Någon har sammanställt artikelrubriker som visar att
allt gynnar SD. Detta är oroande, men jag frågar mig ändå om det i praktiken finns några fel vänstern kan undvika för att inte SD ska bli större. Tänker främst på "twittervänstern", vars största mission verkar vara att ta folk i örat för att de använder fel ord och ett (påstås det åtminstone) utbrett förakt för landsbygden, där många röstar på SD. Jag är själv för flyktinginvandring, men undrar om det kanske kan vara så att traditionella vänsteridéer om solidaritet kapats av medelklasspersoner som vill hitta tacksamma fiender att skylla allt ont på, företrädesvis "bonnlurkar" eller "Vita kränkta män".
Jag undrar om det finns en motrörelse till denna vänster, som ändå är för flyktinginvandring, men inte så elitistiska? Malcom Kyeyunes
krönika i Arbetaren, där han ifrågasätter identitetsvänstern tycker jag var bra, även den här
krönikan av Stefan Sundström i ETC. Jag undrar alltså, hur ska vänstern hitta tillbaka till solidariteten utan att det reduceras till att märka ord och spotta på andra personer i utanförskap?