Citat:
Ursprungligen postat av
Rossonero
Hej!
Osäker på om denna fråga hamnade rätt, men hursomhelst så funderar jag på att köpa en jacka från Japan. Jackan är ganska dyr så försöker pressa eventuella omkostnader så mycket som möjligt. Har varit i kontakt med butiken och frågat dem ifall de kan skriva varan som "Gift" samt skriva ett lägre värde på paketet än vad jackan faktiskt kostade för att på så sätt behöva betala lägre moms. De säger att de kan göra det men att ansvaret ligger på min sida.
Det jag tänkte fråga är först och främst om det är brottsligt från min sida? Och för det andra, vilka risker finns?
Någon som har lite mer koll på detta? Väldigt tacksam för all hjälp!
Ja det är brottsligt. När du för in en vara utanför EU så ska du alltid betala Moms, tulla kan du få göra på allt över 500 SEK. Dock brukar tullverket oftast gå på varudeklarationen som skickas med från din säljare. Ett tips är att om du beställer express så kommer den stanna mycket kortare tid i tullen och därmed är det mindre chans att du blir tullad. Hur dyr är jackan? Är det något känt märke? Akta dig för piratkopior för detta kan stå dig RIKTIGT dyrt.
Med det sagt, oftast är det lugnt att be säljaren att skicka dem som Gift och be dem skriva ett lägre värde, men som säljaren skrev så är ansvaret på din sida och det är alltid du som kund inom EU som ska betala tull/moms på vara.