2015-09-01, 22:21
Medlem
Vet ngon hur man smidigast uppgraderar Xp till Windows 10? Har W10 p USB. Datorn uppfyller alla kraven fr 64-bitar.
Citera
2015-09-01, 22:39
Medlem
Fr att f gratisuppgraderingen mste du frst trycka in Windows 7 SP1 eller 8.
Sedan fr du frgan om du vill uppgradera till 10.
Men Windows 10 var inte mycket att ha, bara krngligare att anvnda n Windows 7.
Jag graderar ned igen till Windows 7 vid tillflle s man fr ordentlig funktion p datorn igen.
Citera
2015-09-03, 02:52
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steway
Vet ngon hur man smidigast uppgraderar Xp till Windows 10? Har W10 p USB. Datorn uppfyller alla kraven fr 64-bitar.
Det gr inte att uppgradera frn XP, man mste nyinstallera.
Man kan inte (finns fulhack men rekommenderas inte) g frn 32-bit till 64-bit, man mste nyinstallera.

Nyinstallera Win7 64-bit. Installera drivers. Kr Win Update fullt ut inkl omstarter tills det inte hittas fler.
Drefter br du f erbjudande om uppgradering till Win10.

Eller s stannar du kvar med XP i gammelburken, det funkar ok fortfarande.
Citera
2015-09-03, 22:12
Medlem
Jag har allts kpt w10 p usb... och har inte 7:an. Det jag inte fr till r vilket vrde jag ska ndra i bios:en s att den startar frn usb istllet och nyinstallerar 10:an?
Citera
2015-09-03, 23:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag har allts kpt w10 p usb... och har inte 7:an. Det jag inte fr till r vilket vrde jag ska ndra i bios:en s att den startar frn usb istllet och nyinstallerar 10:an?

Du fr avvakta andras svar men jag tror inte USB-stickan var uppfunnen nr XP var aktuell.
Prova inte detta heller innan godknnande:
Hitta USB-stickan i Utforskaren och starta setup.exe.
Citera
2015-09-04, 01:10
Medlem
x12s avatar
Xp var aktuellt mellan 2001 och 2014, s visst fanns det usb-pinnar under dess tid, de har funnits i ca.15 r, vad det nu har med saken att gra.

Frsk hitta nt i bios som heter "boot order", "boot device order" eller liknande, justera ordningsfljden s 1=usb, 2=cd, 3=hrddisk. "Exit & save changes", datorn startar om och OM den tillhr de ca. 90% som klarar att starta p usb ska problemet vara lst med detta.
Citera
2015-09-04, 06:46
Medlem
x12:
Alla boot alternativ som heter ngot med USB har aldrig funkat fr att datorn vet inte vilken USB port som r viktigast. Bios (ldre) tycker ocks att USB minnen = hrddisk s man mste vlja EXAKT vilken som om datorn hade haft flera hrddiskar.

Det r 2 st bios instllningar man ska kolla upp.

Hos mig heter ena "Hard disk boot priority" s leta efter ngot liknande. Den ger en lista med konstiga modellnamn. En av dom knner du igen frn klisterlappen p hrddisken och frn kvittot du fick nr du kpte grejerna. Den andra borde vara USB minnet.

Sen ser man till att hrddisk r nr 1 i den vanliga boot listan.

XP datorer som hade SATA portar gick det att starta frn USB fr de hade "Hard disk boot priority" bios alternativet. Datorer som bara hade den ldre IDE porten (inga SATA portar) varierade det nr jag testade.
Senast redigerad av panpo98 2015-09-04 kl. 06:53.
Citera
2015-09-05, 10:22
Medlem
Skadat godss avatar
Funkar det inte att f datorstart p USB s fr du rippa ner stickan till ISO-fil och brnna p CD/DVD.
https://www.google.se/search?hl=sv&s...5+Google&gbv=1

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du fr avvakta andras svar men jag tror inte USB-stickan var uppfunnen nr XP var aktuell.
Prova inte detta heller innan godknnande:
Hitta USB-stickan i Utforskaren och starta setup.exe.
hum, jaha nej. Du gissar lite frstr jag.

Varifrn ska ett godknnande komma d. Frn Microsoft? Frn den lokala datorserviceverkstaden? Frn frlder i hushllet?
Citera
2015-09-05, 13:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Funkar det inte att f datorstart p USB s fr du rippa ner stickan till ISO-fil och brnna p CD/DVD.
https://www.google.se/search?hl=sv&s...5+Google&gbv=1

hum, jaha nej. Du gissar lite frstr jag.

Varifrn ska ett godknnande komma d. Frn Microsoft? Frn den lokala datorserviceverkstaden? Frn frlder i hushllet?

Vilket godknnande? TS har ju licensnyckeln.
Vad skulle det vara fr skillnad p att boota frn stickan eller att starta setup manuellt?
Citera
2015-09-05, 13:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Xp var aktuellt mellan 2001 och 2014, s visst fanns det usb-pinnar under dess tid, de har funnits i ca.15 r, vad det nu har med saken att gra.

Frsk hitta nt i bios som heter "boot order", "boot device order" eller liknande, justera ordningsfljden s 1=usb, 2=cd, 3=hrddisk. "Exit & save changes", datorn startar om och OM den tillhr de ca. 90% som klarar att starta p usb ska problemet vara lst med detta.

Men det var tydligen problem fr mnga att installera WinXP frnen sticka:
http://getintopc.com/tutorials/how-t...ith-usb-drive/

Se Note lngst ner:

USB fungerade vl inte ens som det skulle frrn SP3.
Citera
2015-09-05, 17:07
Medlem
Det var lite mekande med installationen men nu r den gjord... Det gr att installera W10 med sticka i Xp, det r i bootmenyn man ska leta och ndra ordningen men ocks, i mitt fall, ndra i en annan undermeny den ocks i bootmenyn. Inte p ngot stt sjlvklart... nsta stora hinder var sedan att f igng wi-fi, man tycker att w10 kunde ha varit lite mer till hjlp... skaffade kanske 10:an lite fr snabbt... vem vet: de kommande uppdateringarna kanske gr underverk.
Citera
2015-09-05, 18:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det var lite mekande med installationen men nu r den gjord... Det gr att installera W10 med sticka i Xp, det r i bootmenyn man ska leta och ndra ordningen men ocks, i mitt fall, ndra i en annan undermeny den ocks i bootmenyn. Inte p ngot stt sjlvklart... nsta stora hinder var sedan att f igng wi-fi, man tycker att w10 kunde ha varit lite mer till hjlp... skaffade kanske 10:an lite fr snabbt... vem vet: de kommande uppdateringarna kanske gr underverk.

Mycket uppdateringar blir det.

Grejer frn Realtek var de som behvde nyare drivrutiner t.ex ljudkort och ntverkskort. Kollade det med Driver booster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in