2015-09-02, 20:13
Medlem
Rivarols avatar
För mig framstår det hela som en variant på temat att arier är goda och judar onda.

Varför lär man ut det här?

Är det inte mera klädsamt att respektera befolkningarna i värdländerna?

Vilka religiösa judiska skrifter ligger främst bakom den aggressiva hållningen?
Citat:
"It's not uncommon to be taught non-Jewish people are evil in ultra-Orthodox Jewish schools. It is part of the prayers, teaching, their whole ethos,” she said.

“What have the evil goyim (non-Jews) done with the synagogues and cheders [Jewish primary schools]?” The answer in the completed worksheet reads: “Burned them.”

Another question asks: “What did the goyim want to do with all the Jews?” – to which the answer, according to the worksheet, is: “Kill them.”.

http://www.independent.co.uk/news/education/education-news/threeyearold-ultraorthodox-jewish-children-told-the-nonjews-are-evil-in-worksheet-produced-by-school -10481682.html
Citat:
'Satmar Jewish school indoctrinates kids to hate evil goyim'

http://www.jpost.com/Breaking-News/Satmar-Jewish-school-indoctrinates-kids-to-hate-evil-goyim-414980
Citera
2015-09-02, 20:23
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivarol
För mig framstår det hela som en variant på temat att arier är goda och judar onda.

Nu är rubriken grovt missvisande. Det du refererar till är ultra ortodoxa, som i likhet med tokkristna och IS vrickade agerar och gör saker som inte har stöd i verkligheten eller sina skrifter.

I icke ortodoxa judiska skolor lärs det inte ut om detta.
Citera
2015-09-02, 20:24
Medlem
Det står ju "evil goyim". Då borde det väl förutsätta att alla "goyim" inte är "evil"?
Citera
2015-09-02, 20:29
Medlem
akehodells avatar
Vad betyder goyim?
varför ställer judar grupper mot varandra genom att dela upp i judar och goyim?
Citera
2015-09-02, 20:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

I den mån vissa judar har en negativ attityd till andra folk och religioner, så beror det säkert mer på de förföljelser judarna utsatts för under århundraden än på deras religiösa skrifter.

Den fetade meningen i ditt inlägg är för övrigt en antisemitisk klyscha. Judarna är inte några "gäster" som lever i ett "värdland" utan har samma hemortsrätt i sina hemländer som alla andra medborgare.
Citera
2015-09-02, 20:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Vad betyder goyim?
varför ställer judar grupper mot varandra genom att dela upp i judar och goyim?
Icke Jude betyder det
Citera
2015-09-02, 20:48
Medlem
Rivarols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I den mån vissa judar har en negativ attityd till andra folk och religioner, så beror det säkert mer på de förföljelser judarna utsatts för under århundraden än på deras religiösa skrifter.

Den fetade meningen i ditt inlägg är för övrigt en antisemitisk klyscha. Judarna är inte några "gäster" som lever i ett "värdland" utan har samma hemortsrätt i sina hemländer som alla andra medborgare.
Jo jag vill inte hamna i en Söder-diskussion om hemortsrätt utan är mera intresserad av det rent religiösa stödet för att ta avstånd från icke-judar. Även muslimer har väl några goyim-liknande uttryck för icke-muslimer om jag inte minns fel (kufar, kafir)
Citat:
Det är när Niklas Orrenius frågar SD:s partisekreterare om man inte kan vara både jude och svensk samtidigt, som Björn Söder svarar:

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/soders-uttalande-bland-de-tio-varsta-under-2014/
Citera
2015-09-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
... Den fetade meningen i ditt inlägg är för övrigt en antisemitisk klyscha. Judarna är inte några "gäster" som lever i ett "värdland" utan har samma hemortsrätt i sina hemländer som alla andra medborgare.
Det är delvis en sådan klyscha. Extremreligiösa judar ser Israel som det av gud utlovade landet och man betraktar sig själva som skingrade i diaspora. Visst ger det uttryck för antisemitism, som det skrivs, men en del judar ser enbart Eretz Yisrael som det enda landet för dem. Det präglar också inrikespolitiken i Israel, med ständigt nya olagliga bosättningar och övergrepp på annan befolkning.
Citera
2015-09-02, 21:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jo jag vill inte hamna i en Söder-diskussion om hemortsrätt utan är mera intresserad av det rent religiösa stödet för att ta avstånd från icke-judar. Även muslimer har väl några goyim-liknande uttryck för icke-muslimer om jag inte minns fel (kufar, kafir)

De flesta religioner har ord för dem som inte tillhör den egna religionen. I kristna länder har ordet okristna ofta använts som en sammanfattande beteckning för icke-religiösa och medlemmar av andra religioner än kristendomen.

Att man har ett sådant ord är dock inte samma sak som att ta avstånd från dessa människor. Huruvida någon tillhör den egna religionen eller inte är ju en viktig fråga i de flesta religioner, så det vore konstigt om man inte hade ett särskilt ord för det.
Citera
2015-09-02, 21:14
Medlem
Rivarols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är delvis en sådan klyscha. Extremreligiösa judar ser Israel som det av gud utlovade landet och man betraktar sig själva som skingrade i diaspora. Visst ger det uttryck för antisemitism, som det skrivs, men en del judar ser enbart Eretz Yisrael som det enda landet för dem. Det präglar också inrikespolitiken i Israel, med ständigt nya olagliga bosättningar och övergrepp på annan befolkning.
Jag påminner mig också ha läst i förbigående om någon judisk ortodox inriktning som ansåg att Israel som judisk stat var en vantolkning av skrifterna och att judar skulle leva bland andra människor. Den judiska staten skulle komma "vid tidens ände" eller något.
Citera
2015-09-02, 21:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Att vissa israeliska ultranationalister har den inställningen gör det dock inte legitimt att ifrågasätta andra judars hemortsrätt i de länder där de bott hela sitt liv. Vilket ordet "värdland" indirekt gör. Det används som sagt ofta av antisemiter för att antyda att judarna egentligen inte hör hemma i ett visst land.
Citera
2015-09-02, 21:54
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Jag påminner mig också ha läst i förbigående om någon judisk ortodox inriktning som ansåg att Israel som judisk stat var en vantolkning av skrifterna och att judar skulle leva bland andra människor. Den judiska staten skulle komma "vid tidens ände" eller något.

Ja, bland annat Satmar som nämns i din länk är av den uppfattningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in