2015-08-31, 19:39
Medlem
Har en lenevo g505s, ca 6-7 månader gammal. Den är inte trasig eller har krånglat något öhvt. Igår när jag tittade på serie och inte rörde datorn öhvt, så började skärmen plötsligt "flacka", alltså bli svart och och liksom lagga eller hur jag ska beskriva det. Den stängdes av i viloläge 1-2 gånger, men kunde starta den igen.

Nu, dagen efter går den inte att starta alls, händer ingenting. Helt död. Provat att ta ut batteriet och laddsladden, Hållt ner ON knappen i 30 sek, men inget hjälper. Kan tillägga att jag hade the sims startat igår när jag såg serie, men det brukar jag ha och det har aldrig blivit såhär.
Hjälp? :S
Citera
2015-08-31, 19:43
Medlem
Citat:
Here's something I found which may (or not) be of help "the secret power button code to revive your dead Thinkpad. After assessing the situation (totally dead laptop) he warned me: “Okay, this is going to sound totally bizarre, but I want you to give this a try…” He then had me unplug the AC adapter and take out the battery. Then, you push the power button 10 times in a row at one second intervals. Next, you push and hold the power button for 30 seconds. Then you put the battery back in and push the power button… and she lives. The computer came back, good as ever."
found here http://www.masnick.com/2007/09/07/the-secret-thinkpad-p... in reference to Thinkpads from the IBM days but I've heard where it still works on Lenovos - something to try if needed

http://www.tomsguide.com/answers/id-...wont-turn.html

Vad har du att förlora? Testa.
Citera
2015-08-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zodnik

Detta har fungerat för mig tidigare på en gammal laptop som jag trodde var död. Värt att testa.
Citera
2015-08-31, 19:46
Medlem
sebnies avatar
Det finns 2 saker:
Antingen är det skärmen som dött. Då ska du kunna koppla in en extern skärm till VGA-porten eller HDMI-porten på sidan. Sedan behöver du trycka på blå Fn + F10, eller bara F10. (Tangenten har en bild på en skärm samt en "TV-ruta"), vilket betyder att växla mellan den interna skärmen eller extern skärm.

Men det kan också vara grafikkortet som dött.
Citera
2015-08-31, 19:52
Medlem
Här gissar jag att nätadaptern inte funkar som det ska. Har den gått i golvet nyligen?
Lyser powerlampan när du har nätadaptern i?
Kanske glapp: Prova vicka på lågspänningskabeln + 220-voltskabeln till nätadaptern när den sitter i, och notera om powerlampan blinkar till när du gör det.

Har du en annan adapter att prova med?
I bästa fall är det bara 220voltskabeln som glappar, prova byt ut den.
Citera
2015-08-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zodnik

Testat detta. Fungerade tyvärr inte
Citera
2015-08-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det finns 2 saker:
Antingen är det skärmen som dött. Då ska du kunna koppla in en extern skärm till VGA-porten eller HDMI-porten på sidan. Sedan behöver du trycka på blå Fn + F10, eller bara F10. (Tangenten har en bild på en skärm samt en "TV-ruta"), vilket betyder att växla mellan den interna skärmen eller extern skärm.

Men det kan också vara grafikkortet som dött.

Vad för typ av skärm?
Citera
2015-08-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Här gissar jag att nätadaptern inte funkar som det ska. Har den gått i golvet nyligen?
Lyser powerlampan när du har nätadaptern i?
Kanske glapp: Prova vicka på lågspänningskabeln + 220-voltskabeln till nätadaptern när den sitter i, och notera om powerlampan blinkar till när du gör det.

Har du en annan adapter att prova med?
I bästa fall är det bara 220voltskabeln som glappar, prova byt ut den.

Nätadapter = datorns laddare?
Det enda som lyser på datorn är den lilla lampan som står för att laddaren sitter i. :/
Citera
2015-08-31, 20:47
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inknotmink
.

Vilken skärm som helst. Dvs en skärm som du använder till en vanlig stationär dator. Eller t.o.m. en TV, eftersom din dator har en HDMI-port.
Citera
2015-09-01, 22:57
Medlem
Om datorn endast är 6-7 månader har du väl fortfarande garantin kvar? Nyttja detta om du vet med dig att du inte själv gjort åverkan på datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in