2015-09-01, 20:01
Medlem
Har ev ett problem tror jag,

Det är så att jag har sökt till högskola, och i dag äger jag en fastighet. som jag bor i, har lån på huset. Och gått å funderar lite på OM jag skulle komma in på högskolan, så måste jag antigen sälja huset, alt hyra ut de, men det finns lite nackadelar i de hela.

1. om jag hyr ut de, så räknas det som inkomst.. vilket kommer at dra ner mitt studiebidrag/lån
2. säljer jag huset, så kommer jag åka på reaskatt, då huset är värt mer än när jag köpte de.

Hur ska man lösa de? för att få en så bra ekonomin som möjligt, då jag inte kommer kunna bo kvar i huset under tiden jag läser, men sälja de känns dåligt på ett sätt och, då det är ett väldigt bra sparande.
Sen vet jag inte vad som händer om jag säljer huset, å det står i min deklaration, för det ser ju skatteverket att det är blir en rejäl ökning av inkomst de året jag säljer.

Alla tips mottages då jag inte vet hur f*n man ska göra:S
Citera
2015-09-01, 20:05
Medlem
Herblaws avatar
Varför tar du inte bara betalt i kontanter? Folk skriker efter att få hyra så kontantbetalning lär ju inte vara ett problem
Citera
2015-09-01, 20:09
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Hyr ut det svart.
Kanske är bäst att du fortsätter bo i en viss del av huset för att behålla kontrollen.

Går det inte att hyra ut det för 50000 om året utan att det ska behöva beskattas, du bör kontrollera det iallafall.
Citera
Medlem
Försäljning av hus ellr lägenhet påverkar inte CSN, det är ju ingen inkomst, det är en reavinst och specas i deklarationen.
Citera
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Varför tar du inte bara betalt i kontanter? Folk skriker efter att få hyra så kontantbetalning lär ju inte vara ett problem
Vad ger det för trygghet då? Absolut ingen. Inte för uthyraren eller den som hyr. Hur gör man med uppsägningstiden? Vad händer om den som hyr huset råkar ha sönder någonting och vägrar betala? Om den som hyr huset vägrar betala hyran? Jag skulle aldrig hyra ut någonting svart.

Ska uthyraren komma och knacka på i sitt egna hus med baseball trä och kasta ut dom?
Citera
2015-09-01, 20:57
Medlem
U-Figs avatar
Om du inte hyr ut det för oerhört höga summor lär du inte överstiga fribeloppet som, om du mottar studiemedel på heltid, är 86 200 kr per halvår, eller drygt 14 000 kr per månad.

Jag antar också att du har driftskostnader för huset, se t ex här: https://www.skatteverket.se/privat/f...800033479.html

Alltså: bo kvar (eller flytta om lärosätet är beläget på annan, ej närbelägen, ort) och hyr ut ett eller flera rum. Det bör inte innebära några problem för ditt studiemedel.
Senast redigerad av U-Fig 2015-09-01 kl. 21:01.
Citera
2015-09-01, 21:15
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Vad ger det för trygghet då? Absolut ingen. Inte för uthyraren eller den som hyr. Hur gör man med uppsägningstiden? Vad händer om den som hyr huset råkar ha sönder någonting och vägrar betala? Om den som hyr huset vägrar betala hyran? Jag skulle aldrig hyra ut någonting svart.

Ska uthyraren komma och knacka på i sitt egna hus med baseball trä och kasta ut dom?

Svart är när man inte har tillåtelse att hyra ut. Jag skrev bara att du skulle ta betalt med kontanter.
Citera
2015-09-01, 21:46
Medlem
då jag sökt skola på annan ort. kommer jag inte kunna bo i huset, Så jag måste hyra ut hela huset i såna fall.

var inne på det och att hyra ut de svart, men det verkar lite nervöst, att få in pengar på kontot varje månad, ca 5000kr i hyra.

OM det inte är någon som man känner, då blir att mkt lättare. då man kan ta betalt via tex paypal eller likande.
Citera
2015-09-01, 21:47
Medlem
U-Figs avatar
Varför hyra ut det svart när du får hyra ut det "vitt" utan att stöta på problem med ditt studiemedel? (Om du nu inte ska hyra ut det för över 14 000 kr/månad)
Citera
2015-09-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför hyra ut det svart när du får hyra ut det "vitt" utan att stöta på problem med ditt studiemedel? (Om du nu inte ska hyra ut det för över 14 000 kr/månad)

ne svart tänkte jag om.. det blev koplicationer, med tex studielån, inkomster osv.

då jag har lån på huset, ca 3000kr månaden, å sen även betala hyra för tex en lägenhet där jag ska studera.

men går det att lösa vitt är det självklart de bästa på alla sätt.
Citera
2015-09-01, 21:55
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namn90
ne svart tänkte jag om.. det blev koplicationer, med tex studielån, inkomster osv.

då jag har lån på huset, ca 3000kr månaden, å sen även betala hyra för tex en lägenhet där jag ska studera.

men går det att lösa vitt är det självklart de bästa på alla sätt.
Ja? Låt hyresgästen stå för driftskostnaderna, alltså kallhyra för din del. Se t ex: http://avdragslexikon.se/avdrag/inko...tader-egendom/

Lån- och ränteavgifter som du har kvar kan också kvittas mot kapitalinkomsten, alltså om du hyr ut bostaden för 7 000 kr/månad och har avgifter för att äga bostaden på 3 000 kr/månad så är inkomsten enbart 4 000 kr. (Se tidigare länk till SKV) Det ska, som du ser, mycket till för att du ska överstiga 14 000 kr/månad i inkomst. Det är i varje fall så jag förstått det; det kan mycket väl vara så att jag missförstått det.
Citera
2015-09-01, 22:06
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja? Låt hyresgästen stå för driftskostnaderna, alltså kallhyra för din del. Se t ex: http://avdragslexikon.se/avdrag/inko...tader-egendom/

Lån- och ränteavgifter som du har kvar kan också kvittas mot kapitalinkomsten, alltså om du hyr ut bostaden för 7 000 kr/månad och har avgifter för att äga bostaden på 3 000 kr/månad så är inkomsten enbart 4 000 kr. (Se tidigare länk till SKV) Det ska, som du ser, mycket till för att du ska överstiga 14 000 kr/månad i inkomst. Det är i varje fall så jag förstått det; det kan mycket väl vara så att jag missförstått det.

Du har förstått det rätt. Det sundaste i din situation är att hyra ut det VITT och lagligt. Kan överstiga 86 000 ifall du extraknäcker på sidan om (ha i åtanke att det blir en del pengar när du jobbar heltid under sommaren..) men att hyra ut, utan extraknäck är inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in