2005-11-02, 13:20
Medlem
Ngra inlgg som ppekat att rubriken p trden borde vara annorlunda, har raderats (OT?).

Citat:
Topic r allts en frga till de som vill kalla sej revisionister - hur de kommit till den stndpunkten.

Topic r inte bibel-revision, diskussion hurvida revisionister br kalla sej ngot annat eller om revisionister har rtt eller fel.

OT raderat.

/Mod

Om man tillfrgas hur man blev rasist/fascist/nationalist t ex, ska man allts inte kunna slingra sig med en massa tjaft om vad en rasist/fascist/nationalist r fr nt, utan svara rakt p sak hur man blir sn som man r.

Kruxet med termen/titeln revisionist r att det inte har en odelat negativ klang, nslnge. Revision r ett etablerat frfaringsstt i ekonomi och frvaltning, och revisionism ett legitimt intellektuellt frhllningsstt till verkligheten i ett demokratiskt samhlle. Vi har sent omsider tillerknts den ofrytterliga rtten att revidera vra stndpunkter och sikter i politik och religion etc, och nrhelst det faller oss in.

Citat:
Det som ocks brjar bli ndvndigt igen och igen r att granska och revidera den mediala pstendemakten, dess tendens att dogmatisera. Det r faktiskt inte naturligt att brnnmrka mnniskor fr "revisionism" stup i ett, nr det tvrtom r ett snt beteende som borde uppmuntras.
http://www.manifest.se/balkan/bjornsson2.html
Hller ni inte med Anders Bjrnsson frn Inslag i P1:s Obs 13/1-04? Det r ju den granskningen Flashback r till fr?

Frintelse-revisionismens fiender vill helst inte kasta ut detta fina revisionistiska badvatten med frnekelsens missfoster, skulle man kunna sj.

ALLA vill kalla sig revisionister! Det r inget fel med det som r bra!

nd hamnar folk som kallar sig revisionister i fngelse i flera lnder nr dom anvnder sig av rttigheten att revidera stndpunkter och uppfattningar.

Allts : problemet r inte i frsta hand hur man blir revisionist (alla tnkande mnniskor r revisionister!)

Problemet r hur man fr vara revisionist, utan att bli OT!

Och fr att inte bli OT med det hr inlgget Internet, la Flashback, r hur jag fr vara revisionist.

Men jag vet att det finns heliga tingandra fakulteter n tnkandet.
Citera
2005-11-02, 17:24
Bannlyst
Citat:
Allts : problemet r inte i frsta hand hur man blir revisionist (alla tnkande mnniskor r revisionister!)

Hr r jag vl bengen att hlla med dig.

Men jag granskar allt i min nrvaro inte enbart en historisk freteelse, och det r en stor skillnad. De sk "revisionisterna" ven om jag kallar dem fr frnekare s utver de sin granskande verksamhet mot enbart Frintelsen.

Om de ocks skulle gna sig t att studera andra folkmord, som t ex utrotandet av indianer i Nordamerika och komma med serisa alternativa frklaringar (som att indianerna egentligen skickades till nya bosttningar i Sydamerika) s kanske, men bara kanske, skulle jag se p dem som lite, men bara lite, mer serisa. Eller att de ven tillmpade sina teorier p folkmordet p armenierna, eller Pol Pots vlde i Kambodja.

Varfr enbart rikta in sig p en? Detta r den eviga frgan. Om man som "historisk" skola vill arbeta fr en historierevisionism s rcker det inte enbart att "granska" Frintelsen.
Citera
2005-11-03, 19:55
Medlem
Den revisionistiska internationalen

Citat:
De sk "revisionisterna" ven om jag kallar dem fr frnekare s utver de sin granskande verksamhet mot enbart Frintelsen.

Hur blev du revisionist? borde allts rtteligen preciseras till Hur blev du sn att du bara reviderar Frintelsen?, eller Hur kom det sig att din revisionism har inskrnkt sig till Frintelsen?

Citat:
Varfr enbart rikta in sig p en? Detta r den eviga frgan. Om man som "historisk" skola vill arbeta fr en historierevisionism s rcker det inte enbart att "granska" Frintelsen.

Om Frintelserevisionisterna systematiskt riktade in sig p att granska frintelsefrgor "OT" s skulle deras revisionism bli mera on topic som historisk skola.

Citat:
Om de ocks skulle gna sig t att studera andra folkmord, som t ex utrotandet av indianer i Nordamerika och komma med serisa alternativa frklaringar (som att indianerna egentligen skickades till nya bosttningar i Sydamerika) s kanske, men bara kanske, skulle jag se p dem som lite, men bara lite, mer serisa. Eller att de ven tillmpade sina teorier p folkmordet p armenierna, eller Pol Pots vlde i Kambodja.

En rttvisefrga, allts. Hur kommer det sig att du blev en orttvis revisionist?, istllet fr en rttvis, som granskar andra folkmord ocks, och inte bara den hr?

Off topic revisionism = on topic Frintelse?

Krossa revisionismen! Krv rttvis revision!

Frintelser i alla lnder, prioritera varandra!
Citera
2005-11-03, 21:19
Bannlyst
Erleb, testa hur det skulle vara att svara p frgor ibland,

Varfr reviderar du bara frintelsen?
Citera
2005-11-03, 21:47
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Vilka andra "frintelser" har du frdjupat dig i? Varfr mste jag, som r intresserad av andra vrldskriget, enligt ditt resonemang, lsa om alla krig?
Citera
2005-11-03, 22:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Vilka andra "förintelser" har du fördjupat dig i? Varför måste jag, som är intresserad av andra världskriget, enligt ditt resonemang, läsa om alla krig?
Det måste du givetvis inte. Det stanislav menar är att det är märkligt att just förintelsen av större delen av Europas judar av nazisterna tilldrar sig så mycket större uppmärksamhet än säg japanernas massmord på kinesiska civila i t.ex. Nanking.

Visst är det väl aningen besynnerligt att ett massmord som genomförs av en regim som beskrivit sin plan i ett politiskt manifest och som sedan systematiskt förtryckt och plundrat judar i alla länder de kan har kommit att förnekas av er.

Sedan är och förblir det ett problem att just er åsikt också förs fram av t.ex. den dömde antisemiten Ahmed Rami och hans gelikar. Eftersom flera av er säkert inte delar hans judehat utan debatterar förintelsen med hederliga motiv, så kunde det ibland kanske vara på sin plats med ett försiktigt avståndstagande från personer av hans kaliber.
Citera
2005-11-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Utifrn frintelsen blir det lttare att frst hur annan krigspropaganda r uppbyggd.

Serber till exempel har en annan syn p vad som hnt n den vedertagna i vriga vst. Men frintelsen har ocks en srstllning d den officielt rknas som vrre n vilket annat folkmord som helst.

Hur vet du att de som har revisionistiska sikter inte ocks r intresserade av vrig historia? Det hr forumet handlar om revisionism, jag knner inte till ngot annat svenskt forum dr detta kan diskuteras. Vill jag diskutera Indianer och Vita eller Japaner och Kineser kan jag gra det med vem som helst. Det har inte samma laddning och demoniseringarna av de bda sidorna har bleknat fr lnge sedan. Tyskarna under WWII har snarare gtt frn dumma och elaka till demoniskt onda av rent bibliska propotioner.
Citera
2005-11-03, 23:02
Medlem
Citat:
Erleb, testa hur det skulle vara att svara p frgor ibland,

Varfr reviderar du bara frintelsen?

Tidigare:

Citat:
Citat:

Hr r jag vl bengen att hlla med dig.

Men jag granskar allt i min nrvaro inte enbart en historisk freteelse, och det r en stor skillnad. De sk "revisionisterna" ven om jag kallar dem fr frnekare s utver de sin granskande verksamhet mot enbart Frintelsen.

Om jag bara visste vad det r jag svarar p!! (Varfr slr du bara din fru?)

Du hller med mig om (vl bengen) att det inte gr att undvika att vara revisionist, vl man r bengen att tnka. Allts reviderar jag allt jag tnker p.

Varfr tnker du bara p frintelsen?

r det samma frga?

Mste jag bevisa att jag tnker p annat n frintelsen fr att rknas som revisionist?

Den som inte tnker p annat n bara Frintelsen r ingen revisionist utan en frnekare!

r det s du menar?

Du vill att jag ska tnka p annat. Du vill att jag ska vara OT. En riktig revisionist r alltid OT. Han tnker p andra folkmord och bara inte p den hr.

S hr ska det lta frn en riktig revisionist:

Citat:
Hur blev du en riktig revisionist?

Svar:

Jag reviderade andra folkmord.

Men hur vet du att jag inte ljuger? Fr att jag sger det? Rcker inte det? Du vill ha bevis? Riktigt kta revisionistisk OT r det enda som duger?

Jag pstr att jag redan reviderat de andra folkmorden jag enligt dig borde revidera (t ex utrotandet av indianer i Nordamerika , folkmordet p armenierna, eller Pol Pots vlde i Kambodja), och kommit fram till att de inte r jmfrbara med Frintelsen, eftersom det inte frekom ngra gaskamrar.

r jag drmed en revisionist, eller bara en frnekare?
Citera
2005-11-03, 23:51
Medlem
Farbror barbro:

Citat:
Det stanislav menar r att det r mrkligt att just frintelsen av strre delen av Europas judar av nazisterna tilldrar sig s mycket strre uppmrksamhet n sg japanernas massmord p kinesiska civila i t.ex. Nanking.

Visst r det vl aningen besynnerligt att ett massmord som genomfrs av en regim som beskrivit sin plan i ett politiskt manifest och som sedan systematiskt frtryckt och plundrat judar i alla lnder de kan har kommit att frnekas av er.

Aime Cesaire tyckte tydligen att beteendet - massmorden och frnekelsen - var varken mrkligt eller besynnerligt ur ett "kolonialistiskt" perspektiv:

Citat:
Aime Cesaires Discourse on Colonialism: the European bourgeois cannot forgive Hitler for the fact that he applied to Europe the colonial practices that had previously been applied only to the Arabs of Algeria, the coolies of India and the Negroes of Africa. And Frantz Fanons The Wretched of the Earth: Nazism turned the whole of Europe into a veritable colony.
http://www.dissidentvoice.org/July05/Goldsmith0714.htm

Hitler frskte hrma i steuropa vad engelsmn och fransmn och belgare och hollndare och ryssar!! ansg sig ha fritt fram att genomfra i resten av vrlden. Det ofrltliga med Hitlerismen var inte metoderna, men att vita behandlades som negrer.

Det r drfr gaskamrarna r s viktiga...bde fr Frintelsen och dess revisionister.
Citera
2005-11-04, 13:59
Medlem
ToreSkogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det måste du givetvis inte. Det stanislav menar är att det är märkligt att just förintelsen av större delen av Europas judar av nazisterna tilldrar sig så mycket större uppmärksamhet än säg japanernas massmord på kinesiska civila i t.ex. Nanking.

Utan att ha några som helst belägg för mitt resonemang så tror jag att japanska massmord på kineser kanske har fått högre uppmärksamhet i... låt oss säga Japan? Kina?

Jag förstår ditt resonemang erleb men av sammanhanget jag skapade tråden i (ett revisionistforum som till 99.999% handlar om förintelsen och inte ekonomi) så trodde jag att de som kände sig manade att svara på trådens frågeställning skulle producera svar i linje med vad jag var intresserad av att få veta. Även om någon hade krafsat ner en A4 om hur de blev ekonomiska revisionister så skulle jag läsa det ändå och säkert få mer behållning av det än allt annat OTmög som skrivits här nu.
Citera
2005-11-04, 14:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Utan att ha ngra som helst belgg fr mitt resonemang s tror jag att japanska massmord p kineser kanske har ftt hgre uppmrksamhet i... lt oss sga Japan? Kina?
Du har givetvis rtt vad avser Kina. Dock inte Japan!
Citera
2005-11-05, 14:00
Medlem
Historiens tidigare OT

Citat:
Jag frstr ditt resonemang erleb men av sammanhanget jag skapade trden i (ett revisionistforum som till 99.999% handlar om frintelsen och inte ekonomi) s trodde jag att de som knde sig manade att svara p trdens frgestllning skulle producera svar i linje med vad jag var intresserad av att f veta. ven om ngon hade krafsat ner en A4 om hur de blev ekonomiska revisionister s skulle jag lsa det nd och skert f mer behllning av det n allt annat OTmg som skrivits hr nu.

Tack!

OT-regeln r naturligvis riktig och viktig som vgledning fr alla som krafsar ner nt p Flashback, men ibland tappar man trden, och tar emot en passning frn nn annans OT, eller hur man nu ska uttrycka det dvs man knner sig manad att kommentera vad nn annan n trdstartaren tar upp eller producerar.

Stanislav tog upp en rttviseaspekt p revisionsm varfr inte revidera andra folkmord istllet, eller samtidig/parallellt med att/innan man ger sig p Frintelsen? Det skulle gra Frintelserevisionisten mera trovrdig, och hans faktultet mera respektabel, om han kunde visa p tidigare - egna eller andras - revisionist-meriter. Man skulle kunna referera till en revisionist-skola.

Har folkmord reviderats frr? Eller r det en oknd freteelse i historien? r "andra(s)" folkmord per definition OT vad betrffar "den hr"?

Hur blev nn revisionist i dom eventuella fallen? Kan vi lra nt av dom?

En annan intressant aspekt av Frintelserevisionismen som historieskola(?) r Faurissons tilltag att rekrytera en ingenjr som Fred Leuchter att inspektera frintelseteknologin, eller vad man ska kalla det.

Kemister och teknologer (Rudolf, Fritz Berg) knner sig i hans efterfljd(?) kallade att ifrgastta vad historiker i Nrnberg-statuternas (statut = det faststllda) anda kallar common knowledge om Frintelsen (dvs mord-teknologin), det som Vidal-Naquet et al i deras franska historiker-upprop ansg inte kunde revideras.

Det r ocks en aspekt av hur revisionism blir till naturvetenskapen kan knna sig kallad att revidera historieskrivningen p olika omrden.

Kan ekonomivetenskapen gra samma sak? Statistik? Vetenskapliga framsteg ht?

Har det hnt frr i historien? Eller r frr i historien ht OT nr det gller hur man blir revisionist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in