Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-03, 07:54
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Har nån hittat vem som är ansvarig för arbetsplatsen?
Citera
2015-09-03, 07:56
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Hittade det nog själv..

Vinkasten 2?

http://kreativbyggkonsult.se/referenser/balkong-och-fasadrenovering-hasselby/
Citera
2015-09-03, 07:59
Medlem
Hund-Cirkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vilken säkerhet var under all kritik i klippet? Från filmklipper är det svårt, för att inte säga omöjligt att se några större brister med ställningen iaf.

Om det finns en byggnadsställning med bomlag anpassat för takarbete, vilket verkar vara fallet utifrån vad jag ser i klippet, behövs inga selar för att gå på taket.

Av det korta inslaget kunde man se att byggnadsställningarna inte var helt omsluten, dessutom fanns det inga avspärrningar, inga varningsskyltar - inga bra tecken.
Citera
2015-09-03, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hund-Cirkus
Av det korta inslaget kunde man se att byggnadsställningarna inte var helt omsluten, dessutom fanns det inga avspärrningar, inga varningsskyltar - inga bra tecken.

Det man kan se av bilderna är att det sitter en grön skylt på ställningen och det innebär att den är färdigbyggd och besiktigad så kallad självkontroll. Att ställningsväven är öppnad är helt normalt för att ta in material på ställningen utav dem som arbetar på den. Det har skrivits att det var en ställningsbyggare som föll ned om detta är fallet tyder allt på att han var där för att göra en ändring på ställningen. Det som stödjer detta är den gröna skylten som säger att ställningen vid någon tidpunkt varit klar och överlämnad till beställaren.
Vem är ställningsentreprenören? Det ser ut som plettac stålram med blå lila märkt ställningen, villen ställningsentreprenör har den märkningen?
Citera
2015-09-03, 09:46
Medlem
styrlunds avatar
När jag jobbade som humper för en jävla massa år sedan såg jag hur ställningsbyggarna jobbade. De klättrade på ställen som en normal individ aldrig skulle göra, och det utan sele.
Det funkar helt enkelt inte att bygga ställning med sele på den tiden som beställarna kräver.
Kan nästan garantera att INGEN ställningsbyggare använder sele.
Citera
2015-09-03, 11:27
Bannlyst
Containrarna som står på arbetsplatsen tillhör Interoc, så jag antar att de är huvudentreprenörer.
Citera
2015-09-03, 12:48
Medlem
Är byggarbetarna från östeuropa ? Jag har erfarenhet av ställningsbyggare från Polen och det är väldigt svårt att få dem att följa säkerhetsreglerna. Man måste gång på gång hänga på låset och påpeka saker för dem. Varför har de så jävla kort minne ?
Citera
2015-09-03, 16:40
Interoc har hand om fasaden som tillägsisoleras och blästras för ny färg och puts. Jag var där på jobb och blästrade förra veckan.
Så Interoc

Ställningssbyggare brukar vara sydamerikaner och folk från allaa olika öst länder.

Jag springer på ställning varje dag och det är ofta man stoppar hjärtat i halsgropen då dom slarvat med plank som sitter lös. Jävligt lätt att det händer olyckor om man inte är uppmärksam.
Senast redigerad av El0l 2015-09-03 kl. 16:43.
Citera
2015-09-03, 19:21
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
När jag jobbade som humper för en jävla massa år sedan såg jag hur ställningsbyggarna jobbade. De klättrade på ställen som en normal individ aldrig skulle göra, och det utan sele.
Det funkar helt enkelt inte att bygga ställning med sele på den tiden som beställarna kräver.
Kan nästan garantera att INGEN ställningsbyggare använder sele.
Skitsnack, alla stora företag kräver sele och ställningsbyggare har dubbla krokar.
Citera
2015-09-03, 20:46
Medlem
Gällande dödsfallet: Dog han omedelbart eller var han vid medvetande mellan fallet och dödsögonblicket? Det senare drömmer jag mardrömmar om ibland.
Citera
2015-09-03, 21:11
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Skitsnack, alla stora företag kräver sele och ställningsbyggare har dubbla krokar.
Du tror det ja... Har haft JM runt kutarna i ett halvår, ja de har sele på sig men det är ytterst, ytterst sällan jag sett någon förankrat sig med lina/krokar trots att ställningarna de varit på var långt ifrån kompletta, ex på översta bomlaget innan räckena kommit på plat eller på taket ovanför ställningen (nej ställningen var inte anpassad för takarbete, översta bomlag var ca 1,5 - 2 meter ned på fasaden).
Citera
2015-09-03, 21:30
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du tror det ja... Har haft JM runt kutarna i ett halvår, ja de har sele på sig men det är ytterst, ytterst sällan jag sett någon förankrat sig med lina/krokar trots att ställningarna de varit på var långt ifrån kompletta, ex på översta bomlaget innan räckena kommit på plat eller på taket ovanför ställningen (nej ställningen var inte anpassad för takarbete, översta bomlag var ca 1,5 - 2 meter ned på fasaden).
Jag tror inget. Finns många regler om det följs eller inte är en annan sak. Men sele har de på sig sen om de krokar fast sig eller inte skiter jag i..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in