Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-01, 22:21
Medlem
Vet någon hur man smidigast uppgraderar Xp till Windows 10? Har W10 på USB. Datorn uppfyller alla kraven för 64-bitar.
Citera
2015-09-01, 22:39
Medlem
För att få gratisuppgraderingen måste du först trycka in Windows 7 SP1 eller 8.
Sedan får du frågan om du vill uppgradera till 10.
Men Windows 10 var inte mycket att ha, bara krångligare att använda än Windows 7.
Jag graderar ned igen till Windows 7 vid tillfälle så man får ordentlig funktion på datorn igen.
Citera
2015-09-03, 02:52
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steway
Vet någon hur man smidigast uppgraderar Xp till Windows 10? Har W10 på USB. Datorn uppfyller alla kraven för 64-bitar.
Det går inte att uppgradera från XP, man måste nyinstallera.
Man kan inte (finns fulhack men rekommenderas inte) gå från 32-bit till 64-bit, man måste nyinstallera.

Nyinstallera Win7 64-bit. Installera drivers. Kör Win Update fullt ut inkl omstarter tills det inte hittas fler.
Därefter bör du få erbjudande om uppgradering till Win10.

Eller så stannar du kvar med XP i gammelburken, det funkar ok fortfarande.
Citera
2015-09-03, 22:12
Medlem
Jag har alltså köpt w10 på usb... och har inte 7:an. Det jag inte får till är vilket värde jag ska ändra i bios:en så att den startar från usb istället och nyinstallerar 10:an?
Citera
2015-09-03, 23:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag har alltså köpt w10 på usb... och har inte 7:an. Det jag inte får till är vilket värde jag ska ändra i bios:en så att den startar från usb istället och nyinstallerar 10:an?

Du får avvakta andras svar men jag tror inte USB-stickan var uppfunnen när XP var aktuell.
Prova inte detta heller innan godkännande:
Hitta USB-stickan i Utforskaren och starta setup.exe.
Citera
2015-09-04, 01:10
Medlem
x12s avatar
Xp var aktuellt mellan 2001 och 2014, så visst fanns det usb-pinnar under dess tid, de har funnits i ca.15 år, vad det nu har med saken att göra.

Försök hitta nåt i bios som heter "boot order", "boot device order" eller liknande, justera ordningsföljden så 1=usb, 2=cd, 3=hårddisk. "Exit & save changes", datorn startar om och OM den tillhör de ca. 90% som klarar att starta på usb ska problemet vara löst med detta.
Citera
2015-09-04, 06:46
Medlem
x12:
Alla boot alternativ som heter något med USB har aldrig funkat för att datorn vet inte vilken USB port som är viktigast. Bios (äldre) tycker också att USB minnen = hårddisk så man måste välja EXAKT vilken som om datorn hade haft flera hårddiskar.

Det är 2 st bios inställningar man ska kolla upp.

Hos mig heter ena "Hard disk boot priority" så leta efter något liknande. Den ger en lista med konstiga modellnamn. En av dom känner du igen från klisterlappen på hårddisken och från kvittot du fick när du köpte grejerna. Den andra borde vara USB minnet.

Sen ser man till att hårddisk är nr 1 i den vanliga boot listan.

XP datorer som hade SATA portar gick det att starta från USB för de hade "Hard disk boot priority" bios alternativet. Datorer som bara hade den äldre IDE porten (inga SATA portar) varierade det när jag testade.
Senast redigerad av panpo98 2015-09-04 kl. 06:53.
Citera
2015-09-05, 10:22
Medlem
Skadat godss avatar
Funkar det inte att få datorstart på USB så får du rippa ner stickan till ISO-fil och bränna på CD/DVD.
https://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&biw=&bih=&q=usb+2+iso&btnG= S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&gbv=1

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du får avvakta andras svar men jag tror inte USB-stickan var uppfunnen när XP var aktuell.
Prova inte detta heller innan godkännande:
Hitta USB-stickan i Utforskaren och starta setup.exe.
Ähum, jaha nej. Du gissar lite förstår jag.

Varifrån ska ett godkännande komma då. Från Microsoft? Från den lokala datorserviceverkstaden? Från förälder i hushållet?
Citera
2015-09-05, 13:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Funkar det inte att få datorstart på USB så får du rippa ner stickan till ISO-fil och bränna på CD/DVD.
https://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&biw=&bih=&q=usb+2+iso&btnG= S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&gbv=1

Ähum, jaha nej. Du gissar lite förstår jag.

Varifrån ska ett godkännande komma då. Från Microsoft? Från den lokala datorserviceverkstaden? Från förälder i hushållet?

Vilket godkännande? TS har ju licensnyckeln.
Vad skulle det vara för skillnad på att boota från stickan eller att starta setup manuellt?
Citera
2015-09-05, 13:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Xp var aktuellt mellan 2001 och 2014, så visst fanns det usb-pinnar under dess tid, de har funnits i ca.15 år, vad det nu har med saken att göra.

Försök hitta nåt i bios som heter "boot order", "boot device order" eller liknande, justera ordningsföljden så 1=usb, 2=cd, 3=hårddisk. "Exit & save changes", datorn startar om och OM den tillhör de ca. 90% som klarar att starta på usb ska problemet vara löst med detta.

Men det var tydligen problem för många att installera WinXP frånen sticka:
http://getintopc.com/tutorials/how-to-install-windows-xp-with-usb-drive/

Se Note längst ner:

USB fungerade väl inte ens som det skulle förrän SP3.
Citera
2015-09-05, 17:07
Medlem
Det var lite mekande med installationen men nu är den gjord... Det går att installera W10 med sticka i Xp, det är i bootmenyn man ska leta och ändra ordningen men också, i mitt fall, ändra i en annan undermeny den också i bootmenyn. Inte på något sätt självklart... nästa stora hinder var sedan att få igång wi-fi, man tycker att w10 kunde ha varit lite mer till hjälp... skaffade kanske 10:an lite för snabbt... vem vet: de kommande uppdateringarna kanske gör underverk.
Citera
2015-09-05, 18:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det var lite mekande med installationen men nu är den gjord... Det går att installera W10 med sticka i Xp, det är i bootmenyn man ska leta och ändra ordningen men också, i mitt fall, ändra i en annan undermeny den också i bootmenyn. Inte på något sätt självklart... nästa stora hinder var sedan att få igång wi-fi, man tycker att w10 kunde ha varit lite mer till hjälp... skaffade kanske 10:an lite för snabbt... vem vet: de kommande uppdateringarna kanske gör underverk.

Mycket uppdateringar blir det.

Grejer från Realtek var de som behövde nyare drivrutiner t.ex ljudkort och nätverkskort. Kollade det med Driver booster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in