• 2
  • 3
2015-09-03, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Eller också INTE!
Aceton är ett jävligt starkt lösningsmedel.
Prova hellre med nånting mildare. T-röd exempelvis.
Aceton funkar nog bra. Har själv legat på alla fyra och räddat mitt parkettgolv efter en större incident. Aceton används vanligen för borttagning av nagellack, så jag tycker nog att du överdriver.
Citera
2015-09-03, 04:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Aceton funkar nog bra. Har själv legat på alla fyra och räddat mitt parkettgolv efter en större incident. Aceton används vanligen för borttagning av nagellack, så jag tycker nog att du överdriver.
Aceton kan lösa upp vissa typer av golvmaterial.
Citera
2015-09-03, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Typ plast!
Citera
2015-09-03, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Man tar ju bara lite grann, och väldigt försiktigt. Det började lösa upp lacken i min parkett, men i och med att det avdunstar snabbt gick det bra att dutta på i ådrornas riktning med tops. Inga spår syns idag.

Man provar naturligtvis på ett litet område först.
Citera
2015-09-03, 06:33
Medlem
Crashs avatar
Det ljusa kanske är så som mattan ska se ut, var lite småskitig innan
Citera
2015-09-03, 09:43
Medlem
Citat:
Gör jag?
Aceton är starkare än thinner.
Aceton skadar t.o.m. Epoxigolv.

Citat:
Man tar ju bara lite grann, och väldigt försiktigt. Det började lösa upp lacken i min parkett, men i och med att det avdunstar snabbt gick det bra att dutta på i ådrornas riktning med tops. Inga spår syns idag.

Man provar naturligtvis på ett litet område först.
Eller så gör man dom man bör och ska göra:
Börjar med nånting ganska milt och vid behov går vidare till starkare medel gradvis.

Man kan säkert köra bil på nitroglycerin. Frågan är hur bra det är för bilen.
Citera
2015-09-03, 16:30
Medlem
carminaburanas avatar
Finns ju inte en chans att det skulle gå att använda aceton eller nån annat lösningsmedel för att det där ska bli bra. Kan nog säga med 100% säkerhet att det skulle se ännu värre ut, flammigt och jävligt. Vad kan det kosta att lägga nytt golv?
Citera
2015-09-03, 16:35
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkideer
De vita / blekta är att jag skrubbat...
Skrubbade med en kökssvamp.
Måste fixa detta då de är en hyres lgh!!
Det är ju inte så konstigt. Mattan är troligen gammal och smutsig. När du skrubbar blir den ren. Skrubba resten av mattan på samma sätt så att den får samma färg överallt.

Visst är det kanske lite jobb, men vilken annan lösning skulle kunna finnas? Magi?
Citera
2015-09-03, 16:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju inte så konstigt. Mattan är troligen gammal och smutsig. När du skrubbar blir den ren. Skrubba resten av mattan på samma sätt så att den får samma färg överallt.

Visst är det kanske lite jobb, men vilken annan lösning skulle kunna finnas? Magi?

ja om det är såhär så är det bara att kavla upp ärmarna och börja skrubba så in i helvete, så ska det nog bli bra. OM du då inte använde nåt lösningmedel.
Citera
2015-09-04, 01:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Aceton är starkare än thinner.
Aceton skadar t.o.m. Epoxigolv.
Har spillt aceton en gång på köksgolvet, kanske 2 kryddmått och torka upp det direkt....på några sekunder bara hade mattan mjuknat ordentligt, aceton är fenomenal på att förstöra.

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ja om det är såhär så är det bara att kavla upp ärmarna och börja skrubba så in i helvete, så ska det nog bli bra. OM du då inte använde nåt lösningmedel.
Skrubba? är väl en självklarhet att fästa en skurborste på slipmaskinen hahaha nagelborste tycker jag funkar väldigt bra, mer lättarbetad än skurborste.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag skriker inte högt, det kan faktiskt fungera. Dock måste jag fråga, blir inte resultatet väldigt halt?
Inte provat men tanken har funnits vid ett par tillfällen
Citera
2015-09-04, 03:00
Medlem
0rganets avatar
Många tips har du fått i denna tråd men jag skulle föreslå att du först provar om mattan har polishlagret kvar, dvs du har kanske lyckats handskura bort delar av detta (ljusare områden), då är det rätt lätt att fixa till med polishbort-medel och sedan lägga ett nytt polishlager.
Du kan testa med att använda ett rengöringsmedel med högt PH-värde (gärna runt PH 10) på en bit av mattan. Lägg ut medlet och låt verka ca 5 minuter, skrubba sedan med en vit skursvamp rätt hårt och i ett par minuter, skölj av ett par gånger med vatten och se om du får samma nyans som de ljusare områdena du har, känn också av med handen om det har samma struktur.
Funkar detta så kan jag beskriva hur du tar bort det gamla polishlagret och sedan sätter ett nytt polishlager eller hur du söker efter ett företag som kan detta (utbildningen på detta är rena skämtet, har gått den ).
Citera
2016-01-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Någon uppdatering ifrån TS? Vill gärna veta om du fick någon ordning på detta...

Nä jag fick ingen ordning och orkade inte försöka heller.. Har lagt en matta på. Och felanmält golvet till hyresvärden och sa att "Golvet ser förfärligt ut, de är ju så nött, se här vill ha golvbyte" skulle e.v få de senare iår
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in