de tar tillbaks pengarna dock. Kanske på deklarationen.
Citera
2015-09-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Bostadsbidrag är årsinkomstbaserat. Vet inte hur de tar tillbaks pengarna dock. Kanske på deklarationen.
Nej, de skickar faktura för återbetalning. Men den kommer ganska sent, och det måste skilja 100kr/månad på felet. Alltså, om man uppger en viss inkomst och får 500 kr/månad men sedan visar det sig att inkomsten är högre och man skulle bara haft 300 kr/månad får man betala tillbaka (500-300) x (antalet månader). Skulle man haft 400 kr/månad kräver de inte återbetalning. Samma sak gäller om du uppger för hög inkomst.
Citera
2015-09-04, 12:48
Medlem
Megaforces avatar
Är du säker på att du skall få jobb så skall du redan innan årsskiftet anmäla hur mycket lön du antar att du kommer att få under året. Skulle du tjäna mindre så kan du få bostadsbidrag i efterskott. Det är inte bra att få utbetalt för mycket bostadsbidrag eftersom man då också kan få en straffavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in