Har alltid haft ett riktigt stort matintresse. På 90-talet jobbade jag gratis i en bistro i Vasastan på kvällarna efter mitt ordinarie jobb.
Ville lära mig hur ett restaurangkök funkar samt lära mig nya saker, vilket jag knappt gjorde. Märke ganska fort att jag kunde det mesta i receptväg, olika såser o.s.v. Där tyckte jag att mina egna varianter ibland var bättre än restaurangens. Är en riktig såsnörd.
Fick hacka en jäkla massa brunoise så det sitter ganska bra än i dag. Fick även handhacka allt för duxellen, ingen mixer där inte! Tröttnade ganska fort då jag inte tyckte att jag direkt lärde mig något nytt i recept eller -teknikväg. Handlade om ganska klassisk bistromat. Var ju även ganska jobbigt att jobba till klockan 23 efter att redan ha jobbat en heldag på min riktiga arbetsplats.
På senare år har jag hoppat in tillfälligt när en lokal, mindre krog haft större tillställningar. Har även kört lite catering åt några föreningar i kommunen när de haft olika tillställningar.
Skulle vara ett stort kliv att börja jobba i kök på heltid. Dels är inte självförtroendet helt på topp, skulle nog klara av det men är inte helt 100. Dels så vet jag inte riktigt hur jag tar mig in i ett restaurangkök. Jag har ju ingen formell utbildning.
Vidare så vore det döden att hamna i ett kök där kockarna "bara gör sitt jobb" utan någon som helst passion eller nyfikenhet på nya saker. Finns alldeles för många sådana.
Har faktiskt vunnit en matlagningstävling där jag var "Chef" och basade över 4 i köket. Fick bestämma menyn på 10 minuter. Alla hade samma ingredienser att tillgå. Tävlingen arrangerades av Michelin!

Hade en otroligt spretig meny men den gick hem.