2015-09-01, 00:10
Medlem
balthazar5s avatar
Ber om ursäkt om jag placerat ämnet i fel underforum.
Nu under hösten har jag bestämt mig för att köpa en lägenhet som jag tänker använda som mitt studentboende några år framöver. Följande förening finner jag intressant då den ligger på ett lagom avstånd från LiU samt inte så centralt i Linköping där priserna har gått helt åt helvete nu under årets gång:

http://www.vintunnan.com/wp-content/...sning-2014.pdf

Det jag skulle behöva hjälp med är att självklart tolka föreningens resultat- och balansräkning. Ser att skulderna är ganska stora vilket i framtiden kan medföra ökade månadsavgifter. Finns det någon kunnig här som orkar kika lite snabbt på den senaste redovisningen och bara berätta vad du tycker om föreningens ekonomiska situation?
Citera
2015-09-01, 00:57
Medlem
Det ser inte så farligt ut

3000 kr i lån på varje kvadratmeter

119 lägenheter med snittyta på 90 kvadratmeter (10778/119) - Den genomsnittliga lgh har en belåning på 270 000 kr alltså.

Nu kan jag inget om Linköpings bostadsmarknad och du berättar varken om vad din lgh kostar eller hyran, inte heller om renoveringsbehov finns - men generellt sett så är det ingen hög belåning.
Citera
2015-09-01, 01:13
Medlem
balthazar5s avatar
Tack för ditt svar. Lägenheten som ligger ute nu är en trea på 75 kv.m. Avgiften är på 3700 kr/mån och den inkluderar garagen. Lägenheten som sådan ser bra ut, förutom badrummet. Men det kan man leva med under de närmaste åren.

Det som jag är ute efter med en eventuell lägenhet är stabil månadsavgift och att den har åtminstone samma marknadsvärde om tre-fyra år.
Citera
2015-09-01, 03:39
Medlem
think2acts avatar
En trea med 3700 i avgift låter bra. Dock vet jag inget om priser i linköping 320 k låter vettigt lägg resterande på renovering ochdu säljer för minst 500k när du studerat klart.
Citera
2015-09-01, 08:28
Medlem
Hej, Jag har lite snabbt läst igenom årsredovisningen. Har hittat ett par saker som jag funderar på.
Del har styrelsen tagit ut arvoden på över 100.000:- vilket ju är ett årsstämmobeslut men tycker det kan verka lite mycket. Sedan så har föreningen en genomsnittlig ränta på sina lån på över 3% vilket inte tyder på att de har särskilt god ekonomisk "fingertoppskänsla" eller inga bra rådgivare.
Flera av lånen är bundna på lång tid, under en period av nedåtgående räntenivåer är inte särskilt smart. Jag hade hoppats när jag började läsa årsredov att lånen skulle skrivas om inom kort, men så verkar det inte vara. Ett av lånen (ca 1/3 av totala lånen) skall ha förlängts i mars i år. Hoppas att de inte bundit det lånet, som de gärna verkar vilja göra.
Under 2014 har det lagt en del pengar på planerat underhåll vilket ju är bra, liksom att de sätter av vinsten till kommande renoveringar. Jag saknar dock en underhållsplan, där man kan utläsa kommande underhåll/kostnader och därmed kunna uppskatta en framtida höjning av månadsavgiften.
Citera
2015-09-01, 08:33
Medlem
Hittade lite mer "konstigheter": varför är det bara 40 kkr i intäkt från parkeringar jmf med föreg år då den var 60 kkr, är inte alla p-platser uthyrda? I not8: har man gjort en uppställning över lånen och dess förfallodag. Uppgifterna avser ju per 2014 12 31. Andra stycket som börjar med "Avgår kortfristig del..........." och slutar med "senare är 5 år från balansdagen" Där angivna siffror stämmer inte alls med den fördelning av lånen som står i stycket ovanför.

Vill du har mera synpunter så hör gärna av dig.

PS/ jag har jobbat med detta i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in