2015-08-29, 14:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanings
Sedan kanske man inte vill göra ett djupt och passionerat intresse till ett vanligt kneg, där man dödar allt intresse genom att man är fast i ett hamsterhjul. Det är långt ifrån alla kockar som får jobba med den sortens mat de vill jobba med, såvida de inte startar eget dvs.
This. Om jag fått börja om med mina skol-och yrkesval med den erfarenheten jag har nu så skulle jag aldrig göra ett intresse till yrke!

Se i stället till att utbilda dig inom ett område där du kan tjäna pengar och behåll intresset som just ett intresse. Detta kanske låter som att hora ut sig för pengar, men det är ändå det du kommer att göra efter några år, även om man tar intresset som yrke.
Citera
2015-08-29, 16:41
Medlem
Är väldigt intresserad av matlagning. Det är dock ett intresse jag fått på senare år, efter att jag utbildat mig och arbetat ett tag med en sak jag trivs väldigt bra med. Det är alltid roligare att ha sakere som hobby än att arbeta med dem, så hemmakock passar utmärkt. Plus att det är ett väldigt slitsamt jobb för de allra flesta, med många timmar och dåligt betalt.
Citera
2015-08-29, 21:04
Medlem
JerryCottons avatar
Har alltid haft ett riktigt stort matintresse. På 90-talet jobbade jag gratis i en bistro i Vasastan på kvällarna efter mitt ordinarie jobb.

Ville lära mig hur ett restaurangkök funkar samt lära mig nya saker, vilket jag knappt gjorde. Märke ganska fort att jag kunde det mesta i receptväg, olika såser o.s.v. Där tyckte jag att mina egna varianter ibland var bättre än restaurangens. Är en riktig såsnörd.

Fick hacka en jäkla massa brunoise så det sitter ganska bra än i dag. Fick även handhacka allt för duxellen, ingen mixer där inte! Tröttnade ganska fort då jag inte tyckte att jag direkt lärde mig något nytt i recept eller -teknikväg. Handlade om ganska klassisk bistromat. Var ju även ganska jobbigt att jobba till klockan 23 efter att redan ha jobbat en heldag på min riktiga arbetsplats.

På senare år har jag hoppat in tillfälligt när en lokal, mindre krog haft större tillställningar. Har även kört lite catering åt några föreningar i kommunen när de haft olika tillställningar.

Skulle vara ett stort kliv att börja jobba i kök på heltid. Dels är inte självförtroendet helt på topp, skulle nog klara av det men är inte helt 100. Dels så vet jag inte riktigt hur jag tar mig in i ett restaurangkök. Jag har ju ingen formell utbildning.

Vidare så vore det döden att hamna i ett kök där kockarna "bara gör sitt jobb" utan någon som helst passion eller nyfikenhet på nya saker. Finns alldeles för många sådana.

Har faktiskt vunnit en matlagningstävling där jag var "Chef" och basade över 4 i köket. Fick bestämma menyn på 10 minuter. Alla hade samma ingredienser att tillgå. Tävlingen arrangerades av Michelin! Hade en otroligt spretig meny men den gick hem.
Citera
2015-08-29, 21:06
Medlem
Saltkatts avatar
Helt enkelt för att inte ta död på intresset.
Citera
2015-08-29, 23:08
Medlem
Tjippmunks avatar
fick den frågan när det var dags att välja till gymnasiet. och har jobbat en sommar i en personalmatsal. förvisso gjorde jag mest salladen, men idag är jag glad att jag inte jobbar i kök.
jag kan laga vad jag vill, men jag har inga krav att det ska vara på ett visst vis. jag tycker om att experimentera. att laga samma sak dag efter dag tror jag att jag skulle ha svårt för. mitt sätt att laga mat är kortfattat att jag börjar med en idé och en råvara, och sen bygger jag på efter det, ofta samtidigt som jag lagar maten.
tex ikväll så hade jag plockat fram några kycklingfiléer och bacon ur frysen, och visste att jag hade en låda med ris i kylen från igår. slutresultatet blev en bädd av bacon med kycklingbitar på, täckt av en sås på creme fraiche, matlagningsgrädde med krossad grönpeppar och rosépeppar. lite svartpeppar och riven ost på toppen och in i ugnen en stund. hur gott som helst, även om det inte är något man hade serverat på restaurang.
vad tjänar en kock egentligen? (på en vanlig kvarterskrog)
Citera
2015-08-29, 23:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
fick den frågan när det var dags att välja till gymnasiet. och har jobbat en sommar i en personalmatsal. förvisso gjorde jag mest salladen, men idag är jag glad att jag inte jobbar i kök.
jag kan laga vad jag vill, men jag har inga krav att det ska vara på ett visst vis. jag tycker om att experimentera. att laga samma sak dag efter dag tror jag att jag skulle ha svårt för. mitt sätt att laga mat är kortfattat att jag börjar med en idé och en råvara, och sen bygger jag på efter det, ofta samtidigt som jag lagar maten.
tex ikväll så hade jag plockat fram några kycklingfiléer och bacon ur frysen, och visste att jag hade en låda med ris i kylen från igår. slutresultatet blev en bädd av bacon med kycklingbitar på, täckt av en sås på creme fraiche, matlagningsgrädde med krossad grönpeppar och rosépeppar. lite svartpeppar och riven ost på toppen och in i ugnen en stund. hur gott som helst, även om det inte är något man hade serverat på restaurang.
Typ 20-22 papp.
Löjligt lite som sagt.
Citera
2015-08-30, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
Vissa ställen betalar 120/h andra 170 för rutinerade kockar, vanligast är nog 140-150/h. Det råder brist på dugliga kockar. Lite högre i rang som köksmästare ex kan du ta upp emot 250/h, det finns karriärsmöjligheter inom detta yrke trots allt.
Senast redigerad av chipskungen 2015-08-30 kl. 00:56.
Citera
2015-08-30, 12:45
Moderator
Snuffelbutts avatar
För mig är matlagning en hobby, en hobby använder jag som avslappning eller rekreation. Börjar jag istället arbeta med matlagning försvinner rekreationsmomentet och det vill jag ju såklart inte. Jag ställer upp i köket på det lokala studenthaket lite då och då, mest för att det är kul och för att hjälpa nya studenter komma igång med hur det fungerar att arbeta i just det köket.
Citera
2015-08-30, 16:28
Medlem
Därför att det är en helt annan sak att laga mat till 2-10 pers än att göra det till flera 100 om dagen.
Skulle gärna skriva en kokbok, men det finns redan så många mediokra kokböcker.
Citera
2015-08-31, 09:40
Medlem
PurrePs avatar
Jag har sommarjobbat och extraknäckt på både bättre och något sämre krogar.

Från nisse till varmkök.

Idag är jag ingenjör och jobbar med IT-system.

Skulle gärna jobba med mat på något sätt, men restaurang lockar inte...

Någon får gärna tipsa om vad jag kan hitta på, jobbet ska:

- Normala kontorstider och tillräckligt flexibelt för att få ihop det med att hämta och lämna barn på förskolan. Inte överdrivet mycket resor.
- Bra lönenivå (40-50 i månaden ungefär)

Jag har funderat på mat- eller vin-import.

Nån som provat på det?
Citera
2015-08-31, 10:56
Medlem
blowns avatar
Jag är inte någon expert på något vis, men älskar mat. Provar ofta nya grejer, grillar så ofta det går och sådär.

Men jag skulle aldrig vilja jobba inom restaurangbranschen. Det ska nog till en viss sorts människa för att orka med det i längden. Pissiga tider, stressigt, dålig lön, dålig miljö etc etc.

Kanske skulle jag kunna tänka mig att bli krögare när jag blir äldre så att man får möjligheten att jobba med den roliga biten, dvs ta fram menyer och prova recept, men slippa den riktigt slitiga biten. Fast då måste man förstås också axla rollen som arbetsgivare på ett väldigt direkt sätt – aldrig kul.
Citera
2015-09-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag är inte någon expert på något vis, men älskar mat. Provar ofta nya grejer, grillar så ofta det går och sådär.

Men jag skulle aldrig vilja jobba inom restaurangbranschen. Det ska nog till en viss sorts människa för att orka med det i längden. Pissiga tider, stressigt, dålig lön, dålig miljö etc etc.

Kanske skulle jag kunna tänka mig att bli krögare när jag blir äldre så att man får möjligheten att jobba med den roliga biten, dvs ta fram menyer och prova recept, men slippa den riktigt slitiga biten. Fast då måste man förstås också axla rollen som arbetsgivare på ett väldigt direkt sätt – aldrig kul.
Brukar ofta vara en fördel att ha jobbat i resturangbranschen så man vet vad som fungerar. Kan annars lätt bli rörigt, jag har kompisar som jobbat som kock på resturanger där ägaren som aldrig varit resturnagkock men ändå håller på att pillar i menyn, och de är inte imponerade. Recepten kanske fungerar, men att tillaga maten till många personer samtidigt kan ge problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in