2015-08-29, 13:30
Bannlyst
Kan man få lika bra kvalitet på fotot förr analogt(säg 80-90-tal) som idag? Systemkameror
Citera
2015-08-29, 13:55
Medlem
Men vad menar du med "bra kvalitet"? Definiera det så det finns något diskussionsunderlag.
Citera
2015-08-29, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Men vad menar du med "bra kvalitet"? Definiera det så det finns något diskussionsunderlag.

Ja, menar kan man få ungefär lika bra bilder med en gammal värstingkamera från tex 90-talet som en värsting idag? Bra kvalitet, alltså inga gryniga bilder, rena och klara bilder.. vet inte vad jag mer ska förklara.
Citera
2015-08-29, 14:06
Medlem
Petter.Dasss avatar
Lite ålderstiget, och rätt tekniskt, men intressant ändå:

http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF7.html

Mer att läsa finns här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digi...lm_photography

Som du ser är frågan inte helt lätt att besvara kort, men det mesta pekar, rent allmänt, i mitt tycke på ett nekande svar på frågan i rubriken. Vad nu det är värt.
Senast redigerad av Petter.Dass 2015-08-29 kl. 14:10.
Citera
2015-08-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulElakSak
Ja, menar kan man få ungefär lika bra bilder med en gammal värstingkamera från tex 90-talet som en värsting idag? Bra kvalitet, alltså inga gryniga bilder, rena och klara bilder.. vet inte vad jag mer ska förklara.

Bilder som är knivskarpa även i hög förstoring, inte är korniga, återger alla färger korrekt osv kan du nog få lättare idag. Svårt att jämföra eftersom bilderna bearbetas digitalt. Objektivens fysiska egenskaper har ju inte förändrats, det handlar ju om hur mycket information som går att fånga upp på "filmen".

Men din fråga är ändå lite som att säga att de målningar som är bra, är de som är mest verklighetstrogna. Finns ju andra värden i analogt foto som är svårt att efterhärma.
Citera
2015-08-31, 17:23
Medlem
Personligen tycker jag det är bättre med film, men det är en ren smaksak Upplösningen är dock mycket högre på digitalt idag än på 35mm film. Mellanformat på lågkänslig film inskannat på en proffsskanner av ett proffs är nog ganska likvärdigt med dagens bättre digitala kameror. Storformat inskannat, som nämt ovan, är helt överlägset allt som finns digitalt. Men då snackar vi ju stora kameror.
Citera
2015-08-31, 19:07
Medlem
kaoriblasts avatar
Här är ett test som jämför film vs digitalt på ett vettigt sätt (iom att de analoga kamerorna är sådana kameror och sådan film som som proffsen använde för tex porträtt och natur innan digitalt, och de digitala kamerorna är två populära och relativt moderna digitala kameror som används av yrkesverksamma idag). Analogt är det en Mamiya 7 och en storformatskamera (4x5) digitalt är det en riktigt bra konsumentkamera D800E och en renodlad proffskamera PhaseOne IQ180. Bara att gå in och jämföra.

Har inga problem att tänka mig att 35mm-film skulle stå upp bra emot systemkameror med små sensorer som D7200 på Nikon-sidan eller 7D mark 2 på Canon-sidan när det gäller upplösning. Sen beror ju färgerna mycket på vilken film man väljer.

http://petapixel.com/2014/12/18/comp...-film-digital/
Citera
2015-09-01, 13:09
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det beror helt på hur du scannar dem (om du nu vill ha dem i digitala format i slutänden). Kör du med 35mm-film så kan du helt klart få ett resultat som matchar de bästa digitala kamerorna idag, rent tekniskt.
Citera
2015-09-07, 12:24
Medlem
Skärpan var enligt mig nästan bättre förr. Gamla glasplåtar kan uppvisa skärpa bättre än vad jag ser idag. Visst är den genomsnittliga bilden skarpare idag då man har kortare slutartider och inga kemikalier men när den väl satt - ja då jävlar var det krispigt. Färg var ju knivigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in