Hej!
Jag pluggar just nu, har fullt CSN-lån som enda inkomst, och letar efter egen lägenhet. Vad gäller vid bostadsbidrag?
Exempel:
Jag flyttar till egen lägenhet 1:a oktober och beviljas bostadsbidrag. Den 1:a april pluggar jag fortfarande men får också jobb och har således en inkomst från arbete. Om jag rapporterar detta till försäkringskassan så fort jag får jobbet så antar jag att bostadsbidraget kan försvinna/minskas, men det jag undrar är om jag kommer bli återbetalningsskyldig med tanke på att dom verkar räkna på årsinkomsten? Alltså om min årsinkomst stiger över gränsen för bostadsbidrag, kan de begära tillbaka pengar från den tiden jag inte jobbade bara för att jag var både arbetslös och hade arbete under samma år?
Fattar ni? Jag tenderar att skriva jävligt mycket och inte riktigt få fram mina frågor fint formulerade ändå...
Sen undrar jag om man måste vara inskriven i försäkringskassan osv för att få bostadsbidrag? Jag slutade gymnasiet i år och har påbörjat en komvuxutbildning och har således aldrig varit i kontakt med försäkringskassan förut.
Tack för svar!
Ps. Ja, jag kan höra med försäkringskassan såklart, men är lite nyfiken nu bara även fast jag inte hittat någon lägenhet.