2015-09-09, 01:02
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Så 70-75 bekräftade fall där mord/dråp ägt rum?

Mord i sundsvall idag.

Yes, så här långt. Är ju tre månader kvar på året så vi får se hur det artar sig när året är slut.
Citera
2015-09-10, 17:09
Medlem
Känner någon till vilket år som var "rekordåret" och hur många var det då?? Ett till idag
Citera
2015-09-10, 17:17
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzlll
Känner någon till vilket år som var "rekordåret" och hur många var det då?? Ett till idag

På 10 år var det som mest 07 med 111 stycken fall, var väl då det var som mest i Malmö med gängbråk om jag inte missminner mig. Tror det var mer under 90-talet och bakåt, det har mest troligt att göra med att sjukvården blivit bättre.
Citera
2015-09-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstWigforss
Tackar Jag kanske är naiv, men jag tror ändå att BRÅ försöker få siffrorna rätt. Men etnicitetsfrågan kommer de såklart inte ta i med tång, så förhoppningsvis orkar khattuggare, johannes mfl. att fortsätta den sammanställningen - den är minst lika viktig.
(Yara-mordet 1 maj ska dock bort ur listan, det är 2014).

Kanske, vad jag kan se av att läsa rubrikerna i din lista rör det sig främst om mord, en del möjliga dråp och oklart om något är vållande.

Tänk på att även vållande till annans död kan räknas som dödligt våld. Förra året fanns det 110 fall anmälda av vållande till annans död. Av dessa 110 fann BRÅ att 1 fall rörde sig om dödligt våld. Från de 110 har man även exkluderat sådant som inträffat i trafiken eller på arbetsplatser.

Om du orkar skulle du kunna göra en sammanställning för 2014 och kunna jämföra med BRÅs siffror redan nu.
Citera
2015-09-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Kanske, vad jag kan se av att läsa rubrikerna i din lista rör det sig främst om mord, en del möjliga dråp och oklart om något är vållande.

Tänk på att även vållande till annans död kan räknas som dödligt våld. Förra året fanns det 110 fall anmälda av vållande till annans död. Av dessa 110 fann BRÅ att 1 fall rörde sig om dödligt våld. Från de 110 har man även exkluderat sådant som inträffat i trafiken eller på arbetsplatser.

Om du orkar skulle du kunna göra en sammanställning för 2014 och kunna jämföra med BRÅs siffror redan nu.

Här tycks finnas en sammanställning:

(FB) Sammanställning av mord/dråp under år 2014
Citera
2015-09-20, 12:46
Medlem
Tyvärr, här kommer ett nytt mord/dråp 2015:

(FB) Misstänkt mord på 18-åring, jämnårig skadad, Söderhamn 2015-09-19
Citera
2015-10-06, 01:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Två uppenbara mord senaste dygnen, och två möjliga/troliga:

Skjuten i bilen:
(FB) Göteborg: Man skjuten i bil - avliden (2015-10-04)

Skjuten genom fönstret:
(FB) Man i 30-årsåldern skjuten i stadsdelen Råå i Helsingborg (avliden) 2015-10-04.

Knivskuren i Strömstad:
(FB) Man hittad knivskadad i Strömstad (avliden) 15-09-30

Hittad död i skogen i Skåne:
(FB) Död person hittad i Klippans Kommun 2015-10-04

Någon som har koll på hur många fall vi nu är uppe i för 2015?
Citera
2015-10-06, 02:47
Medlem
m0gges avatar
I en annan tråd hade användaren FUP-12 gjort en sammanställning där det visade sig att det var 79 sådana här fall förra året. Vi får se vad det landar på i år..

Edit: 79 fall som det skrevs om på Flashback i alla fall.
Senast redigerad av m0gge 2015-10-06 kl. 02:49.
Citera
2015-10-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0gge
I en annan tråd hade användaren FUP-12 gjort en sammanställning där det visade sig att det var 79 sådana här fall förra året. Vi får se vad det landar på i år..

Men hur sannolikt är det att ett mord händer i vårt land som inte uppmärksammas på Flashback?
Citera
2015-10-06, 15:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0gge

Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Men hur sannolikt är det att ett mord händer i vårt land som inte uppmärksammas på Flashback?
Det händer tydligen, trots allt, för om jag förstått rätt så rapporterade BRÅ 87 fall av dödligt våld för 2014.
Citera
2015-10-06, 15:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Så 70-75 bekräftade fall där mord/dråp ägt rum?

Mord i sundsvall idag.
Jag kontrollräknade i denna tråd idag och får ihop cirka 75 rätt så säkra och cirka 10 möjliga.

Om vi räknar med 75 per idag, och om året fortsätter som hittills så skulle det bli cirka 95 för helåret. I så fall den klart högsta siffran på flera år.

Men flera fall kan vara felaktigt "bokförda"'och det är inte säkert att alla fall uppmärksammats här på Flashback, så osäkerheten i den uppskattningen är ganska stor.
Citera
2015-10-06, 16:22
Medlem
m0gges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution

Som sagt, uppenbarligen händer det. Vet inte vilka slags fall det skulle kunna vara iofs (kanske pundarbråk på småorter som går överstyr?) men hur som helst, det är bra att de flesta fall uppmärksammas här ju. Hade vi haft en mycket högre mordstatistik hade de brotten förmodligen inte uppmärksammats i samma grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in