Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Återigen frågar jag: mitt beslut angående vad? Du måste väl rimligtvis ha haft ett specifikt ärende till admins, vad var det?

Att du anser att det inte är självoutning att posta en bild på sig själv är ju mindre intressant om både jag, övriga mods som röstat och dessutom admins anser att det är det?

Återigen: har admins sagt att min bedömning är ok och om den bedömningen nu var att en bild på sig själv är självoutning, så är det det som gäller.

Det hjälper liksom inte att du frågar samma sak igen när jag (och admin) svarat dig flera gånger.

Med vänlig hälsning
najas

http://i.imgur.com/a7NZRrT.png

Kan det verkligen stämma att man är självoutad på flashback om man länkar bilder på sig?
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-08-30 kl. 20:47.
Citera
2015-08-30, 21:03
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren

Kan det verkligen stämma att man är självoutad på flashback om man länkar bilder på sig?

Fattar inte? Får man inte outa sig själv längre eller vad?
Citera
2015-08-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Fattar inte? Får man inte outa sig själv längre eller vad?
jo, om man vill.

Grejen är att nu räknas det som att man är outad bara man har länkat en bild på sig själv.

Vilket gör att bildtrådarna blir väldigt konstiga. Jag är övertygad om att de flesta inte vet att det innebär outning.
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-08-30 kl. 21:23.
Citera
2015-08-30, 21:57
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:

Beror från fall till fall. Är bilden bara på stortån eller kanske en medicinskt tagen bild av en vanlig leverfläck så är svaret naturligtvis nej, då är man inte självoutad. Är bilden däremot på en tatuering eller andra igenkännande saker så som ansiktet så är man självoutad.

Det tror jag att de flesta medlemmar förstår.

Citat:
Grejen är att nu räknas det som att man är outad bara man har länkat en bild på sig själv.
Det räknades som självoutning i början av 2011 när jag blev mod också.
Citera
2015-08-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Beror från fall till fall. Är bilden bara på stortån eller kanske en medicinskt tagen bild av en vanlig leverfläck så är svaret naturligtvis nej, då är man inte självoutad. Är bilden däremot på en tatuering eller andra igenkännande saker så som ansiktet så är man självoutad.

Det tror jag att de flesta medlemmar förstår.

Det räknades som självoutning i början av 2011 när jag blev mod också.
ja, nu pratar vi alltså om vanliga bilder, utan utmärkande tatueringar eller liknande.

För övrigt, är alla i bildtråden med utmärkande tatueringar outade?
Som st0ckis, t.ex, räknas han som outad?

Edit, Läste fel.

En bild på ansiktet är alltså att klassa som självoutning?
Att ens identitet är röjd och att det är fritt fram att bli tilltalat med förnamn samt att ens personuppgifter får spridas?
Är det korrekt uppfattat att detta är flashbacks regler?
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-08-30 kl. 22:07.
Citera
2015-08-30, 22:09
Medlem
robomans avatar
Jag fattar inte vad du vill komma fram till. Vad har blivit följderna av denna "outning"?
Varför måste du veta om du är outad eller inte? Vad är kontexten?
Citera
2015-08-30, 22:19
Medlem
ischs avatar
Citat:
ja, nu pratar vi alltså om vanliga bilder, utan utmärkande tatueringar eller liknande.

För övrigt, är alla i bildtråden med utmärkande tatueringar outade?
Som st0ckis, t.ex, räknas han som outad?

Edit, Läste fel.

En bild på ansiktet är alltså att klassa som självoutning?
Att ens identitet är röjd och att det är fritt fram att bli tilltalat med förnamn samt att ens personuppgifter får spridas?
Är det korrekt uppfattat att detta är flashbacks regler?

Postar man bilder på sig själv så får det nog allt tolkas som att man är självoutad ja. Är det ett problem så är det väl bara att logga ut, skapa ett nytt konto och kör på med det istället. Problemet löst.
Citera
2015-08-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Postar man bilder på sig själv så får det nog allt tolkas som att man är självoutad ja. Är det ett problem så är det väl bara att logga ut, skapa ett nytt konto och kör på med det istället. Problemet löst.

Ja absolut. Jag visste dock inte att att det var okej att posta saker som personnummer och fullständig adress och liknande, bara för att någon länkat bilder på sig.

Men okej. Då vet jag vad som gäller.

Jag tror det vore en bra ide att skriva det tydligt som ett meddelande när man ska posta i bildtråden, om att man avsäger sig anonymiteten till fullo.
Citera
2015-08-30, 23:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ja absolut. Jag visste dock inte att att det var okej att posta saker som personnummer och fullständig adress och liknande, bara för att någon länkat bilder på sig.

Men okej. Då vet jag vad som gäller.

Jag tror det vore en bra ide att skriva det tydligt som ett meddelande när man ska posta i bildtråden, om att man avsäger sig anonymiteten till fullo.

Rent teoretiskt skulle ju en medlem kunna sitta och sammanställa alla publicerade bilder på Flashbacks medlemmar på en extern sida där h*n även publicerar namn och personnummer, sen är det bara att köra en bild-google på valfri bild som länkats på Flashback och vips så hittar man all information om vem personen på bilden är...

Så enligt mig är en bild på en medlem i princip jämställt med ett namn eller andra personuppgifter.

Skulle tippa på att fler människor känner igen mitt ansikte än mitt namn så när det kommer till mig personligen skulle en bild på mig vara minst lika outande som mitt namn.
Citera
2015-08-31, 01:06
Medlem
micro113s avatar
Jag tycker det låter konstigt att en bild skall ge fritt fält för adress och personnummer ...

1.06
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet.
[...]
Vissa användare är dock helt öppna med vilka de är, och det är givetvis i en sådan situation fullt tillåtet att påpeka vem som ligger bakom detta konto. Det finns även exempel på andra situationer med delvis självoutning, exempelvis om en användare har skrivit mycket om var han eller hon bor, och i dessa fall är det därför inte ett brott mot regel 1.06 att i ett inlägg påpeka detta.

Av regeln framgår faktiskt att jag kan välja att "delvis" outa mig - och att det är de uppgifter jag själv valt att gå ut med som får användas...

Jag kan inte se att det någonstans i regeln säga att andra får outa mer än man själv valt att outa ...

En bild på mig berättar ju knappast vare sig vad jag har för personnummer eller vilken adress jag bor på ...
Senast redigerad av micro113 2015-08-31 kl. 01:11.
Citera
2015-08-31, 01:16
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker det låter konstigt att en bild skall ge fritt fält för adress och personnummer ...
Jag skulle inte påstå att det är fritt fällt direkt, det är inte ofta en användares identitet är topic i trådar trots allt.
Citera
2015-08-31, 01:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jag skulle inte påstå att det är fritt fällt direkt, det är inte ofta en användares identitet är topic i trådar trots allt.
Nej, fast 1.06 gäller ju inte bara i trådar utan också via PM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in