2015-09-02, 04:52
Medlem
Solaris avatar
Jag har hittat en bostadsrätt som jag är sugen på. Priset ligger på 1200000kr.
Jag har en fast anställning som betalar bra. Jag har aldrig varit sen med en räkning och har inga betalningsanmärkningar what so ever. Jag har ca 200k sparat och morsan har bra med cash och är skuldfri. Hon bor i en lägenhet där grannen (ett rum mindre) precis sålde för ca 1,5 miljoner så jag antar att hennes värderas någonstans där också.

Jag har aldrig tagit en lån i hela mitt så jag har ingen aning om hur det funkar mer än att man måste ha sparat ihop en kontatinsats på 20%? så då skiter det sig redan där? är det så simpelt? :S
Citera
2015-09-02, 06:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Kontantinsatsen är på 15%. Du måste ha en inkomst, inga anmärkningar.
Din mammas ekonomi spelar bara roll om hon också ska låna vilket inte alls är säkert banken vill gå med på. Det kan gå att också låna till kontantinsatsen men sällan på samma bank och det blir då högre ränta.
Det görs en koll om du har råd med lånet genom att banken räknar på vad du har kvar att leva på efter avgift till bostadsrätt, el, etc och en högre ränta på 2-10%. Beroende på bank så skall du ha runt 10K kvar att leva på.

Gå till den bank som du har övriga affärer på och hör med dem som får du ett bättre svar.
Citera
2015-09-02, 09:04
Medlem
Boka en tid med banken och diskutera med dom om saken. Kom ihåg att det kan vara bra och gå till lite olika banker då lån och amorteringskrav kan vara annerlunda från bank till bank.

annars är det som åvanstående säger 15% direkt och topplån 15% och bolån 70%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in