Jag läser tråden dagligen men kommer sällan med inlägg då jag anser att min litterära förmåga inte står i proportion till andra skribenter. Man ska veta sina begränsningar.
Jag har all respekt för de intelligenta skribenterna i denna tråd. Ingen nämnd o ingen glömd.
Nåväl, som trogen lyssnare av studio 1 på P1 16:00 - 18:00 hörde jag dagens vänsterpropaganda.
Vi fick först höra de förfärande orden från Viktor Orbán (Ungerns premiärminister):
Why do you come here? Why do you come here from Turkey, it is a safe country. This is not a Europe problem. Germany is to blame why there are so much refugees coming here, since
they promise welfare for anyone from Syria (eller vem som helst som hävdar att de är därifrån *mitt eget inlägg*). Han borde kanske ha nämnt Sverige också, då vi gör samma sak.
Sen skulle detta diskuteras och i opartiska SR bjuder man då in två vänsterdebattörer som tycker likadant, Anders Lindberg och Heidi Avellan.
Naturligtvis blir det ingen debatt utan fokus läggs på hur illa det är ställt med Ungern. De hade ju folk som lämnade 1956. Då borde de väl vara öppna för massinvandring.
Nu är jag inte i den åldern att jag minns 1956 men jag har läst lite modern historia (och desto mer riktig historia, dvs det som hände innan 1800). Ungern är ett Europeiskt land
med en rik historia som kanske inte får plats i den här tråden men det man kan säga är att de var på samma sida i WW2 som axelmakterna (då de kände ett stort och verkligt hot från
Ryssland) men eftersom de vägrade att deportera judar så blev de annekterade av Tyskland på våren 1944. När de blev "befriade" av ryssarna så tillsatte de (Stalin) en regering och gjorde en
nisse vid namn Zoltán Tildy till regeringschef. Det var så klart en marionettregering och jag gissar att få Ungrare ville ha det så. En del valde att lämna landet och eftersom de
kunde göra nytta i krigsdrabbade grannländer eller industrinationer som Sverige och England så hade de stora möjligheter att sticka.
Nu ska jag inte vara den som är den, men jag hävdar att det här inte är riktigt samma sak som dagens migration. Denna diskrepans tas dock inte upp i Studio 1.
Därefter följer ett ännu märkligare repotage, om man som jag är en kritisk lyssnare.
Här kommer ett repotage om Danmark där det hävdas att det finns en folkrörelse som vill ha mer invandring. Just när SR´s reporter är där finns inga i lokalen men de ska tydligen ha
12000 medlemmar. En kvinna som jag dessvärre tappat namnet på förklarar glatt att eftersom Danmark är ett rikt och stabilt land så borde de kunna ta emot många fler flyktingar.
Att folkrörelsen i Sverige som vill minska invandringen är ungefär 3,5 miljoner människor (56% av den röstberättigade befolkningen) har inte triggat SR att sända ett repotage...
Som medveten Youtube-konsument blir jag lite paff över att denna lilla darrning på oceanen renderar ett uppslag i Studio 1 emedan Hjernevask i NRK inte fick en stavelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjernevask_(TV-program)
Vad kan nu detta bero på? Kan det vara så att programmet belyste biologisk forskning som slog hål på genusvetenskapens alla forskningsrön? Mja, jag vet inte. Jag vet dock att de
Norska statliga stöden för genusforskning drogs in efter att programmet sänts i NRK.
Sen gör de ett "allvarligt" försök att ta reda på hur det ser ut i andra nordiska länder. Först ut är Finland. Anna Landelius intervjuas om situationen i Helsingfors. Intervjuaren
i Studio 1 säger att när man sitter på tunnelbanan i STHLM så känns det som om man har hela världen på plats, hur känns det i Helsingfors. Finns det en mångkulturell känsla?
Anna stakar sig... Helsingfors är ju en mycket mindre stad än Stockholm... Sen finner hon sig och säger att jo visst, här finns den underbara mångokulturen också.
Här kan man ju köra lite besvärande fakta. Finland tog emot 3620 flyktingar förra året, mot 81 180 för Sverige. Det roliga är att de skyller detta på att flyktingsmugglarnas
vägar antagligen inte går förbi Finland.
Jag är inte finsk, men jag vet att de inte skäms för nationell stolthet. Jag hörde tidigare på radio att de i år har 15 000 asylsökande och att de väller in. Jag är inte besläktad med Saida
men förutspår att det här kommer föranleda vissa förändringar i Finsk politik. De kommer stoppa inflödet, trots Svenska politikers försäkran om att det är omöjligt pga internationella
konventioner som uppenbarligen ingen annan följer.
Men det blir ännu bättre. Därefter intervjuas en apologet från Lettland, som uppseendeväckande nog är konsult för UNHCR (de kanske borde kolla varför i helvete de betalar lön till den
här killen). Han säger att Lettland tar emot 375 asylsökande i år, vilket är, enligt honom, jättebra eftersom de sen 1998 bara tagit emot 200 st.
Intervjuaren frågar lite om vad det kan bero på men får inga raka svar. Det är okej för SR. Så länge det inte motsäger deras agenda så behöver man inte ha svar på frågorna.
Jag känner för att starta en blogg o skriva referat om dagens studio 1... Det är så mycket att berätta om...
/Klorex (blanda inte med socker)