2015-08-30, 08:42
Medlem
Jag missade att betala en elräkning innan jag åkte på semester förra månaden. Insåg det nu i veckan och ser att den ska vara betald senast utskriftdatum + 10 dagar, alltså 21 augusti. Jag såg att den går vidare till intrum justitia men när jag loggar in där har finns det ingen skuld alls. Man kan ju tycka de borde skickat den vidare dit??

Jag vet inte om jag gjorde bort mig nu, men jag betalade räkningen nu direkt till elbolaget. Har deras räkning blivit köpt av intrum??

Isf tycker jag det är konstigt att jag inte kan betala av räkningen mellan detta datum då de ska köpa upp fakturan tills att jag får brev hem eller via deras hemsida. För något brev har jag heller inte fått. Och jag klarade fan inte av att ha den liggandes här utan att betala den när jag har pengar...

Så... gjorde jag rätt?
Citera
2015-08-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needcounseling
Jag missade att betala en elräkning innan jag åkte på semester förra månaden. Insåg det nu i veckan och ser att den ska vara betald senast utskriftdatum + 10 dagar, alltså 21 augusti. Jag såg att den går vidare till intrum justitia men när jag loggar in där har finns det ingen skuld alls. Man kan ju tycka de borde skickat den vidare dit??

Jag vet inte om jag gjorde bort mig nu, men jag betalade räkningen nu direkt till elbolaget. Har deras räkning blivit köpt av intrum??

Isf tycker jag det är konstigt att jag inte kan betala av räkningen mellan detta datum då de ska köpa upp fakturan tills att jag får brev hem eller via deras hemsida. För något brev har jag heller inte fått. Och jag klarade fan inte av att ha den liggandes här utan att betala den när jag har pengar...

Så... gjorde jag rätt?

Ofta avskrivs den om dem går "om varandra" (Betalas ungefär eller runt påminnelsen gått ut), bästa är att ringa och kolla med IJ. Risken finns att du kommer få ett inbetalningskort på påminnelsavgiften på 50kr

Hade det inte gått lika fort att skriva ett mail dit och fråga som att starta en tråd här??
Citera
2015-08-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Ofta avskrivs den om dem går "om varandra" (Betalas ungefär eller runt påminnelsen gått ut), bästa är att ringa och kolla med IJ. Risken finns att du kommer få ett inbetalningskort på påminnelsavgiften på 50kr

Hade det inte gått lika fort att skriva ett mail dit och fråga som att starta en tråd här??

Okej. Tycker det är konstigt att de inte skickat ut ett brev på en vecka bara. Vill helst slippa den där 180 kronors avgiften som de lägger på
Citera
2015-08-30, 10:38
Medlem
Inkasso hamnar det först hos, efter att en påminnelse skickats ut från företaget angående första fakturen. Har du sedan betalat i mellantiden, så kvittas räkningarna. Kolla med elbolaget i morgon om dom fått sin betalning. Hellre det än att skriva här.
Citera
2015-08-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inkasso hamnar det först hos, efter att en påminnelse skickats ut från företaget angående första fakturen. Har du sedan betalat i mellantiden, så kvittas räkningarna. Kolla med elbolaget i morgon om dom fått sin betalning. Hellre det än att skriva här.

Kvittar räkningar gör man om motfaktura föreligger alternativt en kreditfaktura, inte aktuellt i fallet. Du kan med befriande verkan städse ställa din remissa till ursprunglig utställare så länge ej information om att företagets fordran har överlåtits kommit dig tillhanda. Att ett inkassobolag nyttjas för indrivning innebär sällan att de köpt fordran, i de fall detta är fallet måste det ha framgått tydligt - ofta säljs fakturorna på ett tidigt stadium istället, på första fakturan står då till vem betalning skall ske.
Citera
2015-08-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert

Vad är det som avskrivs?
Normal påminnelseavgift är sedan flera år 60 kronor, förutsätter dock att det avtalats därom senast vid köpet. Av vad ts skriver förefaller ej vare sig påminnelse eller krav ha kommit denne tillhanda.

Är fakturerat belopp erlagt är det egentligen inte mer att göra än att avbida tiden och se om det kommer någon påminnelse exempelvis.
Notera att det går att lämna ärendet till inkasso utan att ha skickat påminnelse först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in